Een telefoontje via de politie. "Kunt u bij een bijna blinde oudere dame bijen weghalen?" Dan komt het rijtje vragen weer. Zijn het wel bijen en geen wespen of hommels? Ja, die mevrouw is zelf imker geweest. Telefoon nr. gekregen, en het hele verhaal van mevrouw zelf aangehoord. Ze zaten er al 2 jaar vertelde ze. Onder de dakrand. Moet er een lange ladder bij? Ja, ze zitten hoog. Ik zag het niet zitten, ik heb al hoogtevrees als ik een lamp moet vervangen. Toen onze secretaris gebeld, of die het aan durfde. Nou had hij wel eens vaker op de ladder gestaan, wilde het wel proberen. Afgesproken dat ik hem zou helpen op de grond. Hij de raten afsnijden, die ik dan in een kieps aan een touw zou laten zakken, en in een raampje zou monteren. Leek ons wel een leuke belevenis. (vooral als ik op de grond kon blijven):D Aanhanger er achter, ladder erop, en we gingen op zwermen jacht. Aangekomen bleek het nest (8 raten) bijna onder de nok te zitten. De ladder was minstens 2 meter tekort. Trap zitje van de buurman bleek toch te gevaarlijk. Voor zo'n zwerm ga je niet je nek riskeren. Wat te doen? De brandweer bellen. Ze wilden wel helpen. Wel verteld dat ze over het voorgazon moesten om bij het huis te komen. Ik dacht dat ze met zo'n aanhanger liftbakje zouden komen. Maar die jongens hebben alleen maar het beste van het beste. Maar ook gelijk het zwaarte. Het gazon zou onder de wieldruk ongeveer een halve meter dieper komen te liggen. Nu konden ze met die ladder 11 meter horizontaal overbruggen. Het huis stond zeker 20 meter van de weg af. Dat ging dus niet door. De heren werden na een uitgebreide cursus bijen hartelijk bedankt voor aangeboden service. Zij ook weer een verzetje gehad. Aan mevrouw hebben we toen het advies gegeven om als de dakranden weer geschilderd gaan worden, en de schilder een steiger gaat bouwen, om ons dan maar weer even te bellen. Helaas voor haar en de bijen konden we ze niet weghalen.
De bijen halen de winter deze keer niet. De raten zagen er leeg uit. Zelfs na een geweldige linde dracht bij mij thuis. Aan die kant van Apeldoorn is weinig dracht geweest blijkbaar. Het volk was door afzwermen kleiner geworden, en misschien wel darrebroedig.
De bijen waren wel groot van formaat, wie weet misschien wel door de natuurlijke wilde raatbouw. Zou wel interessant zijn om die broedcellen eens op te meten. En dan hoe is het met de varoa besmetting.
Wil er nog iemand de held uit hangen, met hoger materiaal? In dat geval gelijk de dakrand even mee schilderen, als je er dan toch bij kunt.:D
Groet, Hennie en Wim