Column Hanna Bijs (bijen 15-10)

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Column Hanna Bijs (bijen 15-10)

Bericht door Astrid Schoots »

!Piet (......., maar wie is toch die Hanna Bijs?)
Wie? Gewoon een intelligente imker met ervaring en lef!
Ik vond het een prachtcolumn.
Astrid
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

heidecap schreef: Juist bovengenoemd geciteerd zinnetje is wat mijzelf het meeste stoort, nl het negeren van allerlei voorhanden wetenschappelijk onderzoek !
Sorry Thomas, er bestaaat m.i. geen 'wetenschappelijk' onderzoek dat bewijst dat intensieve varroabestrijding noodzakelijk of nuttig is. Bestaande onderzoeken zijn heel kleinschalig van opzet en bewijzen vrij weinig. Ook de afgelopen wintersterfte toont vooralsnog geen enkel verband met varroabestrijding.
Alle noties over bijen en varroa zijn dus nog hypothetisch. De hypothese dat te intensieve varroabestrijding sterfte veroorzaakt is tot nader order net zo rechtsgeldig als vele andere.
Het artikel van Hans heeft net zoveel 'wetenschappelijk' gehalte als vele andere babbels die sommige imkeres (al dan niet universitair geschoold) voor waar houden.
Een charme van bijenhouden is juist dat er wetenschapplijk nog vrijwel niets over bekend is dus alles wat je meent vast te stellen -casuistische observatie- is tot nader order waar, tot het tegendeel bewezen wordt.
Een imme -of groep immes- in interactie met haar meer dan 30 KM2 ecologie is dermate complex dat de rekenkracht van de moderne klimaatmodellen daarbij in het niet valt.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Gerard, als ToontjeV alleen dit op het forum gooit en dan de plank optrekt dwz niks meer er aan toevoegt wil ik proberen of ToontjeV nog iets meer te melden heeft dan;

Hanna, ik hoop van harte dat dit je laatste column in Bijen was!

Daarom mijn uitnodiging om ook eens een column, maar dan op het forum te, schrijven.
Vind het namelijk erg gemakkelijk om zo een losse opmerking te plaatsen.
Hans
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

maartenkleijne schreef: Sorry Thomas, er bestaaat m.i. geen 'wetenschappelijk' onderzoek dat bewijst dat intensieve varroabestrijding noodzakelijk of nuttig is.
Maarten, als jij oprecht van mening bent dat wetenschappelijk niet is aangetoond dat varroabestrijding nuttig is ...

... laten we het dan op een verschil van inzicht houden ...

Thomas
Gerard van Gastel
Contacteer:

Bericht door Gerard van Gastel »

We praten in dit geval wel over een column in een vakblad voor imkers! Dan mag je er toch van uitgaan dat er betrouwbare berichtgeving is, en geen uit de lucht gegrepen stellingen en beweringen. Het verhaaltje was mooi geweest op dit forum, daar kan er over gediscussieerd worden, níet in een vakblad.

Overigens, de vraag blijft: wie is Hanna Bijs? Als je als enige een gekleurde achtergrond krijgt in ons vakblad...... en Piet haar al vergelijkt met onze koningin....
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

We hebben door intensieve vaarroabestrijding de varroa destructor gecreeerd en nu is het zaak door zo weinig mogelijk bestrijding terug te keren naar een normale situatie die uiteindelijk uitmondt in: 'varroabestrijding dat deden wij vroeger maar gelukkig is het nu niet meer nodig'.
Ati
Imker sinds: 2003-2011
Contacteer:

Bericht door Ati »

Ook de afgelopen wintersterfte toont vooralsnog geen enkel verband met varroabestrijding.
Maarten, ik meen toch dat uit het beefriends onderzoek van Romée kwam dat imkers die geen varroa bestreden een hogere wintersterfte hadden? Dat is misschien geen harde conclusie, enkel een aanwijzing, maar toch.

Ik volg dit met argusogen omdat ik vorig jaar heb besloten niet meer te bestrijden met zuren of thymovar. Ik snijd alleen in het voorjaar darrenraat weg.
Mijn eerste 'resultaat' was dat ik van mijn drie volken er twee kwijtraakte in de afgelopen winter. Niet zo bemoedigend dus. Het overgebleven volk is wel vitaal. Ik ga voorlopig door op deze weg maar ik ben ook bereid er van af te stappen als inderdaad uit onderzoek blijkt dat imkers die niet bestrijden meer sterfte hebben.
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Visie 3

Het paleis symboliseert het ivoren torentje van een column in BIJEN.

!Piet
Romée van der Zee
Contacteer:

Bericht door Romée van der Zee »

Ati schreef:
Ook de afgelopen wintersterfte toont vooralsnog geen enkel verband met varroabestrijding.
Maarten, ik meen toch dat uit het beefriends onderzoek van Romée kwam dat imkers die geen varroa bestreden een hogere wintersterfte hadden? Dat is misschien geen harde conclusie, enkel een aanwijzing, maar toch.
Dag Ati,
Uit mijn onderzoek blijkt niet dat imkers die niet bestreden tegen varroa een hogere sterfte hadden. de groep imkers die niet bestrijdt is zo klein dat geen enkele conclusie getrokken kan worden t.a.v. wat dan ook. Wel kon ik de conclusie trekken dat bij imkers die geen bijensterfte hadden het gebruik van bepaalde bestrijdingsmiddelen niet verschilde van imkers die meer dan 10% bijensterfte hadden. (zie mijn artikel in het juninummer van Bijen)
Ook andere onderzoekers hebben tot nu toe niet kunnen aantonen dat bestrijding van varroa een afdoende verklaring oplevert voor de huidige bijensterfte. . Wel is opmerkelijk dat kleine imkers meer bijensterfte ondervinden dan grote. Bovendien blijken imkers die deelnemen aan een groot onderzoek in Duitsland maar 6 % bijensterfte te hebben. Ook de deelnemers aan beefriends hadden maar 8 % bijensterfte dit voorjaar (landelijk 26%). Het lijkt er daarom wel op dat de manier van imkeren een rol speelt.
Maar dit staat verder los van de column van Hanna Bijs waarover deze discussie gaat. In haar stuk bepleit zij een experiment gericht op natuurlijke aanpassing op een eiland, zoals bv prof. Ingemar Fries reeds enige jaren uitvoert.
grtn
Romée

monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Gerard schrijft: Overigens, de vraag blijft: wie is Hanna Bijs? Als je als enige een gekleurde achtergrond krijgt in ons vakblad...... en Piet haar al vergelijkt met onze koningin....
De kleur groen nodigt ons uit en spoort ons aan om een oversteek te maken. We mogen er dus vanuit gaan, dat het betrouwbaar en veilig is. [;)]

!Piet
Plaats reactie