Bijen goed houden in de winter

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Karel
Berichten:11
Lid geworden op:zo 09 jan 2005, 12:30
Locatie:Nederland
Contacteer:
Bijen goed houden in de winter

Bericht door Karel » wo 30 nov 2005, 11:51

Het is weer zover .............. winter. Nadeel ; ik heb bijen nodig om mij te steken. En net zoals bijna elk jaar is het weer proberen om in één keer zoveel mogelijk bijen uit de kast te halen en ze een week goed te houden, maar dit lukt niet altijd ( haast nooit )

Nu ben ik op zoek naar tips voor de volgende problemen :

1) Hoe krijg ( lok ) ik ze zo snel mogelijk uit de kast ( ik haal ze via het voergat in de dekplank uit de kast ) ?

2) Hoe houd ik ze zo lang mogelijk in leven ? Ik bewaar ze in een glazen pot met een closetrol en tissue , heb een nat sponsje op het gaas in het deksel liggen en geef ze ( af en toe Maise )

Op mijn site http://www.karelsbijensteek.nl kun je het één en ander vinden over de manier hoe ik te werk ga.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen goed houden in de winter

Bericht door Piet Jager » wo 30 nov 2005, 13:17

Dag Karel,

Waarom gebruik je geen kunststof Apidea- of Kirchhainer kastje?
Zo af en toe een beetje voeren en je beschikt het grootste gedeelte van het jaar over gemakkelijk te 'vangen' vitale bijen.

!Piet

Karel
Berichten:11
Lid geworden op:zo 09 jan 2005, 12:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen goed houden in de winter

Bericht door Karel » wo 30 nov 2005, 19:02

Piet

Ik heb ff zo'n kastje bekeken maar ik zit met de vraag hoe krijg ik ze er in en hoe krijg ik ze eruit. Dit is niet de periode om een kast open te maken natuurlijk.


Karel

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen goed houden in de winter

Bericht door Piet Jager » wo 30 nov 2005, 20:26

Dag Karel,

'k Heb er nog eentje staan met bijen en voldoende voer!
Eventueel kan ik zorgen, dat het in je woonplaats wordt afgeleverd.

!Piet

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen goed houden in de winter

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 30 nov 2005, 20:30

Karel,

zolang het boven het vriespunt is kan je de bijen in de kast naar boven lokken door ze om de dag een heel klein beetje suikerwater (2 delen suiker op 1 deel water) te geven. Hierdoor blijf je ze naar het voergat lokken. Uithalen van de bijen is dan een kwestie van de ene pot voor de andere verwisselen. Je biedt ze ht suikerwater aan in een omgekeerd jampotje waarvan je in de deksel een paar gaatjes hebt geprikt. Een paar eetlepels per keer is voldoende, de rest bewaar je in de koelkast. Zorg wel voor wat extra warmte op de dekplank en potje door er bijv. wat van dat bobbeltjes plastic neer te leggen.

Als de temperatuur nog maar een paar graden boven nul is, willen ze ook niet meer in de pot kruipen, maar ze zitten nog wel aan de onderzijde van de plank rond het voergat. Dan komt de exhauster van pas.

En wordt het écht koud, dan zit er niets anders op dan de kast open te maken. Hou wel de ramen die je niet bekijkt continu afgedekt met een paar (hand)doeken en zet eventueel iets neer om de wind te breken. Schuif dan de raten aan één kant voorzichtig een stukje op, tot je de bijentros van bovenaf ziet. Haal dat raam eruit en 'veeg' met het geopende potje wat bijen van de raat af. Dan weer snel het raam terug, ook de verschoven ramen gaan weer op hun oude plek en de kast gaat weer dicht. Nooit een raam midden uit de tros nemen, daarop kan immers de koningin zitten.

Alle manieren heb ik verleden jaar gebruikt, het ging prima.
En hou de weerberichten in de gaten, zijn je bijen bijna op en is er slecht weer op komst, tap dan een dagje eerder bijen af.

Sterkte,
Els

(p.s. imkers: svp geen commentaar van "dat kan niet", "dat mag niet" en "dat is bijenmoord", bij een volk van/voor een MSer zijn niet de bijen maar de persoon belangrijker).

Karel
Berichten:11
Lid geworden op:zo 09 jan 2005, 12:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen goed houden in de winter

Bericht door Karel » wo 30 nov 2005, 20:53

Els

Ik ga het morgen gelijk proberen! Bedankt voor de tip en ik houd je op de hoogte.

En Piet jij ook bedankt voor je aanbod maar ik heb de beschikking over 3 bijenvolken , als ik maar een goede manier vind om ze uit de kast te halen dan red ik mij voorlopig wel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten