Roterende kasten 2007

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Albert Stoter
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door Albert Stoter »

bart vos schreef:
Vergelijk het maar met het onverdoofd castreren van biggetjes, wegbranden van snavels bij legbatterijkippen etc.
Als imker dien je met respect met dieren om te gaan ... met liefde voor de dieren.
Bart,
Onverdoofd, wegbranden ...
Is dat echt te vergelijken met het 2 x daags langzaam ronddraaien van een raam? Ook imkers zonder roterende kasten zie ik bij controles regelmatig de raten op de kop draaien. En dan sneller dan bij de roterende kasten. Ik ook. Zo veel reageren de bijen daar niet op. Uiteraard draait een roterende kast elke dag, maar vergelijken met onverdoofd, wegbranden ...

Hoe uit zich de liefde voor de bij? Ik denk dat weinig bijenhouders uit zijn op het pesten van hun bijen. De ene bijenhouder ziet echter varoabehandeling als pesten (en doet dat dan niet) en de andere bijenhouder ziet juist het niet bestrijden van de varoa als pesten of als risico voor het voortbestaan van het volk (en behandelt dan dus wel). Op voorhand durf ik met geen enkele zekerheid te stellen wat bij-onvriendelijker is. Roteren, oxaalzuur, niet behandelen, thymol, etc.?

Niet behandelen is waarschijnlijk wel het meest natuurlijk, en de soort wordt er (survival of the fittest) waarschijnlijk ook varoa-toleranter van. Een zeer respectabele keuze! Roteren is zonder meer minder natuurlijk.
Maar ja, wij doen niet alleen onze dieren, maar ook onszelf veel onnatuurlijke dingen aan om als individu maar langer (of prettiger) te mogen leven. De meeste mensen krijgen (zo nodig) graag die polioprik. Wij accepteren graag allerlei bijwerkingen van pillen als de (ergere) kwaal dan maar weggaat. Ondanks de gevolgen voor onze soort, en ook die pillen kunnen inderdaad erger zijn dan de kwaal.
Zou het bijenvolk liever varoa dan een onnatuurlijke behandeling hebben? Zouden ze dan liever oxaal willen dan rotatie? Ik weet het niet. Als ik zekerheid wil, dan rest mij slechts het maken van een keuze en het sluiten van mijn ogen en oren voor de rest van de wereld.
Imkers dienen met respect met dieren en met mede-imkers om te gaan.
labrador
Contacteer:

Bericht door labrador »

Bart,

Ben benieuwd of je een vlieg durft dood te slaan, of zo'n vervelende mug die om je oren zoemt op een zomerse nacht....
Dat er nu nog bijen zijn, is mede te danken aan de diverse bedrijfsmethodes van de vorige eeuw waarbij hele volken werden afgezwaveld....

Groeten,

Jaap
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Beste mensen,

Ik kan de zienswijze van Bart de Vos niet echt delen...En hoe wil je zo iets verbieden??? Schreeuwende biggetjes zonder balletjes vind ik meer een (pijnlijke) verminking, wat meer overeenkomt met het afknippen van de vleugels bij de moer (wat wel een functie heeft, maar ik niet meer doe omdat dit de K. misstaat naar mijn mening).

Ik zie de roterende bedrijfsmethode niet anders dan alle andere bedrijfmethoden. Wat is het verschil tussen 1) als je doppen laat inzakken door te ramen te draaien, 2) een korf op zijn kop te zetten of 3) doppen weghaalt door te snijden.
Opmerkelijk daarom de uitspraak van Bart de Vos.

JP

PS. Hans ik vind dit niet echt in de categorie van kwetsend taalgebruik. Mooi laten staan zou ik zeggen.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Oh ja Bertus, ik wil graag dit voorjaar naar je toekomen om de kasten zien te draaien. Ik mail je binnekort.

jp
flayed
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Contacteer:

Bericht door flayed »

Hans van der Post. schreef:
'¢ Roterende ramen? in een minuut een halve slag per 12 uur.

dierenwelzijn?
'¢ Moer zoeken hele kast uit elkaar!
'¢ Ramen afslaan om honing te ontfutselen!
'¢ Een volk nakijken of de moer aan de leg is!
'¢ darrenraat koppen!

kan nog wel een tijdje doorgaan.

Omdat ik medebeheerder van deze rubriek ben, zal ik het bericht van Bart Vos en de reacties daarop morgen weghalen.
Maar ik vraag Bart Vos - met klem - om een gedegen reactie wat hij van roterende ramen vind.
Ik zou me zelf bij Bertus uitnodigen en dan een oordeel hierover op het forum weergeven.

Wel Hans ik denk dat Bart toch de reactie heeft gekregen die hij wilde en moet hij toch nog eens goed na gaan denken of de hobby "ïmker " wel geschikt is voor hem, of is het bij gebrek aan de nodige kennis dat hij zo reageert, in dat geval is het natuurlijk goed om nog een stil te staan over hoe men dan met bijen moet omgaan en dan doel ik dan op de punten die jij aanhaalt.
Affijn bezint eer gij begint.
Groeten John
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Ha Jelte Pieter,
Jij bent er weer;[:)]; welkom thuis! en kijk eens of wij vorderingen hebben gemaakt in de tussentijd :D; met groet,

Afbeelding
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Oh ja Bertus, ik wil graag dit voorjaar naar je toekomen om de kasten zien te draaien. Ik mail je binnekort.

jp
Hallo Jelte,

Ik kom net terug uit Groningen en lees je berichtje. Onderweg ben ik nog even wezen buurten bij Roel Jonker. (Eext bij Gieten) Viel gewoonweg van mijn stoel. Hij had een prachtig overwinterd volk zitten op ronde ramen. En daarnaast nog twee schitterend gebouwde kasten met ramen van 42 rond. Met genoegen mag je langs komen, maar het geheel is vlak bij jou in de buurt ook te zien. De mijne heb ik deze winter op normale broedkamers overwinterd, omdat ik graag de kasten wou verbeteren. Op dit moment is Roel iets verder dan ik. Ook imker Oosting in Gieterveen heeft er één draaien.
Willem de Jong
Contacteer:

Bericht door Willem de Jong »

Zonder toestemming te vragen aan Bart Vos ben ikbegonnen met de bouw van een roterend broednest.
Met groeten van,

Willem de Jong
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Contacteer:

Bericht door apiario »

hoi Willem ,
Hier nog een mooi voorbeeld. Deze zijn gemaakt door Roel Jonker (Eext)
Afbeelding
Afbeelding
Jan Kruit
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Contacteer:

Bericht door Jan Kruit »

Blij dat jullie doorgaan met de informatie verstrekking en de discussie. Lees het met plezier en dingen die mij niet boeien lees ik niet en reageer daar niet op. Volgens mij is dat de manier om je niet te ergeren.

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl
Plaats reactie