Rubriek beginnende imker

Wensen voor de toekomst van het imkerforum, vragen over hoe het werkt, en dingen die fout gaan.
Sietse
Contacteer:

Rubriek beginnende imker

Bericht door Sietse »

Hallo allemaal,

Ik ben lid sinds september 2004, van dit forum.
Maar wat ik mis in dit forum is een rubriek voor beginnende imkers.
Zou het niet een verademing wezen voor de beginnelingen onder ons, en daar beschouw ik mijzelf ook onder, want ben ook maar een domme boer en geen geleerde, als er zo'n rubriek aangemaakt wordt, waar je met vragen terecht kunt over de hobby.

Want dan hoef je niet zover te zoeken war je je bericht moet plaatsen als beginnende imker.

En dan zou het beantwoorden van de vragen op een eenvoudige manier moeten gebeuren, want ik zie in het forum dat er nog al termen gebruikt worden waarvan een beginneling denkt wat moet ik hier eris voor mij niks te zoeken hier want hier snap ik de ba..en niet van.

En zo zijn er wel meer vragen niet alleen van mij maar ook wel van andere beginnende imkers, zoals een gaas in een bodem, waar is dat voor, enz,enz.
Dit moet mij van het hart

En dan wil ik dit nog van het hart doen, ik vindt dit forum een uitkomst voor de imker, maar waarom moet er zo apart gereageerd worden door een persoon die een vraag ziet en denkt dat hij dat wel kan beantwoorden, met zijn manier van vragen beantwoorden.

Kan de forum beheerder hier dan niks tegen doen, want dit is niet leuk om het te moeten lezen in het forum en/of in de forum krant.

Want ik zie momenteel het forum als een plaats om ruzie te maken, en niet om vragen te stellen over de hobby.
Als ik een bericht lees, waar weer iets aan de hand is, dan heb ik het alweer gezien en ben dan weer heel snel weg, want dit hoeft dan voor mij niet.

Dit bericht geldt niet voor iedereen die in dit forum aanwezig is, het is voor 1 persoon bedoelt die naar mijn mening het forum gebruikt waar het niet voor is, en als ik dan de berichten van hem nalees dan blijkt dus wel dat er meerdere zijn die het niet met de gang van zaken eens zijn.

En is er al eerder een flinke woorden wisseling gevallen in een rubriek.

Zo dit moest mij ff van het hart, en ga nu niet vragen wie is die persoon, want ik ga geen namen vrijgeven, of in dit forum zetten.
De persoon waar het omgaat vindt zijn eigen wel in dit stukje, en hoop dan dat hij tot inkeer komt en ziet of inziet waar hij mee bezig is.
Want we zijn niet allemaal gelijk en geleerd, maar hebben wel respect voor een ander,en zijn of haar ideeën.

Groeten
Sietse
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Rubriek beginnende imker

Bericht door Wim Joosten »

Hallo Sietse,
ik ben sinds vorig jaar deelnemer van dit forum. Voordat ik begon aan het imkeren heb ik een paar boeken gelezen o.a. "Werkboek Bijenhouden" van Speelziek en "Bijen en Bijenhouden" van de Roever. In feite was het eerste boek voor mij al genoeg om basisinformatie over het bijenhouden te verkrijgen.
Je moet het even leren hoe je informatie kunt vinden op dit forum kunt vinden. Er is al heel veel geschreven over allerlei onderwerpen. Er is dan ook een zoekfunctie geïnstalleerd.
Ik vind dat de onderwerpen al redelijk goed zijn uitgesplitst over verschillende rubrieken. En daar zijn ook de antwoorden voor beginnende imkers te vinden. Ik denk dat een extra rubriek niet de oplossing is. Deze zou je dan ook weer moeten uitsplitsen in verschillende onderwerpen. En wat is een beginnersvraag, wanneer wordt het een gevorderdenvraag? Een beginnersrubriek maakt het mijns inziens niet duidelijker.

Met vriendelijke groet,
Wim
Sietse
Contacteer:

Bericht door Sietse »

Hallo wim,

Ik weet dat er boeken in omloop zijn waar een beginnende imker wel wat aan heeft om de hobby te kunnen uitoefenen.

Ik had in het stuk hierboven neergezet dat ik ook onder de groep beginnende imker viel, en dat is ook zo maar ik ben jaren geleden voor de erste keer in aanraking gekomen met deze hobby samen met mijn vader, en heb toen aardig wat geleerd van een collega imker oudere man in Harderwijk waar ik veel van geleerd heb.

Maar door de weerkzaamheden van mij (internat.chauffeur) kon ik het niet meer doen, dus ik weet wel iets van het imkeren af.

Alleen ik mis deze rubriek in het forum, want dan weten de beginnende imkers ook waar ze gelijk naar toe moeten, en hoeven ze niet te4 gaan zoeken in het forum, want daar wil wel eens een mens op af haken, omdat er gezocht moet worden en niet weten waar men moet zoeken.

En het lijkt mij niet zo moeilijk om een rubriek met voor beginnende imker te maken en het hoeft dan niet in gedeeld te worden in nog meer onderdelen of sub rubrieken.

Wat het eerste gedeelte betreft dat is alleen maar een suggestie om het forum misschien nog beter toegankelijker te maken voor een beginneling.

