gezonde bijen
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: gezonde bijen
K.G. amitraz is een schapen middel ,en ik vind dat deze niet voor bijen gebruikt mag worden.
Groetjes
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Groetjes
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Al eens gehoord van APIVAR?
Wordt ook verkocht in het Bijenhof en is nog steeds wettelijk toepasbaar als bestrijdingsmiddel tegen de varroa.
kg
Wordt ook verkocht in het Bijenhof en is nog steeds wettelijk toepasbaar als bestrijdingsmiddel tegen de varroa.
kg
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
[quote]Geplaatst door m.kolsters.
K.G. amitraz is een schapen middel ,
Ik vind dit wel een beetje eenzijdig belicht.
Amitraz is o/a de werkzame stof van Taktic , Een bestrijdingsmiddel tegen uitwendige parasieten bij runderen , varkens en schapen .
Enige jaren terug was ( Asepte Titanic )( werkzame stof Amitraz )het een toegestaane middel tegen spint in de bloementeelt . Mijn bijen vlogen op die bloemen en zij hadden geen spint en ik geen varoamijt .
Jaap v P
K.G. amitraz is een schapen middel ,
Ik vind dit wel een beetje eenzijdig belicht.
Amitraz is o/a de werkzame stof van Taktic , Een bestrijdingsmiddel tegen uitwendige parasieten bij runderen , varkens en schapen .
Enige jaren terug was ( Asepte Titanic )( werkzame stof Amitraz )het een toegestaane middel tegen spint in de bloementeelt . Mijn bijen vlogen op die bloemen en zij hadden geen spint en ik geen varoamijt .
Jaap v P
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Api Life Var is meerendeels thymol met een paar andere verbindingen die ook een beetje in de thymol/menthol hoek zitten chemisch gezien.
Niet geregistreerd wil niet zeggen dat het niet werkt of niet een goed middel is (in de ogen van mensen die graag met thymol werken).
Alleen is het niet legaal om te gebruiken en kan je het ook niet
kopen in NL. Ook al bevat het dezelfde actieve stof als een legaal preparaat. Je mag het wel gebruiken (?) maar je krijgt een probleem denk ik als je je honing wilt verkopen en je wil/moet inzage geven in het gebruik van diergeneesmiddelen. Ik weet niet wat er precies als actie op volgt van de wetgever maar gelukkig is die daarmee niet.
http://www.pdv.nl/lmbinaries/2.02-2.pdf
Is er een dierenarts of farmaceut onder ons die wat meer kan vertellen over deze materie?
L
Niet geregistreerd wil niet zeggen dat het niet werkt of niet een goed middel is (in de ogen van mensen die graag met thymol werken).
Alleen is het niet legaal om te gebruiken en kan je het ook niet
kopen in NL. Ook al bevat het dezelfde actieve stof als een legaal preparaat. Je mag het wel gebruiken (?) maar je krijgt een probleem denk ik als je je honing wilt verkopen en je wil/moet inzage geven in het gebruik van diergeneesmiddelen. Ik weet niet wat er precies als actie op volgt van de wetgever maar gelukkig is die daarmee niet.
http://www.pdv.nl/lmbinaries/2.02-2.pdf
Is er een dierenarts of farmaceut onder ons die wat meer kan vertellen over deze materie?
L
wat ik nu constateer is het volgende:
er wordt een topic opgestart met als titel: gezonde bijen
Binnen korte tijd worden hele pagina's gevuld met al dan niet geregistreerde behandelmethodes.
conclusie:
"gezonde" bijenvolken heb je anno 2008 alleen nog maar als deze zijn behandeld met bestrijdingsmiddelen.
Jaap
er wordt een topic opgestart met als titel: gezonde bijen
Binnen korte tijd worden hele pagina's gevuld met al dan niet geregistreerde behandelmethodes.
conclusie:
"gezonde" bijenvolken heb je anno 2008 alleen nog maar als deze zijn behandeld met bestrijdingsmiddelen.
Jaap
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Heb je mijn bijdrage niet ( goed) gelezen [|)][|)]!

Ik lees altijd jouw bijdragen Hennie! Dat "krapzetten" kende ik nog niet en is eigenlijk het tegenovergestelde dan datgene wat mij geleerd is: ruimte geven om het voedsel op te slaan en ruimte geven zodat de tros niet op de koude, met voedsel verzegelde, raten hoeft te overwinteren..... Mijn "stelling" was prikkelend bedoeld om te zien hoe men hierop zou reageren...Oude Essink schreef:
Heb je mijn bijdrage niet ( goed) gelezen [|)][|)]!
![]()
Als mijn hond vlooien heeft, krijgt hij luizenpoeder over zijn lijf.
Als mijn bijen mijten hebben, krijgen zij.......
De middelen worden stilaan wel erg krap, zeker nu Bayer de productie van perizin stil legt. >> Leg dus maar snel een voorraadje aan << De andere middelen zijn zo-wie-zo in 2009 verboden. Er blijft dus alleen mierenzuur en oxaalzuur over als werkzaam middel ( en voor de gelovers, ook thymol).
Beide zijn "prikkelende" middelen en naar mijn gevoel, vinden de bijen ze ook niet zo prettig maar is er een alternatief? ( ook prikkelend bedoeld ).
kg
Als mijn bijen mijten hebben, krijgen zij.......
De middelen worden stilaan wel erg krap, zeker nu Bayer de productie van perizin stil legt. >> Leg dus maar snel een voorraadje aan << De andere middelen zijn zo-wie-zo in 2009 verboden. Er blijft dus alleen mierenzuur en oxaalzuur over als werkzaam middel ( en voor de gelovers, ook thymol).
Beide zijn "prikkelende" middelen en naar mijn gevoel, vinden de bijen ze ook niet zo prettig maar is er een alternatief? ( ook prikkelend bedoeld ).
kg
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Als men alle effectieve middelen gaat verbieden dan moeten we (eindelijk) aan echt Darwinistische selectie van mijten en bijen. Door al dat bestrijden is het er nooit van gekomen om een goede mijt-bij combi over te houden, we hebben altijd geselecteerd op tolerantie/effect van bestrijdingsmethoden maar nooit op zachtaardige Varroa of tolerante bijen. Als het op europese schaal gaat gebeuren dan kan het snel gaan, met grote verliezen weliswaar maar binnen een paar imkergeneraties is er al veel mogelijk.
L
L
- Gerard van Gastel
- Contacteer:
Is dit ergens op gebaseerd of hoop je dat het zo gaat?Als het op europese schaal gaat gebeuren dan kan het snel gaan, met grote verliezen weliswaar maar binnen een paar imkergeneraties is er al veel mogelijk.
Maar volgens mij was het Tinus z'n bedoeling om mensen die geen uitvallers hebben hier hun methode te laten beschrijven om er zodoende iets van op te steken.
Gezien de toch wat negatieve reakties die er op gekomen zijn zal de animo niet erg groot zijn om hier je werkwijze eens precies uit de doeken te doen vermoed ik zo.