Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Bericht door wilde »

De oplossing is een 50% suiker oplossing in met 37 gram opgeloste oxaalzuurkristallen per liter water.
Thomas, mogelijk heb je het niet goed gedaan. Je moet een 3,7% oplossing van oxaalzuur maken in het suikerwater en dus niet per liter water 37 gram oplossen, maar per liter suikerwater. Als je een oplossing van slechts de helft hiervan hebt gebruikt zal het resultaat niet goed zijn. In de beschrijvingen die je op Internet kunt vinden met de zoekwoorden, die Hennie (Hennep) eerder gaf, zie je ook juist zwaardere oplossingen toegepast, ik meen tot wel 10%. PPO heeft een vrij lichte dosering aangegeven en die zal uitgetest zijn als werkzaam onder juiste omstandigheden. Bij de helft zal de werkzaamheid minimaal zijn.

Ik denk dat de werking als volgt is: de bijen maken weer snel onderdeel uit van de tros. Binnenin deze tros kan de temperatuur oplopen tot 30 graden. Door de warmte verdampt het oxaalzuur en de mijten zijn de klos.
Het oxaalzuur verdampt niet bij 30º C. De verdampingstemperatuur ligt vele malen hoger. Het gaat om het contact van de vloeistof op de mijt. Daarom moeten alle bijen nat zijn van het middel en dat is met deze temperaturen juist het bezwaar dat ik eerder meldde.

Groetend, Albert
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Als informatie aan anderen meld ik het volgende:

Op 19 en 20 december 2003 heb ik mijn volken met oxaalzuurverdamping behandeld. Ik gebruik speciale wisselbodems met verhoogde randen. Met een temperatuur van ongeveer 6º C vliegen de bijen niet en is het het resultaat na een dag nog aanwezig op de bodem. De behandeling van de kastvolken vond plaats tussen 18.00 en 20.00 uur. De volgende middag zijn de oorspronkelijke gaasbodems teruggeplaatst.
Toen kon de mijtenvangst van de behandeling (na ca. 20 uur) worden gezien.

De vangst was gemiddeld circa 200 mijten per volk. Er was 1 volk van ongeveer 100 mijten bij, maar ook een ander met circa 300 mijten.
Bij de oxaalzuurverdamping zijn er ook wat bijen gesneuveld. Bij enkele volken slechts een tiental, andere wat meer, bij 2 volken ruim 100. De aard van het volk (stressgevoeligheid heeft er denk ik mee te maken). Ook de gevormde condens (met uiteraard een open vliegopening was erg verschillend. Van de 2 volken met veel dode bijen was er één die ook enkele tientallen dode darren had en een geheel natte bodem. Die kon ik afgieten! Dit volk heeft een zeer late jonge moer (september) waarin ik wel verzegeld werksterbroed heb gezien, maar het volk lijkt niet in orde. Er horen nu geen tientallen darren meer aanwezig te zijn. Bij alle andere volken vond ik slechts 1 dode dar. Zo’n volk is dus snel gestrest. De stress heeft veel warmte veroorzaakt en daarmede condens door de lage buitentemperatuur.
Als er dan veel activiteit komt, vallen er dode bijen in de buurt van de verdamper. Ook sommige losse bijen vinden mogelijk niet op tijd de tros terug.

De kastvolken zijn in september alle kort met mierenzuur op bierviltjes behandeld: 2 x 15 ml op aansluitende dagen. Daarmee ving ik toen gemiddeld 75 mijten per volk (50 tot 100).

Toen ik vele jaren geleden voor het eerst een varroabestrijding uitvoerde (met Perizin) ving ik in het meest aangetaste volk 4500 mijten! De populatie in de volken is dus nu gedecimeerd, maar het zijn nog steeds substantiële aantallen.

Groetend, Albert
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Ha die Thomas,

Hoe moet ik jouw verklaring:
Wat mijn bijen er zelf van vonden? Zoals gezegd, ze liepen vrolijk verder op de raat. ....
En wat die winterverstoring betreft ik kan me daar weinig bij voorstellen. (Ook dit is trouwens wetenschappelijk aangetoond dat het praktisch niets uitmaakt)

rijmen met de gegevens van Albert over dode bijen en (te) veel condens op de vliegplank met als conclusie:
De stress heeft veel warmte veroorzaakt en daarmede condens door de lage buitentemperatuur.
Als er dan veel activiteit komt, vallen er dode bijen in de buurt van de verdamper. Ook sommige losse bijen vinden mogelijk niet op tijd de tros terug
(het woordje stress werd door mij vet gemaakt; want dat geeft precies aan, wat ik vrees, verondersteld, dat de behandeling zelf kundig werd uitgevoerd.

