varroa en spijkerbroeken

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gerard van Gastel
Contacteer:

Re: varroa en spijkerbroeken

Bericht door Gerard van Gastel »

Hans,
Weer zo'n irritante reaktie!
Het is een drogreden om te zeggen er zitten in brood, fruit en melk residuen; "dan kan ik ook wel iets voor mijn bijen gebruiken wat eigenlijk niet kan"!
waar haal je dit nou vandaan? Dat staat toch nergens, dat zegt niemand en dat bedoeld niemand!
Het liefst imkeren we allemaal zónder enig middel te moeten gebruiken, dàt is het streven! En we waarderen het bijzonder dat er mensen zijn die proberen zonder bestrijding bijen te houden. Maar.... tot er een geschikte bruikbare oplossing is, laat ik toch niet al m'n volken doodgaan! Dat daarbij weleens chemische middelen moeten worden ingezet (óók oxaalzuur, mierenzuur, bienenwohl etc vallen hieronder)is niet te voorkomen tot nu toe.
(zie ook: Verdwenen, http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6751
"Het bijenbroed wat nog aanwezig was in de raat zou ik nog bekijken.
Nou dat veel bar tegen, ze zagen er zeeer slecht uit. Zowel misvormde achterlijven, DWV en larven barstensvol met Varroa
.")

Als amitraz proefsgewijs wordt gebruikt (en in de toekomst misschien nog wel andere middelen)kun je daar misschien ook iets van opsteken ipv volledig de grond in boren zonder echte kennis van zaken. Zolang er over geschreven en gesproken wordt kun je er van leren: hoe het wél moet of hoe het nìet moet.
" = je ben een watje als je deze niet gebruikt."
Waar je dit vandaan hebt begrijp ik ook helemaal niet! ook een duidelijke misvatting volgens mij.
En verder hou aub op met dat slap gel*l over luie mensen, luie geest etc ik vind dat zeker niet op z'n plaats. En je hoeft niemand wakker te schudden, we bedenken ons te pletter om iets anders te vinden, maar als ik nu al de cijfers van de sterfgevallen hoor, lukt dat nog niet erg.
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

*Chemische bestrijdingsmiddelen (Chemisch gesynthetiseerde, allopathische producten)

Een zeer apart bestrijdingsmiddel is pyrethrine (pyretrum), waarvan ooit bekend was dat het zuiver natuurlijk en onschuldig was. Totdat bleek dat het supergevaarlijk is. Het is een zenuwgif. Pyrethrum is giftig voor insecten, zeer giftig voor nuttige insecten, zoals bijen. Bijen zijn zeer gevoelig, vliegen zijn dat iets minder en nog minder geldt dat voor kakkerlakken, vlooien en kevers. Voor insecten vertoont het een uitgesproken val dood-effect. Een insect dat met het gif in aanraking komt, ligt binnen enkele seconden met de pootjes omhoog. Als de concentratie hoog genoeg is, zijn de insecten meteen dood. Pyrethrumachtige stoffen, de kunstmatige pyrethroïden, worden tegenwoordig veel gebruikt (o.a. permethrin).

Apistan = fluvalinaat = synthetische pyrethroiden

Pyrethroiden = een insecticide, die de natriumkanalen van zenuwcellen openhoudt, zodat er een overconcentratie van Na-kationen ontstaat in deze cellen.

!Piet
Ria van den Berg
Contacteer:

Bericht door Ria van den Berg »

Hans schreef : "Het is de luie geest die zulke middelen gebruikt om de varroa buiten de deur te houden. Ik ben niet roomser dan de Paus ik heb in het verleden ook perzine en apistan gebruikt maar uiteindelijk hebben deze middelen de varroa "sterker" gemaakt. Het is langzamerhand genoeg geweest! Deze reeks ademt een voorkeur uit naar chemische gemakkelijke middelen = je ben een watje als je deze niet gebruikt. Ik blijf er bij: het is de luie geest die deze middelen gebruikten! Wordt wakker en bedenk eens hoe het anders kan! "

Ik vind dit krasse taal! Toen wij nog in Nederland woonden en besloten niet tegen varroa te behandelen, werden we verketterd. Nu is het 180° om. Wij hebben hier geprobeerd om varroa met mierezuur te bestrijden. We hebben zelfs twee standen van 36 volken elk "opgeofferd" om verschillende middelen (o.a. mierezuur en thymol) en methodes te vergelijken. De resultaten waren niet bevredigend.
Het werkte voor ons niet goed genoeg. Vorig jaar had onze buurman al zijn 500 volken met mierezuur behandeld en hij vond ook duidelijk hogere besmetting deze zomer. Mierezuur is ook niet vriendelijk voor bijen. Bij de test, een paar jaar geleden, borrelden de bijen van één volk de kast uit. De keus was : elk jaar minstens twee keer mierezuur + oxaalzuur of één keer in de twee of drie jaar Apistan of Check Mite (coumaphos) vlgens de label?
Het is zeker goed om te proberen los te komen van de meer complexe chemische bestrijdingsmiddelen en zeker van het trouw elk jaar ermee behandelen, zonder te weten wat er aan de hand is. Maar voor mij is het niet zo zwart wit als je me wilt laten geloven en je houdt het niet lang vol als beroepsimker als je lui bent.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca
kreydt
Contacteer:

