krap zetten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: krap zetten

Bericht door Astrid Schoots »

Oude Essink schreef:
2. Als zij haar tros niet op de verzegelde raat zouden hebben, zouden zij "van het voer af geraken" en verhongeren en haar warmtehuishouding zou in het ongerede raken.
Afbeelding
Die aflossing van mantelbijen heb je mooi beschreven, dat kan je zelfs zien als je lang kijkt naar een wintertros in een observatiekast. Je moet dan wel veel geduld hebben.
Maar bij de 2e kwestie heb ik twijfels door verschillende onderzoeken die ik heb gelezen: o.a. uit Belgisch onderzoek (v.Nerum, H.Buelens, 1997) blijkt dat de wintertros dagelijks iets uitdijt of opschuift, en zich daarna weer terugtrekt.
Deze dagelijkse schommelingen hangen samen met het dagritme van voeropname en stofwisseling. De tros bevond zich bij de onderzoeken meer voorin de kast, terwijl de honingvoorraad meer naar achteren zit. De bijentros moet dan iets naar achteren opschuiven om bij het voedsel te komen, maar vanwege de betere isolatie overwinteren bijen liever op lege, met lucht gevulde cellen voorin, dan op de met honing gevulde raten.
De dagelijkse beweging van de tros om bij het voer te komen was ook goed af te lezen aan de temperatuurstijging. De bijen maakten hierbij zoveel mogelijk gebruik van warmere momenten op de dag of van een warmere dag na enkele koude dagen.
Wanneer de temperatuur laag bleef verschoof de tros zijn positie niet, maar bereikte deze toch het voer door alleen uit te dijen.
Na voeropname nam de tros weer zijn gewone positie in.
Dit verhaal spreekt niet tegen dat een te klein volk bij te breed inwinteren van het voer kan afraken, maar ik heb dus begrepen dat bijen meer tégen het voer aan zitten dan erbovenop -als ze kunnen kiezen.
Astrid
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: krap zetten

Bericht door Oude Essink »

Hoi Astrid,
Dank voor je beeldende beschrijving "uitdijen om voer op te nemen" om vervolgens weer in te krimpen naar de lege raat. Volgens mijn gegevens - en je kunt dat ook waarnemen aan de mul op de Varroaplank - is de totale beweging de winter door van beneden buurt vlieggat diagonaal naar boven achter. Wanneer zij daarbij de overgang van twee bakken moeten passeren (bij voorbeeld broedkamer beneden en honingkamer erboven) en het is erg koud op dat moment, zodat zij de bal zo klein mogelijk houden, dan zullen zij bij het uitdijen de celloze en voerloze overgang tegenkomen en zo "van het voer geraken". Vandaar mijn opstelling hk. onder en bk( waarin het wintervoer is opgeslagen) boven.
Jouw beschrijving is een noodzakelijke precisering van mijn "zij zitten op het voer" want zo globaal klopt dat niet.

Afbeelding
Plaats reactie