broedritme en omvang bijenvolk

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: broedritme en omvang bijenvolk

Bericht door Oude Essink »

Hallo Tinus,
Wat ben je toch een bofkont, dat je bij het kijken naar een bruidszwerm de moer bevrucht ziet worden!:D! De normale gang van zaken bij een bruidszwerm is, dat de moer niet met de zwerm mee vliegt, maar afzonderlijk op bruidsvlucht is gegaan. Na een half uurtje ronddobberen zonder moer keert de zwerm vervolgens terug naar de kast, in afwachting van de terugkeer van de moer; komt zij niet terug, heeft het volk een probleem: immers oude moer en kwakers zijn er niet meer.
De eventuele darren die zich boven jouw bos hebben verzameld om een bruidsmoer op te wachten, komen van heinde en ver aanvliegen, afkomstig van diverse volken uit de omtrek van plm.25 km.; de moer uit jouw kast die zin heeft in een effectieve bevruchting, richt zich bij voorkeur niet naar de darrenverzameling zo dicht bij huis; daar zitten wellicht teveel van haar eigen zonen tussen en daar heeft zij een natuurlijke afweer tegen: verkeerde geur en de vagina gaat op slot; een mooie gedachte om het jaar mee af te sluiten toch![:)]! Zo ongeveer werkt dat; een heel effectief natuurlijk systeem tegen inteelt; zo overleven bijen miljoenen jaren en is haar aanpassing aan wisselende omstandigheden groot.
.
[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/embleem.jpg[/img]
het embleem symboliseert het bijenvolk in de koesterende warmte van haar nest; ontleent aan het vierkant/driehoek symbool,dat in de Mararokkaanse weefkunst staat voor het bijenvolk.
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Hennie waar zijn we dan bang voor, in dit geval kan er nooit inteeld komen.
Er zijn wel honderden kasten in deze omtrek,geen eigen broers dus alleen darren uit de verren omtrek.
We zouden de konginnen moeten merken met en kweek nummer en de darren uit elke kast kleuren per kweker, dan kan ales in elke bijenhal zien welken darren en waar vandaan komen,op kaart bekend maken.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Jouw conclusie, dat bij standbevruchten het gevaar voor inteelt minimaal is, is juist! Gevaar voor inteelt doet zich dus voor als in de verre omtrek alleen maar bijen staan die verwant aan elkaar zijn (isoleren op een eiland! of F 1's van dezelfde moer of verwante moeren uitdelen aan aan buren tot zeer ver in de omtrek :D). Als een imker vermoedt, dat er niet veel andere imkers in de buurt zijn en zijn standbevruchtingen afhankelijk zijn van eigen darren, zal hij over 50 volken moeten beschikken om aan inteelt te ontkomen.Inteelt heb je vooral bij KI, als de inseminator met darren werkt die tezeer aan elkaar verwant zijn. Wordt wel toegepast om goede eigenschappen terug te telen. Volledige inteelt heb je als je een moer insemineert met alleen het zaad van haar zonen.
hennie oes

Afbeelding
Gerard Boswinkel
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Hennie,

Hoewel een beetje laat, wil ik toch nog even op jou eerste bijdrage reageren. Ik zou graag willen beginnen bij de grafiek die jij toont. Hoewel er geen eenheid bij de vertikale as staat, ga ik er gemakshalve even vanuit dat het hier het aantal bijen in het bijenvolk staat weergegeven. Wat mij opvalt is dat alle rassen, een op het hoogtepunt van hun ontwikkeling 60 (zal wel 60.000 zijn) bijen in hun volk hebben. Wat ik mij afvraag is of dit ook werkelijk zo is. Wanneer ik het boek 'Breeding the Honeybee' van Broeder Adam er even op na sla dan zegt hij in het hoofdstuk De belangrijkste kwaliteiten voor prestaties onder het kopje vruchtbaarheid het volgende:
Er zijn essentiele verschillen in de vruchtbaarheid en de broedverzorgende capaciteiten van de verschillende rassen en soorten bijen. De oude Engelse bij, die behoorde tot het donkere West-Europese ras (A.m.m.) produceerde bijna nooit meer dan 8 ramen (simplex) met broed. Deze erg magere vruchtbaarheid werd gedeeltelijk gecompenseerd door zijn hoge vitaliteit en langlevendheid. Echter ondanks dit alles is de oude Engelse bij nooit in staat geweest om zulke hoge honingoogsten binnen te halen die wij momenteel normaal vinden. Zij verzamelde slechts één derde van de oogst in vergelijking met de vruchtbare Italiaanse volken van dat moment. M.a.w. Broeder Adam, die veel verschillende bijenrassen heeft gehouden op Dartmoor, ziet wel degelijk verschillen in de grote van de bijenvolken. Het lijkt mij dan ook dat de getekende curve's voor de verschillende bijenrassen niet allemaal even hoog uitkomen (aantal bijen per volk niet voor alle rassen hetzelfde).