Bericht door kreydt »

Lees eens het volgend artiekel van een onverdachte bron...

http://www.apimondia.org/apiacta/articl ... klukar.pdf

kg
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Amitraz is voor imkers een zeer goedkoop middel ongeveer 2 eurocent per behandeling/kast
Bovendien werkt het perfect.
Deze feiten veroorzaken dat mensen het gaan proberen en de mensen met veel volken zullen dan zeker geneigd zijn om het middel te blijven gebruiken.
Natuurlijk kan je het op domme manieren gebruiken en zodanig dat het zo weinig mogelijk bijwerkingen zal hebben.
Dus alleen als er geen honingkamers opstaan en liefst vanaf eind nov.
Een stuk spijkerbroek met daarop amitraz lijkt me een overdosis.
Bovendien weten we dat amitraz zich bindt aan vetten zoals was dus zal een gedeelte van de Amitraz of je dit nu verstandig of dom gebruikt in de was terecht komen.
En dus later in de honing.
Info van de industrie krijgen we echt niet want het middel kost niets
dus valt er niets aan te verdienen, ze zullen de duurdere middelen aanbevelen.
Google naar amitraz, het 3e artikel, in de 1e zin staat 1985, kan men lezen dat amitraz opnieuw bekeken is en lang niet zo giftig is als men eerst concludeerde, sligtly toxic, maar wat doet dit middel op den duur.
Eigelijk zou je een volkomen onafhankelijk onderzoek nodig hebben over een 40 a 50 jaar om de werkelijke gevolgen te kunnen weten en dat is onmogelijk, vooral dat onafhankelijke van het onderzoek.
In 40 a 50 jaar hebben wij mensen het milieu met een aantal stoffen opgezadeld waarvan niemand weet wat het precies doet met onze kinderen en de andere bewoners van deze aarde met gelijke rechten
op bestaan.
Waar halen wij het recht vandaan om dit op deze wijze te doen.
En waar is het voor nodig.
Alleen voor die domme centen.
Alles draait hierom maar brengt dat geluk, welzijn.
Waarom moet de economie altijd groeien waarom mag het niet bijvoorbeeld stabiel zijn.
De hobbyimkerij hoeft niet op economie te letten, maar op een zo zuiver mogelijk product.
Als een groot gedeelte van de vliegbijen van 40 volken gedood worden door bespuiting met dimenthoaat tegen luis op consumptieaardappels dan keur ik de honing ook af misschien niet nodig volgens de milliegrams/kilo maar bij twijfel gewoon niet doen.
De grens ligt bij: "voer je het je eige kinderen op of denk je toch maar niet"
De industrie werkt zo niet.
Ze bepalen wat de grenzen zijn maar waarop zijn die grenzen op gebaseerd.
Dat zal geen enkele begrenzer me kunnen uitleggen, ja ratten leefden nog steeds na 20 maanden en hadden geen afwijkingen.
De mensen die de grenzen vaststellen komen uit wat ik noem de industrie en als ze kommentaar krijgen komen ze met uitvluchten dat veel voedingsmiddelen bij te veel consumeren ook schadelijke effecten heeft.
Of te wel je moet het maar accepteren.
Wat weten wij mensen nog wat goed voor ons is, zoals diverse dieren het gewoon aanvoelen en doorgeven aan hun kroost.
Ik weet het is nu niet terug te draaien maar als dit als intelligentie wordt benoemd dan wil ik niet langer bij die intelligente soort horen.
Dirk

dertiende
Gerard van Gastel
Contacteer:

Bericht door Gerard van Gastel »

een korte reaktie:
'Een stuk spijkerbroek met daarop amitraz lijkt me een overdosis.'
Het is een oplossing met daarin amitraz! Om precies te zijn:
70 cc/lt olie,werkzame stof (taktic)125g/lt, ca 60 kasten met deze liter olie= ca 0,14g amitraz/kast.

'Bovendien weten we dat amitraz zich bindt aan vetten zoals was dus zal een gedeelte van de Amitraz of je dit nu verstandig of dom gebruikt in de was terecht komen.
En dus later in de honing'

Na ca 4 weken is het middel afgebroken, en niet giftig meer.dus gebruikt NA de honingoogst is de kans op giftige residuen wel erg klein.
Dirk Blanken
Contacteer:

Gerard van Gastel schreef:
een korte reaktie:
'Een stuk spijkerbroek met daarop amitraz lijkt me een overdosis.'
Het is een oplossing met daarin amitraz! Om precies te zijn:
70 cc/lt olie,werkzame stof (taktic)125g/lt, ca 60 kasten met deze liter olie= ca 0,14g amitraz/kast.

