Een verhaaltje van Leug voor het slapen gaan.
Het is al weer een paar jaar geleden dat ik van 4 volken, 586 kilo honing slingerde.
Het kwam zo, voor me werk kwam ik een keer op een industrieterrein in ontwikkeling
Groten deels lag het nog braak, en toen ik wat beter keek, bleek er ontelbare Ijzerkruid plantjes te bloeien. Het is een klein plantje met hangende bloemen tot bijna aan de grond.
Nou had me een oude imker verteld dat het een steen goede drachtplant was, maar zelden voor kwam. Dus kat in bakkie. Want ik vergeet nooit wat, ijzersterk geheugen. De zelfde avond 4 kasten klaar gemaakt en de andere ochtend daar heen gebracht.
De weer goden waren ook op mijn hand, want er brak een periode aan van mooi weer. Zodat het Ijzerkruid volop nectar gaf. Nou was er nog iets met dat Ijzerkruid, maar dat wilde me toch niet te binnen schieten.
Na 2 weken zaten de honingbaken vol, en kon we kasten weer ophalen. De buurman mee voor het beuren,Beste man, nooit te beroerd om me te helpen. Na dat ik hem een deel van de honing beloof had.
Daar aangekomen, kasten dicht gedaan, het viel me op dat er duizenden kleine deukjes zaten in de vliegplank, raar ..?. En beurde we de eerste kast op, tenminste dat was de bedoeling. Geen beweging in te krijgen, zo zwaar waren ze. Toen wist ik het weer, Ijzerkruid honing is loeizwaar. De deukjes waren natuurlijk van te zwaarbeladen bijen.
Gelukkig waren er nog bouwvakkers bezig, die wilde wel even helpen. Met 5 man, de kasten op de aanhanger gezet. Thuis de kasten met de heftruk van de buurman in de bijenstal gezet, fluitje van een cent.
De volgende dag slingeren, wat ook al weer voor de nodige problemen zorgde, eerst de slinger vast moeten zetten met keilbouten aan de beton vloer. zodat hij niet zou gaan dansen, door het gewicht. En na elke ronde moest de motor eerst afkoelen, door het gewicht van de ramen, raakte de motor oververhit.
Maar wat een opbrengst, 586 kilo. Nadat de buurman zijn deel mee genomen had hiel ik toch mooi 400 kilo over. Maar de verkoop wilden eerst niet lopen. Met 500 gram in een potje , was hij maar voor een derde gevuld. En een volle pot met 3x de prijs verkocht ook al niet.
Zat er mooi met in de maag, tot iemand me vertelde dat het goede honing was voor mensen die ijzer gebrek hebben. Afgevuld in 50 grams potjes, alles verkocht aan een natuurwinkel
Voor 5euro per stuk. Na aftrek van de kosten hiel ik er toch nog een paar cent aan over. Maar het blijft op de eerste plaats toch hobby.
Nu zijn er mensen die zeggen dat ik het allemaal uit de duim heb gezogen maar dat is gelogen, ze zijn gewoon jaloers. Ik sta daar voorin met mij goede naam.
Hoogachtend. Leug. e. naar.
Een waar verhaal!!!!!
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Een waar verhaal!!!!!
Beste heer Naar,
Dank voor dit mooie verhaal. Ik overwoog al een tijdje om eens te reizen op de zilverlinde en de goudsbloem, maar nu weet ik het zeker: gaan!
Groet,
Bart
Dank voor dit mooie verhaal. Ik overwoog al een tijdje om eens te reizen op de zilverlinde en de goudsbloem, maar nu weet ik het zeker: gaan!
Groet,
Bart
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Re: Een waar verhaal!!!!!
Hallo meneer Naar en Coo,
Ik ging vroeger graag naar een plek waar veel guldenroede stond. Maar met de komst van de Euro is de lol er wel van af.
Jaap
Ik ging vroeger graag naar een plek waar veel guldenroede stond. Maar met de komst van de Euro is de lol er wel van af.
Jaap