hennie oes

Afbeelding
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

De goede nuance is inderdad : 37 gram oxaalzuurhydraad in 1 liter (1op1) suikerwater.

o.a. :
http://www.apis.admin.ch/deutsch/pdf/Va ... feln_d.pdf

Duits en Zwitsers onderzoek is weliswaar gedateerd maar tevens volgens mij weer behoorlijk vooruit t.o.v het Nederlandse onderzoek.
Dit blijkt voor wat mij betreft ook al uit het aantal (vertaal) fouten in de Nederlandse folder "Varroa bestrijding"

Verder blijkt de verdampingsmethode minder bijensterfte op te leveren, alleen er komt een hoop meer bij kijken en het is gevaarlijker voor de imker ...

En, Hennie, nog even een raktie op het stress-verhaal : uit onderzoek is inderdaad gebreken dat de temperatuur 2 tot 8 graden op kan lopen na de behandeling. Van mij mag je dit stress noemen. Na een half uur blijkt alles voorts weer bij het oude te zijn. Blijkbaar hebben imkers soms meer last van stress dab bijen ...

Je mag wat mij betreft roomser zijn dan de paus, andere imkers gaan mee met de tijd en doen aan integrale behandeling, dus tevens in de winter. Wat denk je dat er gebeurt als je in mei een kast met 100.000 bijen opentrekt. Stress of een beetje wild gevlieg van die beestjes ?
Tijden veranderen, de nostalgie blijft ...

Thomas
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Thomas, in de adviezen na de proefbehandelingen in de door jouw gegeven link wordt wel uitgegaan van de dubbele hoeveelheid dan jij hebt gebruikt: 40 ml voor een middelgroot volk en 50 ml voor een groot volk. Jij vermeldde 7 bezette straten. Dat is minstens middelgroot, doch je gaf slechts 20 ml. Bij meer toediening zul je meer dode bijen hebben, maar een beter mijtdodingseffect.
PPO adviseert inderdaad een lage dosering, waarschijnlijk om de bijen te sparen. Jammer is dat je dan vermoedelijk aanzienlijk minder mijten vangt, omdat het contact onvoldoende totstandkomt.

Groetend, Albert
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Bij meer toediening zul je meer dode bijen hebben, maar een beter mijtdodingseffect.

Albert,

Hoe is jouw ervaring met dode bijen bij verdampen van oxaalzuur ? Is dit beduidend minder dan bij een druppelbehandeling ?
Ik heb mijn bijen vorige week behandeld maar omdat ik ze niet bij huis heb staan kan sterfte van bijen en mijtenval niet dagelijks controleren.

groet,
Hennie
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Hennie, ik meldde eerder over dode bijen:
Bij enkele volken slechts een tiental, andere wat meer, bij 2 volken ruim 100.
Dat betreft dus verdamping. De druppelmethode pas ik niet toe. De resultaten heb ik slechts 1 x gezien op de dag na de behandeling en daarna heb ik niet meer gekeken. De dode bijen vallen mijns inziens direct bij de behandeling en niet meer daarna als gevolg ervan.

Groetend, Albert
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

De dode bijen vallen mijns inziens direct bij de behandeling en niet meer daarna als gevolg ervan.

Komt dit dan wel door de oxaalzuurbehandeling ?
De bijen kunnen mogelijk ook de tros hebben verlaten doordat ze merkten dat de kast werd omhooggetakeld.

groet,
Hennie
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Hennie, dat omwisselen van de bodem geschiedt ruim voor en na de behandeling. Daar zit minstens een dag tussen. Het geeft geen enkel probleem. De dode bijen vallen bij de behandeling zelf. De damp is stressend voor de bijen en bij nerveuze volken gaan er wat dood bijv. door te intensief contact met de damp (sommige wittig uitgeslagen). Normaal een tiental of minder, soms 100 of iets meer. Dat laatste gelukkig bij uitzondering.

Groetend, Albert
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

hennep schreef:
De bijen kunnen mogelijk ook de tros hebben verlaten doordat ze merkten dat de kast werd omhooggetakeld.

groet,
Hennie

Ik til de kast niet op en verwissel ook geen bodem voor of na het verdampen. In de bodem heb ik een verwisselbare lade. In één bodem heb ik een sleuf gemaakt waar de verdamper precies door past. Op deze manier hoeft er dus geen verstoring plaats te vinden.
Ik weet overigens niet hoeveel bijen bij mij door oxaalverdamping het loodje leggen.

Met vriendelijke groet,
Wim
Plaats reactie