Verder schrijf jij:
Zo kan het gebeuren, dat wij Buckfast volken hebben ontwikkeld met enorme broednesten, ook op momenten, dat onze dracht hiervoor niet toereikend is
En hier kom je nu op een wezenlijk element van de teeltdoelen van broeder Adam. Ook hier hebben we weer te maken met de vruchtbaarheid van een ras/koningin die Broeder Adam beoordeeld als één van de vijf belangrijkste eigenschappen voor prestatie. Opnieuw citeer ik even wat Broeder Adam schrijft onder het paragraafje vruchtbaarheid:
De basis benodigdheid voor een volk om een goede oogst mogelijk te maken, is dat het volk altijd een optimale sterkte moet hebben. Deze optimale sterkte kan alleen bereikt worden door een combinatie van hoge vruchtbaarheid van de koningin en de ijver om broed te verzorgen.

Dus Hennie, wij hebben geen buckfastvolken ontwikkeld maar Broeder Adam heeft dat al gedaan. Het is één van zijn teeltdoelen met de hierboven beschreven motivering.
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Gerard,

Volgens mij gaan die curves slechts over de broednestontwikkeling. Als dat niet zo was, dan had de carnica eind september geen bijen meer (zie de rode curve) en zou ze de winter niet overleven.

!Piet
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Hallo Gerard,
Dank voor je reactie; geeft mij de gelegenheid even iets recht te zetten. Zoals Piet al opmerkt, gaat de curve over de ontwikkeling van het broednest bij de verschillende rassen in verschillende (klimaats-) gebieden en dat maakt het gegeven over het aantal bijen zelf in dat broednest relatief. Vervolgens gaat het hier over "natuurvolken", d.w.z. over bijen zoals zij functioneren in haar diverse omstandigheden zonder ingrepen van de mens. De vergelijking met broeder Adam gaat derhalve niet op; hij mengde uit een diversiteit aan natuurvolken de genen en kwam zo tot een z.g. cultuurras (Buckfast). Daar valt veel moois over te vertellen, maar vergeleken met de oorspronkelijke natuurrassen, heeft dat ras het blijvende nadeel van voortdurende zorg van de telers van dat ras, omdat het niet aan de plaatselijke omstandigheden is aangepast, zoals de natuurrassen dat zijn, ieder in haar gebied. Veel mankementen die dat ras meedraagt zijn hierop terug te voeren. In dat licht moet je mijn opmerking zien: het broednest van de Buckfast is, op het verkeerde moment, veel te groot voor onze natuurlijke omstandigheden; zonder voortdurende ingrepen van de imker kan zo'n artificieel "ras" zich niet handhaven want krijgt het te maken met wisselende natuurlijke omstandigheden waarop het niet berekend is en waarop het geen inherent antwoord heeft.

