Pfoeh, hoop vragen zo, nog eentje, ik meen dat de meeste houten kasten een zinken dak hebben? Is dat standaard te verkrijgen in de handel? Ook met afwijkende maten?
Eigenlijk meer for sentimental reasons en vast niet het efficiëntst, maar toen mijn pa vroeger kasten maakten zat er een knik in het dakje, tegenwoordig zijn ze allemaal plat. Daarom wil ik zelf eens een knikdakje maken en wellicht een op maat gemaakt zinken plaatje erop. Of is zink makkelijk te bewerken? (IJzerzaagje in de decoupeer?).
--
Mvg Jeroen van Tol
zink + dak
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: zink + dak
Bij het Bijenhuis Wageningen verkopen ze Alu-platen van verschillende afmetingen. De grootste afmeting is dacht ik 54x54 cm. Dat materiaal laat zich gemakkelijk bewerken, buigen en knippen.
- Gerard van Gastel
- Contacteer:
Bij BigBoss/ Multitool verkopen ze grotere aluminium platen, waaruit je enkele platen kunt halen voor je bijenkastdak.
Ik ga er met een stanleymes een aantal keren overheen langs een liniaal en buig/breek hem dan op de inkeping, heb je niet van die zaagrandjes.
Ik ga er met een stanleymes een aantal keren overheen langs een liniaal en buig/breek hem dan op de inkeping, heb je niet van die zaagrandjes.
Ik heb zelf nog zo'n 'knikdakje' in gebruik: met een extra randje wat ik eronder heb gemaakt kan hij bij het inwinteren mooi over de voerbak staan.
Leuk om te zien: ja. Nostalgisch: ja. Praktisch: nee.
Ik mag graag (zoals iedereen wel, denk ik) kasten naast degene waar ik in werk als bijzettafeltje gebruiken. Da's met een knikdakje wat lastiger.
Verder heb ik ze nooit met zink erop gezien. Volgens mij werd juist voor die vorm gekozen omdat er met alleen hout werd gewerkt en er geen water op mocht blijven staan.
John.
Leuk om te zien: ja. Nostalgisch: ja. Praktisch: nee.
Ik mag graag (zoals iedereen wel, denk ik) kasten naast degene waar ik in werk als bijzettafeltje gebruiken. Da's met een knikdakje wat lastiger.
Verder heb ik ze nooit met zink erop gezien. Volgens mij werd juist voor die vorm gekozen omdat er met alleen hout werd gewerkt en er geen water op mocht blijven staan.
John.
hallo,
mijn kasten hebben ook puntdaken met zink.
Ziet er leuk uit, de regen loopt er lekker af en er kan een wat groter voerbakje onder.
Als je gaat reizen is het soms minder handig. daarom heb ik ook 'platte' daken, ook met zink.
mijn kasten hebben ook puntdaken met zink.
Ziet er leuk uit, de regen loopt er lekker af en er kan een wat groter voerbakje onder.
Als je gaat reizen is het soms minder handig. daarom heb ik ook 'platte' daken, ook met zink.
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Ik heb daken die nog nostalgischer lijken (Versteegh kast)
Ze zijn plat van boven 22 cm en dan lopen ze aan de zijkanten af.
/-\ Zoiets maar dan anders. Voordeel is dat je ze wel als bijzet tafeltje.
De daken zijn gemaakt van verzink plaatstaal met 18 mm hout er onder. Ik heb de platen laten zetten (buigen in de goede vorm) bij een plaatzetter. Ik kon ze er zo overheen schuiven en alleen de voorkant moest ik zelf ombuigen. (Met een hamer en een blok hardhout)
Jaap
Ze zijn plat van boven 22 cm en dan lopen ze aan de zijkanten af.
/-\ Zoiets maar dan anders. Voordeel is dat je ze wel als bijzet tafeltje.
De daken zijn gemaakt van verzink plaatstaal met 18 mm hout er onder. Ik heb de platen laten zetten (buigen in de goede vorm) bij een plaatzetter. Ik kon ze er zo overheen schuiven en alleen de voorkant moest ik zelf ombuigen. (Met een hamer en een blok hardhout)
Jaap