honing zo stroperig als heidehoning

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

honing zo stroperig als heidehoning

Bericht door Kroese »

Afgelopen week heb ik mijn volken op de verenigingsstal maar weer eens nagekeken. De afgelopen maand hebben de bijen daar (en ook thuis) erg veel gehaald. Normaal (wat is dat) is Augustus mager, en begin ik zo rond de 20 Aug al langzaam te voeren. Vorig jaar was ik daar al mee bezig, toen er in eens een flinke dracht op gang kwam. Ik ben toen gestopt met voeren, en hoefde later maar een klein beetje na te voeren.

Ik ben nu bezig de honing er af te halen, en te slingeren. De meeste volken hadden 2 bakken (1 volk zelfs 3) en de kleine opzetters zaten met lekkere vette randen.

Echter bij het slingeren van de honing van de verenigingsstal kreeg ik de binnenste kring er niet uit. De buitenranden was dunne (ik denk nog linde) honing. Die stroperige kring moest ik kolben.
Ik dacht aan heidehoning, maar dat had ik daar nog nooit geoogst. Het smaakte en rook ook niet naar Heidehoning.
Een paar dagen later had ik het zelfde ook van de honing van thuis. Ik woon aan de rand van Apeldoorn. Hei is hier niet te vinden, hooguit wat in de tuintjes, maar dat kan die hoeveelheid niet geven.
Ook deze stroperige honing smaakte het zelfde als die van de volken op de verenigingsstal.
De afstand tussen de 2 standen is ruim 5 km. Tussen deze standen is veel weiland en landbouw grond.

Er werd al door een colega imker op Melasse gewezen, als mogelijke dracht, maar ik heb begrepen dat dit nauwelijks nog gebruikt wordt, en anders (zij men mij) wordt het wel direct afgedekt.

Ik kreeg ook nog een tip:
Staan er geen zonnebloemen in de buurt?
Of luize honing, maar ik denk dat het daar niet warm genoeg voor is geweest.

Wie heeft dit ook eens meegemaakt?
Wie heeft een tip, wat het kan zijn.

Groet,
Hennie...(die nog lang niet klaar is met slingeren, en moet gaan voeren) :)
(Zucht,zucht: Die Buckfasten halen veel te veel honing, ze zijn er denk ik op geselekteerd)[}:)]
Ik denk dat ik maar weer gewone bijen neem.[:o)]

Ik heb nog eens even rondgereden, maar geen zonnebloemen te vinden, wel erg veel mais. Toch luizen honing
Gerard van Gastel
Contacteer:

Re: honing zo stroperig als heidehoning

Bericht door Gerard van Gastel »

Hennie,
Ik had precies hetzelfde, van de linde 1x geslingerd, daarna de volken nog laten staan, en ca 14 dagen geleden de volken naar huis gehaald maar toen kreeg ik de raampjes niet meer geslingerd. De honing wilde er niet uit. Ik heb toen de honingkamers maar verdeeld en onder de broedkamers gezet zodat ze deze leeg konden dragen.
Ik dacht ook aan heide-dracht, maar weet het niet zeker.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Hennie

Melasse, welke plant is dat?

Ik had dit jaar hei honing waar ik die eerder niet had. De bijen hebben hiervoor minstens twee en een halve kilometer moeten vliegen.

ad staals
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Hennie, weet je zeker dat het geen bladhoning is? Die is ook heel dik en komt moeilijk uit de raat en door de zeef. De laatste dagen zie ik - ondanks dat het hier aan de kust koud is - voor het eerst dit jaar suikerspikkels op m'n auto zitten.
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Els Kleijnendorst schreef:Hennie, weet je zeker dat het geen bladhoning is? Die is ook heel dik en komt moeilijk uit de raat en door de zeef. De laatste dagen zie ik - ondanks dat het hier aan de kust koud is - voor het eerst dit jaar suikerspikkels op m'n auto zitten.

Dat bladhoning zo stroperig is, wist ik niet(meer).
Ik heb heel veel jaren geleden eens luizenhoning gehad, dat was zo zwart als afgewerkte olie, en had een pittige smaak.

Ik begin er zelf steeds meer aan te denken, na mijn rit door de omgeving.
Mogelijk dan van luis op de mais, die zeer veel binnen bereik van beide standen te vinden is.
Maar de temperaturen zijn er eigenlijk niet naar geweest. 20-25 Celcius.

Ad Staals: Melasse is een afval produkt bij de suiker produktie hebben ze mij verteld. Het fijne weet ik er ook niet van.

Hennie...
mui1

Bericht door mui1 »

Henny, bij mij was het heidehoning en dit gebeurt alleen bij een zeer goede heidedracht. Op google earth gekeken en hemelsbreed is binnen 3.5 km heide te vinden en dus ook gevonden door de bijen.
Ik slingerde dus van 6 zesramers na de linde nog ééns 30 kg van dit soort dikke honing.
Wilfred.
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

mui1 schreef:Henny, bij mij was het heidehoning en dit gebeurt alleen bij een zeer goede heidedracht. Op google earth gekeken en hemelsbreed is binnen 3.5 km heide te vinden en dus ook gevonden door de bijen.
Ik slingerde dus van 6 zesramers na de linde nog ééns 30 kg van dit soort dikke honing.
Wilfred.

maar,,,,Wilfred er zit om jouw stand OOK ontzettend veel Mais.
Heb je wel een heide smaak en geur???

Groeten,
Hennie.....
Gerard Boswinkel
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Contacteer:

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Hennie,

Als eens gedacht aan het vocht van pruimen. Door de aanwezige pectines, zou de honing ook wel eens heel stroperig kunnen worden.

Eén van mijn huidige standplaatsen is in de tuin van mijn vader. Daar staat een pruimenboom. Op de pruimen die onder de boom lagen, heb ik heel veel bijen zien vliegen.

Groeten............

Gerard
Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Bericht door Ruinerweg »

Ik woon naast een groot maisveld en langs de straat staat een lange rij dikke eikenbomen; voor het eerst dit jaar is het deze week zo dat de eiken zwermachtig bevlogen worden tot ongeveer een uur of 2 in de middags.
De bijen halen dit jaar kennelijk voor het eerst bladluizenhoning op de eiken!
Laat ik het maar "Waldtracht" of "Waldhonig" noemen!

groet,

roel
DaanL
Contacteer:

Bericht door DaanL »

Ruinerweg schreef:Laat ik het maar "Waldtracht" of "Waldhonig" noemen!

Zolang je in Nederland dat soort honing oogst kun je het ook Woudhoning noemen, het hoeft niet in het duits :D :wink:
Plaats reactie