Thomas, mogelijk heb je het niet goed gedaan. Je moet een 3,7% oplossing van oxaalzuur maken in het suikerwater en dus niet per liter water 37 gram oplossen, maar per liter suikerwater. Als je een oplossing van slechts de helft hiervan hebt gebruikt zal het resultaat niet goed zijn. In de beschrijvingen die je op Internet kunt vinden met de zoekwoorden, die Hennie (Hennep) eerder gaf, zie je ook juist zwaardere oplossingen toegepast, ik meen tot wel 10%. PPO heeft een vrij lichte dosering aangegeven en die zal uitgetest zijn als werkzaam onder juiste omstandigheden. Bij de helft zal de werkzaamheid minimaal zijn.De oplossing is een 50% suiker oplossing in met 37 gram opgeloste oxaalzuurkristallen per liter water.
Het oxaalzuur verdampt niet bij 30º C. De verdampingstemperatuur ligt vele malen hoger. Het gaat om het contact van de vloeistof op de mijt. Daarom moeten alle bijen nat zijn van het middel en dat is met deze temperaturen juist het bezwaar dat ik eerder meldde.Ik denk dat de werking als volgt is: de bijen maken weer snel onderdeel uit van de tros. Binnenin deze tros kan de temperatuur oplopen tot 30 graden. Door de warmte verdampt het oxaalzuur en de mijten zijn de klos.
Groetend, Albert