Afbeelding
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Mee eens Hennie en daarom was het beter geweest om de zwarte bij uit onze streken te veredelen.
Maar terugdraaien is bijna onmogelijk denk ik.
Toch denk ik dat doordat de dracht de laatste 30 jaar zeker is afgenomen zowel in landbouwgebied als binnen de bebouwde kom de zwarte bij het ook moeilijk gehad zou hebben zeker de veredelde.
Ik heb een stand op een afstand van 1 km van de grens bebouwde kom in landbouwgebied en een vlak achter de zeedijk in landbouwgebied.
Mijn thuisstand aan de rand van de bebouwde kom waarvan uit ik teel heeft altijd een betere ontwikkeling.
Daar is altijd nog voldoende stuifmeel.
Imkers staan dan ook het liefst aan de rand of binnen de bebouwde kom.
Maar dan krijg je weer een garagehouder over je heen die vindt dat zijn heilige koeien onbevlekt moeten blijven, en omdat die markt ook niet rijkmakend is hier een slaatje uitprobeert te slaan.
Gemeenten sluiten contracten af met bedrijven die zo goedkoop mogelijk de wegbermen etc. moeten onderhouden waarbij variatie in flora verandert in een brandnetelrand(klepelen).
Voordat kritiek hierop verandert in een ander beleid ben je vele jaren verder, en bij het wisselen van de wacht van ambtenaren kan je weer opnieuw beginnen.
Een goed milieu gaat tegenwoordig niet over een prettige leefomgeving waar mensen,dieren en planten kunnen floreren maar meer over wat er wel eens mis kon gaan.
Bovendien is er te weinig kennis en dus geen belangstelling bij de mensen die belangrijke beslissingen moeten maken.
Alles draait om de centen en men heeft niet door dat dat alleen maar verarming oplevert.
Minimum eisen aan wegbermbeheer en openbaar groen zou beter vanuit Den Haag of ev Europa kunnen worden opgelegd.
Dan wordt er daar voor het opstellen van de regels tenminste nog even over nagedacht.
Wel een negatief bericht.
Ik zal Groenlinks in de gemeente maar weer eens benaderen.
Dirk

dertiende
Gerard Boswinkel
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Hennie,

Ik wil toch nog even reageren op jou opmerkingen in je laatste reactie. Allereerst schrijf je:
Zoals Piet al opmerkt, gaat de curve over de ontwikkeling van het broednest bij de verschillende rassen in verschillende (klimaats-) gebieden en dat maakt het gegeven over het aantal bijen zelf in dat broednest relatief.
Okay, Hennie en Piet. Ik begrijp het. Daarop volgend maakt het mijn opmerking over de hoogte van de verschillende pieken, nog belangrijker. Broeder Adam stelt in het aangehaalde boek 'Breeding the Honeybee', dat de hoeveelheid broed van de oude Engelse bij maximaal slechts 8 ramen simplex besloegen en deze veel van de (Ligurische) Italiaanse bij veel groter.
maar vergeleken met de oorspronkelijke natuurrassen, heeft dat ras het blijvende nadeel van voortdurende zorg van de telers van dat ras, omdat het niet aan de plaatselijke omstandigheden is aangepast, zoals de natuurrassen dat zijn, ieder in haar gebied.
Ten eerste geldt deze voortdurende zorg van de telers van een ras altijd!!!! Sterker nog, ik denk dat de Apis melifera melifera (A.m.m.) (het ras dat hier oorspronkelijk thuis hoort) het van de andere rassen (carnica, ligustica, caucasica etc.) verloren heeft omdat er bij dit ras, door de korfteelt, juist een negatieve selectie heeft plaats gevonden. Immers, na de hei werden de aller beste en de minste korven geslacht, de middelmatigen werden overwinterd. In de verschillende boeken waarin Broeder Adam iets over rassen schrijft, is hij altijd erg positief over de eigenschappen van de A.m.m. Niet voor niets heeft hij dit ras twee maal ingekruist in de Buckfast stam. Hij heeft dit zelfs nog een derde keer geprobeerd maar heeft die poging na 13 jaar moeten staken.

Ten tweede zie ik nog niet helemaal wat jij bedoelt met 'niet aan de plaatselijke omstandigheden is aangepast', wil je dat nog even nader verklaren? Hoe ik daarnaar kijk, wil ik even illusteren aan twee voorbeelden te beginnen in 2006. Misschien weet je het nog maar toen hadden wij een voorjaar dat heel laat op gang kwam. Begin april waren de volken net een beetje wakker. Toen was ik maar al te blij met volken die behoorlijk sterk de winter uitkwamen. Ondanks dat ze nog maar weinig broed verzorgden, bezetten ze wel de hele bovenste broedbak. Met deze volken stond ik, toen nog, in de Blaauwe Kamer. Ik weet dat jij dit natuurgebied ook kent en je zult waarschijnlijk met mij eens zijn dat in dat gebied de grootste drachtmogelijkheid ligt in het voorjaar en dan met name de wilg. Als ik toen niet van die grote volken gehad had, vraag ik mij af of ik wilgenhoning had kunnen slingeren. Nu wel.

