weekje herfst vakantie turkye

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Æbe
Contacteer:

weekje herfst vakantie turkye

Bericht door Æbe »

Weekje herfst vakantie

Vorige week hadden de kinderen vakantie en ik hou van zon, dus dat werd een weekje Turkije,
Zaterdags heen en de zaterdag erop terug, in een hotel nabij Alanya all inn, een week zon met meer dan voldoende eten en drinken, en een zee van tijd om in de zon te liggen, maar ik blijf natuurlijk wel een tuinman en ook nog een beetje imker, en altijd op zoek naar onbekende wilde planten waarop ook nog bijen op vliegen. Dus, vrouw en kinderen weten het al, ze geven mij dan ook alle ruimte om zo nu en dan alleen een wandeling te maken, als ik ze maar rustig laat liggen en op tijd terug ben voor het eten, dan kan ik gaan.
Het is opvallend dat het najaar in Turkije wat bloemkleur betreft gelijk is zoals ook in Nederland ,hoofdzakelijk geel en wel een kruiskruid waarschijnlijk
Senecio integrifolius ,overal langs de wegen,ik heb een paar zaailingen meegenomen,die ik met veel moeite uit de grond kon bikken want de meeste planten staan diep geworteld in de stenige ondergrond, er vlogen wel bijen op maar niet massaal. Waar geen bijen op vlogen maar wel vlinders, de Europese heliotroop met witte bloempjes en een geel oog, ook veel langs de weg ijzerhard en varkensgras en een varkensgras met hele lange stengels met veel bloemen en heel veel bijen.
Verder aan kleur de Wilde cichorei
Van af het strand ,klim ik de heuvel op en tussen al de uitgebloeide bloemen door en stekelige heestertjes zoek ik het pad naar boven, het grootte voordeel van Turkije is dat je rustig kunt struinen en de bewoners zijn vriendelijk al kijken ze je meewarig aan, want dat zijn ze denk ik niet gewend, dat toeristen zo maar weg van het strand en het hotel en winkels, alleen op pad zijn met een rugzak voor eten ,drinken en een goeie snoeischaar. Halverwege de heuvel gonst het van de bijen op struiken heideplanten tot wel een meter hoog
Afbeelding
en laag aan de grond op de bodem tussen de stenen overal cyclamen en in de meer losse grond een kale stengel 10 cm hoog met kleine lila kleurige bloemetjes , Scilla autumnalis die de bijen ook weten te vinden.

Afbeelding

ook een aanwinst voor mijn verzameling bolletjes
Plaats reactie