'Bovendien weten we dat amitraz zich bindt aan vetten zoals was dus zal een gedeelte van de Amitraz of je dit nu verstandig of dom gebruikt in de was terecht komen.
En dus later in de honing'

Na ca 4 weken is het middel afgebroken, en niet giftig meer.dus gebruikt NA de honingoogst is de kans op giftige residuen wel erg klein.
Gerard, weet jij zeker dat de in de was opgeslagen amitraz na 4 weken verdwenen is en waarheen, afgebroken noemt men dat geloof ik.
Er zijn rapporten waarin men beweerd dat het in de vrije natuur(soil)
verdwenen is,weten wij daar verder iets over, ik niet!
Ik moet je eerlijk opbiechten dat ik deze discussie zo scherp aanga omdat ik ook wel eens twijfel.
Al dat extra werk of een paar druppeltjes op een viltpapiertje.
Tot nog toe is de keuze duidelijk.
Tot nog toe heb ik altijd sterke voorjaarsvolken misschien niet zo sterk als de volken van de amitraz minnaars maar het staat me gewoon
tegen.
Ik denk dat de berichten van voorstanders voornamenlijk gebaseerd zijn op de goede werking en op het feit dat het bijna niets kost.
Vanuit de industrie verkrijgen we door de laatste reden ook geen info.
Als we googlen naar amitraz en lezen dat vrouwelijke muizen er kanker van krijgen maar dat manlijke muizen niet dan vind ik het nog steeds geen goed middel.
Het is een middel wat minder? schadelijk? is dan eerst werd bevonden maar niemand weet dat zeker.
Zolang er geen goede onschadelijke andere middelen zijn die mijn volken sterk uit de winter laten komen, wil ik er nog niet aan, ook al moet ik er heel veel arbeid voor verrichten.
Dirk

dertiende
labrador
Contacteer:

Bericht door labrador »

Beste Dirk,

In je verhaal zeg je eigenlijk min of meer het beter te weten dat de industrie. Ik mag toch aannemen, sterker, ik neem aan, dat deze mensen in dienst hebben die hier echt wel kaas van hebben gegeten en derhalve een kundig oordeel kunnen vormen. Het verbaast mij dan ook dat als ik je profiel bekijk, je niet echt een chemische achtergrond hebt en derhalve hier toch een hoop over hebt te vertellen.

In de praktijk gaan veel zaken op het persoonlijke gevoel en dus de persoonlijke voorkeur van mensen. En (gelukkig) is ieder mens anders. De een doet het zus en de ander doet het zo.

In de eerste stukjes die je schreef mbt dit onderwerp gooi je het op luiheid. Nu gooi je het op geld. Tot slot geef je in het laatst geschreven stukje toe dat je eigenlijk zelf twijfelt!!

Verder zijn je eigen woorden: 'Al dat extra werk of een paar druppeltjes op een viltpapiertje'
Dirk Blanken
Contacteer:

Beste Jaap,
Inderdaad heb ik geen chemische achtergrond.
Inderdaad praat ik vanuit m'n gevoel.
Door op een verantwoordde manier oxaalzuur te gebruiken red ik het elk jaar nog.
Amitraz gebruiken staat me gewoon tegen.

Dirk

dertiende
kreydt
Contacteer:

Bericht door kreydt »

Zoals je in mijn schrijfsel kan lezen, ben ik niet vies van chemische rommel. Maar dat neemt niet weg dat ook ik me vragen stel over de producten die er zoal gebruikt worden.

Het is inderdaad zo
-dat amitraz in een vochtige omgeving na circa 3 dagen afgebroken is ( op de bijsluiter van mitac (handelsproduct voor de fruitteelt van amitraz) staat zelfs dat bij het aanlengen tot een verspuitbare hoeveelheid dit moet gebruikt worden binnen de 6 uur ),
-dat het binnen de 6 weken afgebroken wordt in een vetrijke omgeving door de radicalen die ontstaan omdat het amitrazmolecul sterk gepolariseerd is.
Maar over de methabolen is nergens informatie te vinden. Deels is dit normaal omdat ze in elke specifieke omgeving anders zijn maar anderzijds zijn ze er wel en welke invloed hebben ze????

Dezelfde vragen kan men ook stellen over de organische zuren. Het is niet omdat ze voorkomen in de natuur dat ze zo-wie-zo ongevaarlijk zijn. Integendeel zelfs, want de mijten gaan er aan dood.
Thymol heeft nog een ander probleem. Er wordt alleen technisch zuivere thymol gebruikt want anders is het onbetaalbaar. (Echt zuivere thymol kost rond de 6000 euro de kilo en wordt alleen per gram verkocht bij producenten van labo ijkstoffen)
Wat zijn de onzuiverheden in technische thymol?????
Ongevaarlijk???? Waarschijnlijk wel, maar toch.... en is thymol op zichzelf ook zo onschuldig????

Voor de niet luie imker is er natuurlijk het alternatief... met een pincet mijt per mijt uit de kast halen. Gegarandeerd ongevaarlijk voor het milieu en goed voor de gemoedsrust.

kg
Plaats reactie