Dan afgelopen voorjaar (2007). Net het tegenovergestelde. Het voorjaar was heel erg vroeg. Met een tweetal volken ben ik naar het koolzaad net over de grens in Duitsland geweest. Doordat alles zo vroeg was bloeide het koolzaad ook veel vroeger dan anders. Het bloeide nu gelijk met de kersen. Ik ben ergens begin april naar het koolzaad afgereisd en op 5 of 6 mei was het koolzaad al uitgebloeid. Ook nu was ik blij met hele grote volken, want ondanks de relatief korte bloei, hebben mijn volken heel veel koozaadhoning gehaald. In beide voorbeelden hebben mijn bijen zich dus heel goed aangepast aan de heel sterk wisselde omstandigheden. Een Nederlandse imker die met 'Hollandse bijen' werkte, hoorde ik zeggen: "De bijen hebben goed gehaald maar het koolzaad was veel te snel uitgebloeid". Eigenlijk zei hij: "De bijen waren in hun ontwikkeling achter". Wat koop je daar dan voor? Ze zijn wel aan de plaatselijke omstandigheden aangepast maar zijn niet klaar wanneer de dracht begint.

Verder schrijf jij nog:
Veel mankementen die dat ras meedraagt zijn hierop terug te voeren.
Op welke 'mankementen' doel jij dan????

Groeten..................

Gerard Boswinkel
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Gerard schrijft: Okay, Hennie en Piet. Ik begrijp het. Daarop volgend maakt het mijn opmerking over de hoogte van de verschillende pieken, nog belangrijker
Gerard,

Er is volgens mij nog geen duidelijk antwoord op jouw opmerking gegeven. Daarom zal ik het proberen, aangezien dit mij ook nogal intrigeerde. Het blijft echter een poging tot beter begrip.

De getallen op de verticale lijn houden, volgens mij, verband met de legcapaciteit van een moer uitgaande van maximaal 1500 eitjes per 24 uur en een broednest gerelateerd aan de 40 dagen regel. Het broednest bestaat dan in haar ontwikeling uit ei, openbroed, gesloten broed, inclusief de jonge (huis/verzorg)bijen t/m ca 3 week. Aangezien deze ontwikkeling voor alle rassen gelijk is, kom je uit op maximaal 40 x 1500 = 60.000 bijen als maximale piek. Vandaar dat de broednestcurve van alle vier de rassen op haar top, hoewel niet gelijktijdig, toch op zeker moment bijna dezelfde maximale hoogte bereiken en geen van allen daar bovenuit komt. Tevens zie je duidelijk dat de pieken, zowel voor, bij als na de langste dag liggen.

Op de horizontale lijn zie je echter het verschil tussen de rassen mbt de tijd die ze nodig hebben om deze piek te kunnen bereiken, vast te kunnen houden, dan wel kort of langdurig, dichtbij of ver onder de piek te blijven.

N.B.
Het gaat hier dus niet om de grootte van het volk, maar om het ritme in de ontwikkeling van het broednest tussen de 4 rassen.

!Piet
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

Hier een schema van het broedritme van 4 rassen uit Rüttner:

Afbeelding
Nogmaals de bewuste grafiek, inderdaad UIT Rüttner, maar NAAR Lunder, een Noor die dit in 1953 publiceerde.
60000 bijen met 900 bijen per(Simplex/DuitsNormaal) raam, enkel zijdig, geeft een volk met minstens 33 ramen. Is hoogst onwaarschijnlijk, zeker in die tijd.
Op de vertikale as is het broedoppervlak aangegeven in vierkante decimeters! 60dm geeft 6000 vierkante centimeter met 4 cellen per cm dat geeft dan weer 24000 broedcellen. Dat lijk heel wat realistischer.
In Zwitzerland hebben ze de zwarte bij niet laten vallen maar gelijk met de carnica mee "ontwikkeld". Kijk naar hun verslag uit 1981: http://www.alp.admin.ch/themen/00502/00 ... ml?lang=de , klik op "Massenwechsel des Bienenvolkes"
en ga naar blz. 37 , grafiekjes van twee maal 54 volken, verdeeld over 6 standen. Carnica en nigra ontlopen elkaar niet veel en broedcellen en bijen komen niet boven de 25000.
Veel belangrijker is het onderscheid per standplaats. De onderzoekers wijten dit aan de hoeveelheid beschikbare stuismeel.
Eigenlijk zou er een methode moeten worden ontwikkeld om (toekomstige)
standplaatsen te beoordelen op hun waarde voor de bijen.
Groeten, Willem

P.S. !Piet wat bedoel je met de 40 dagen regel?
!Piet, onderstaande gelezen en begrepen, m.h.d.willem
Plaats reactie