Prachtige voorjaarsbloeier -CORNUS MAS

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

de vos roger
Contacteer:

Prachtige voorjaarsbloeier -CORNUS MAS

Bericht door de vos roger »

Een goede pollen en nectarleverancierin het vroege voorjaar.
Ik was gisteren bij een bevriend imker op bezoek en zag daar de cornus mas in volle ornaat bloeien.Een prachtig boompje die bij mij nog ontbreekt.[:)]
AfbeeldingAfbeelding
Wanneer je in februari een geelbloeiende struik ziet, zal dat de gele kornoelje zijn. Hij komt in bloei tijdens een zachte fase van de winter en blijft doorbloeien, ook al sneeuwt en vriest het. Hij wordt vaak in plantsoenen en groenstroken aangeplant om zijn vroege bloei. De kleine bloemschermen zijn heel fragiel.

Herkomst
Hij is inheems in Midden - en Zuid - Europa tot Midden - Azië en groeit daar als grote, meerstammige struik of kleine tot 8 m hoge boom. Hij groeit langs bosranden, in rivierbossen, op stenige hellingen en in struwelen. In de Kaukasus en Rusland zijn de hellingen er in de voorjaarsmanden fel mee gekleurd.

Gele kornoelje is vermoedelijk ook in Zuid-Limburg inheems.

Naamgeving
Cornus is de Romeinse naam voor de gele kornoelje.
Het woord cornu betekent hard als hout want vroeger werden er hamerstelen en wandelstokken van gemaakt.
Mas is het Latijnse woord voor mannelijk.

Plantkenmerken
Gele kornoelje groeit meestal als meerstammige struik, maar wordt ook als halfstam en zelfs als hoogstamboom gekweekt.

Als boom heeft hij een ronde kroon. De bloemen verschijnen voor het uitlopen van het blad op het oude hout. In het begin zie je gesteelde ronde bloemknoppen. Wanneer zij opengaan, vormen zij tot 2 cm grote gele bloemschermpjes met aan de basis 4 schutbladen. De bloemen zijn tweeslachtig. De bloem op zich bestaat uit vele individuele bloempjes met meeldraden die boven de schutbladen uitsteken.

De na de bloei verschijnende lange, eivormige bladeren zijn glanzend groen, hebben een spitse top en kleuren geel of oranjerood in de herfst.

Na de bloeiperiode vallen de bloemen af en ontwikkelen zich ovale, groene steenvruchtjes die in het najaar rijpen en dan donkerrood zijn. Ze zijn eetbaar geliefd bij vogels die zich van het zure vruchtvlees niets aantrekken.

De schors is bij jonge exemplaren groen en wordt later grijsbruin afbladderend.

Gele kornoelje kan ca. 100 jaar oud worden.

roger
Ivo
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Contacteer:

Re: Prachtige voorjaarsbloeier -CORNUS MAS

Bericht door Ivo »

Hallo Roger,
Onze gemeente heeft in de bijentuin een haag van deze boom - struik geplant. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog nooit een bij op heb gezien... Zijn er dus soorten die niet bijen - aantrekkelijk zijn?

De volgende vraag richt zich op struik of boom, kan ik deze gewoon snoeien of moet ik ze eigenlijk laten groeien tot bomen?
de vos roger
Contacteer:

Ivo gisteren zag ik er wel af en toe een bijtje op ,dus wordt wel bevlogen.Maar ik denk als er wilg in de buurt bloeit dat ze deze wel voor nemen op de cornus.
Je mag deze zeker snoeien naar de vorm die je wilt.Cornus Mas is eerder een struik dan een boom,maar door snoeien kun je hem "dwingen" om boom te worden.[;)]

roger
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Ivo,
En toch vliegen ze er op; in alle boekjes staat ze vermeld als pollen/nectar leverancier; Dröge, Die Honigbiene, spreekt zelfs van:
als einer der ersten Pollen- und Nectarspender im Frühjahr sehr wertvoll!; doorgaans haalt zij haar gegevens uit lijsten van prof.Zander. Ook bij mij vliegen ze er op; elders plaatste ik een afbeelding:
.
Afbeelding

hennie oes
Ivo
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik zal maar eens wat meer de tijd nemen om er naar te gaan kijken...

Mooie foto trouwens Hennie, ik ga komende week een 50 mm (1:1) macro lens kopen om hopelijk ook dit soort plaatjes te kunnen maken.

Bedankt voor jullie reactie, ik blijf ze gewoon lekker snoeien.

Ivo
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Hoi Ivo,
.
Ik maakte bovenstaande foto met een Nikon macro 105 mm. en niet met de Sigma zoals ik eerder aangaf.

Afbeelding
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Hennie,
Je hebt gewoon gelijk.
Bijen vliegen zeer goed op de cornus mas en eigelijk behoef je ze niet te snoeien.
In de provincie Groningen moet men of alles zoveel mogelijk snoeien kapstokmodel of de boom/struik wordt na een paar jaar bij de grond afgezaagd.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen op een afstand van 60 meter staat er een bandwilg van 8 m hoog en de zelfde doorsnee, de eigenaar houdt van oude auto's en heeft/had? oa een cabrio met een linne dakje en heeft bij m'n rechtzaak over bijenpoep geklaagd.
De boom staat er nog steeds maar de cabrio zie ik niet meer.
Dus zelfs hier kunnen irritaties op de juiste manier opgelost worden.
Dirk

dertiende
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Hallo Ivo,
Ik zette jou op het verkeerde been. de foto cornus mas maakte ik inderdaad met een macro-objectief; de Nikon 105mm.
hier is er nog een om te laten zien, dat deze 105mm goede opnamen geeft:
Afbeelding
sukses met je aankoop en al het fraais, dat wij van je te zien krijgen!
hennie oes

[/img]
linnaeus
Contacteer:

Bericht door linnaeus »

Hennie,
Je hebt gewoon gelijk.
Bijen vliegen zeer goed op de cornus mas

toch wordt daarover verschillend gedacht,ik weet niet beter ""Maar de Byenkorven moet men niet in de nabuurschap van deze boomen plaatzen,om dat de Honing der Bloemen haar schadelyk is""

C.L,
de vos roger
Contacteer:

En...Linnaeus,is dit een uitspraak van onze grote plantkundige Carolus Linnaeus uit de jaren 1700 ?[:)]

roger
Plaats reactie