Planken trekken krom..

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Planken trekken krom..

Bericht door remolen » zo 24 aug 2008, 17:03

planken van mijn nieuwe bijenkasten die 2 keer gebeitst zijn voor ik ze in gebruik heb genomen trekken krom.
Daardoor ontstaat ruimte. Volgens mij TE veel ruimte?

Wat kan ik hier aan doen ? Is dit een bekend probleem?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Planken trekken krom..

Bericht door Oude Essink » zo 24 aug 2008, 19:11

ligt aan de ringstruktuur van het hout (balk) op de kopse kant; de ringen in het hout drogen anders dan de nietringsegmenten; gevolg: kromtrekken. Laat je even voorlichten door iemand die verstand heeft van hout: timmermen of aannemer. Hout dat op de juiste manier uit de boom gezaagd is, trekt niet krom. als je een balk bij de Gamma koopt, laat je oog even over de lengte gaan, vaak zie je al wat er gebeurt.

Afbeelding

remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Planken trekken krom..

Bericht door remolen » zo 24 aug 2008, 19:53

Ja.. maar dit zijn kant en klaar gekochte kasten! Ik heb het dus alleen zelf gebeitst.. moet toch goed gaan dan mag dit toch niet gebeuren?
Ben van plan er mee terug te gaan. maar dat doe je niet zo makkelijk als er al een bijenvolk in zit.
heb het idee dat ondanks het beitsen er toch water tussen de verbinding is gekomen. en daardoor de boel kromtrekt..GROM!!

balen ..

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Planken trekken krom..

Bericht door m.kolsters. » zo 24 aug 2008, 20:09

Als deze op een goede plek zijn gekocht krijg je wel nieuwe.
Dan kan je ze over zetten en de krommen terug geven.
Groetjes

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Planken trekken krom..

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 24 aug 2008, 20:28

Kromtrekken gebeurt in de "jaarring-richting". De buitenste jaarringen krimpen meer dan de binnenste jaarringen. Probeer het bewuste stuk hout in de stamdoorsnede te plaatsen en je zult zien dat de buitenste ringen het meest gekrompen zijn. Maar hout dat gebruikt wordt voor ongeacht welke toepassing moet natuurlijk uitgewerkt zijn. Waarschijnlijk is er hout toegepast dat nog niet goed uitgewerkt en gedroogd was. Vast en zeker garantiewerk als je er mee terug gaat.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Planken trekken krom..

Bericht door de vos roger » zo 24 aug 2008, 21:04

Aangezien je de kast aan de buitenkant behandeld hebt kan er geen water meer intrekken,dus poriën zijn afgesloten .Aan de binnenkant van je kast kan er wel nog vocht opgenomen worden.Dat vocht zou normaal terug aan de buitenkant moeten kunnen verdampen.Aangezien dit niet gaat door je waterdichte beits ontstaan er innerlijke spanningen in het hout met kromtrekken tot gevolg.
Zoals hierboven reeds vermeld is de zaagwijze ook van zéér groot belang,en zeker daar waar het hout onderhevig is aan vochtschommelingen.
Bij de schets zie je uiterst links onderaan de ideale zaagwijze .Dit wordt kwartierhout genoemd,de jaarringen doen zich voor als korte streepjes op de kopskant .Deze plank zal nooit kromtrekken.
Als je de bovenste plank daartegenover ziet waar de jaarringen bijna over de ganse breedte van de plank lopen,deze zaagwijze wordt vlamzagen of dosse gezaagd hout genoemd.Dat zal bij het drogen altijd hol trekken of van het hart wegtrekken,bij vochtopname zal het in de andere richting trekken of bol komen te staan.
Hout is als een spons. Als het droogt dan krimpt het - wordt het nat dan zwelt het. Dat gaat nooit over, uitgewerkt hout bestaat niet.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Planken trekken krom..

Bericht door Jeroenvt » zo 24 aug 2008, 21:05

Mag ik vragen waar je ze hebt gekocht?

--
Mvg Jeroen van Tol

remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Planken trekken krom..

Bericht door remolen » zo 24 aug 2008, 23:24

Jeroenvt schreef:
Mag ik vragen waar je ze hebt gekocht?

--
Mvg Jeroen van Tol


Ja dat mag je vragen maar wat doet dit er toe? Ik denk dat ik gewoon beter met de persoon waar ze vandaan komen kan spreken dan een naam te grabbel gooien. Misschien heb ik de kasten niet goed genoeg behandeld ? Is beitsen niet genoeg..
Ik zeg niet dat het slechte kasten zijn. maar wil wel even overleggen of ik inderdaad nieuwe kan krijgen.

Groet Rene :)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Planken trekken krom..

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 25 aug 2008, 00:02

Goed om dat ook allemaal maar weer te weten.

Kan je nu al vertellen Renee dat bijenkasten altijd nat (of vochtig) worden of ze nu goed of slecht in de verf zitten.
Ik heb o.a. 'oude''red cedar kasten met zelfde verbinding als jij die er nog heel strak uitzien maar in weer en wind staan. Gauw proberen nieuwe te krijgen, is mijn advies.

jp

remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Planken trekken krom..

Bericht door remolen » ma 25 aug 2008, 16:20

maar weer bedankt heren en dames! voor alle reacties.
Helaas is de winkel dinsdag pas open maar ga dan ook direct langs met foto's om het te proberen.
groet van Rene

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 47 gasten