Vanmorgen leek de kast op 3 bakken - waar ik sinds sept. 2005 niet meer had ingekeken, behalve de bovenste honingkamer geslingerd - te gaan zwermen. In de loop van de morgen kreeg ik echter bezoek en tijdens het koffie drinken zag ik dat de zwerm al was afgekomen en weer was teruggeslagen op de kast. De nog rond zoekende bijen wezen me al spoedig de weg, waar nog een rest van de zwerm hing. Boven in de goudreinette van de buurvrouw. Toen ik even voor de kast op de grond keek zag ik een kluitje bijen met de groen gemerkte moer. De zwerm was reeds voor 90% terug op de kast. Op dat moment kun je veel dingen doen. Het makkelijkste voor mij was een 'ZUIGELING' te maken.
De moer in een kluisje aan de binnenkant van een korf gedaan; een moerrooster op het voergat van de kast gelegd en de lege korf met de moer daar bovenop gezet. Terwijl ik hier mee bezig was, schoot me het woord 'zuigeling' te binnen. Je zuigt als het ware de jonge bijen uit de honingkamer weg naar de oude moer. Zo, zei ik tegen mijn vrouw, 'k heb even een 'zuigeling' gemaakt. Wat zeg je me daar?
Ik herinnerde mij uiteraard het woord 'zuigeling' onlangs van het forum. Verder heb ik dat niet gevolgd. Dus maar gauw even het vervolg gelezen, waaruit bleek dat de Belgen daar een geheel eigen invulling (methode) aangeven.
Het geheel vanavond op een zesramer geslagen met 4 ramen kunstraat.
De moer was denk ik (nog?) te zwaar om te kunnen vliegen.
!Piet