Groeten
Sietse
Henk Klok

Bericht door Henk Klok »

Ha Sietse,

op zich vind ik het geen gek idee.
Een rubriek absolute beginnersvragen zou het dan moeten worden.
Wim verwoordt al aardig mijn wedervraag: wanneer is iets een gevorderde vraag, die dan in een andere rubriek gesteld zou moeten worden. Dat blijft moeilijk te beoordelen.
Zelf had ik in het begin ook moeite te bepalen waar ik moest zijn voor antwoord op een vraag, dat is in het begin nog onduidelijk. Later kost dat minder moeite.
In de regels van het forum staat o.a.: "-Geen enkele vraag of mening is te simpel voor het imkerforum, "moeilijke" berichten zijn even welkom als ogenschijnlijk "makkelijke"".
Waar ik de bekende regel aan toe zou willen voegen: er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.
Ik zal verder over je voorstel nadenken. Je hoort 't nog.

Nog een citaat:"-Het imkerforum staat open voor iedereen. Meestal bestaat het merendeel van deelnemers aan een forum uit lezers. Laat u daardoor niet weerhouden om zelf een bijdrage te leveren. Hoe meer vragen, meningen en informatie, hoe prettiger."

Groet,
Henk
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Dit staat er op de pagina "alle forums":
Vraagbaak
Praktijk-onderwerpen. Zowel voor beginners als rotten in het vak.

Henk,
Misschien moeten we de vraagbaak pagina in de lijst verder naar boven schuiven. "Vragen en opmerkingen over het Imkerforum" staat nu vrij hoog in de lijst. Deze rubriek heeft niets met imkeren te maken en zou onderaan mogen komen.
Dit soort simpele ingrepen maakt het overzicht misschien wat duidelijker.

groet,
Hennie
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Een rubriek beginners vragen zou drempelverlagend kunnen werken. "nieuwe" forum bezoekers geven door een vraag te stellen via deze rubriek hun beginners nivo ook aan. De meer ervaren imkers kunnen dan iets diepgaander beantwoorden dan normaal.
Henk Klok

Bericht door Henk Klok »

Hennie,

goed idee.
"Vraagbaak Praktijk-onderwerpen. Zowel voor beginners als rotten in het vak." Zou ook nog een iets andere naam kunnen krijgen, iets als:
Vraagbaak Praktijk-onderwerpen. Voor beginnersvragen en gevorderde vragen.
Ik plaats de rubriek vast hoger in de lijst.
Groet,
Henk
Poulus Coset
Imker sinds: 2001
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Poulus Coset »

Heren,

Ik ben het voor een groot gedeelte wel met jullie eens, maar ik ben bang dat er dan twee groepen ontstaan. Een beginnersgroepje en een elitegroep.[V]

Wij hadden op het MEAO ook een soort forum (voor zover je een forum kunt opzetten op een netwerk waar zelfs rooksignalen nog effectiever bij waren), waar alle leerlingen, en medewerkers van de school toegang hadden. Hier stond wel een forumrubriek bij voor de eerstejaars leerlingen.

Toen er door derdejaars leerlingen bepaalde vragen werden gesteld, werd er heel snel verwezen naar de eerste jaars rubriek. Hierdoor ontstond er al heel snel een gespannen (voor sommigen zelfs overspannen) sfeer. Deze vorm van communiceren heeft dan ook niet langer bestaan dan dat ik op deze school heb gezeten.

Wanneer je een beginnersrubriek in het leven zou roepen wordt het aan de ene kant makkelijker om deel te nemen aan dit forum, en aan de andere kant worden mensen die een paar keer een iets te simpele vraag hebben gesteld verbannen naar de beginnersrubriek. (ik kan zelf een heethoofd zijn, dus de reactie valt te raden)[B)]

De bedoeling van een forum is toch om elkaar te helpen, en op een simpele manier informatie uit te wisselen, waardoor er op een meer algemene manier met dingen wordt omgegaan, en om individualisatie iets tegen te gaan.[;)]

Groeten uit de Bommelerwaard,

Paul Coset.
Henk Klok

Bericht door Henk Klok »

Ik hoor graag alle voors en tegens wat betreft een nieuwe rubriek en indeling.
Wat vinden jullie van de huidige (nieuwe) indeling?
Groet,
Henk
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Poulus Coset schreef: Wanneer je een beginnersrubriek in het leven zou roepen wordt het aan de ene kant makkelijker om deel te nemen aan dit forum, en aan de andere kant worden mensen die een paar keer een iets te simpele vraag hebben gesteld verbannen naar de beginnersrubriek. (ik kan zelf een heethoofd zijn, dus de reactie valt te raden)[B)]

De bedoeling van een forum is toch om elkaar te helpen, en op een simpele manier informatie uit te wisselen, waardoor er op een meer algemene manier met dingen wordt omgegaan, en om individualisatie iets tegen te gaan.[;)]

Groeten uit de Bommelerwaard,

Paul Coset.
Beste Paul, Mijn bedoeling is niet om de katten en de honden te scheiden(ik moet er niet aan denken) Maar een kwalitatief betere uitleg voor de gene die juist behoefte aan hebben. Je kan aan een naam niet zien hoeveel ervaring iemand heeft. Mijn bedoeling was puur positief bedoeld. Jouw voorbeeld was niet bij mij opgekomen. Ik moet je gelijk geven, het zou "eens" kunnen gebeuren.
Maar waar praten we verder over, de redactie heeft de nieuwe rubriek al klaar, zonder een harde scheiding. Hopelijk iedereen weer blij.:D
Groeten Hennie.......
Plaats reactie