Puttense zuigeling

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Piet Jager
Contacteer:

Puttense zuigeling

Bericht door Piet Jager »

Afbeelding

Vanmorgen leek de kast op 3 bakken - waar ik sinds sept. 2005 niet meer had ingekeken, behalve de bovenste honingkamer geslingerd - te gaan zwermen. In de loop van de morgen kreeg ik echter bezoek en tijdens het koffie drinken zag ik dat de zwerm al was afgekomen en weer was teruggeslagen op de kast. De nog rond zoekende bijen wezen me al spoedig de weg, waar nog een rest van de zwerm hing. Boven in de goudreinette van de buurvrouw. Toen ik even voor de kast op de grond keek zag ik een kluitje bijen met de groen gemerkte moer. De zwerm was reeds voor 90% terug op de kast. Op dat moment kun je veel dingen doen. Het makkelijkste voor mij was een 'ZUIGELING' te maken.
De moer in een kluisje aan de binnenkant van een korf gedaan; een moerrooster op het voergat van de kast gelegd en de lege korf met de moer daar bovenop gezet. Terwijl ik hier mee bezig was, schoot me het woord 'zuigeling' te binnen. Je zuigt als het ware de jonge bijen uit de honingkamer weg naar de oude moer. Zo, zei ik tegen mijn vrouw, 'k heb even een 'zuigeling' gemaakt. Wat zeg je me daar?

Ik herinnerde mij uiteraard het woord 'zuigeling' onlangs van het forum. Verder heb ik dat niet gevolgd. Dus maar gauw even het vervolg gelezen, waaruit bleek dat de Belgen daar een geheel eigen invulling (methode) aangeven.

Het geheel vanavond op een zesramer geslagen met 4 ramen kunstraat.
De moer was denk ik (nog?) te zwaar om te kunnen vliegen.

!Piet
Piet Jager
Contacteer:

Re: Puttense zuigeling

Vanmorgen om 10.45 uur meldde mijn vrouw, dat de 'zuigeling' er vandoor ging. Geen nood, dacht ik, de moer kan toch niet vliegen. Nu hangt ze erg hoog in een acaciaboom bij de andere buren in het 'Hof van Putten'. Misschien dat ze tegen de avond nog berouw krijgt en weer terugkeert naar huis. Ik heb er wel berouw over, dat ik haar gisteravond laat nog een heel klein beetje heb gevoerd en nu mijn mooie moer kwijt ben.

Om 14.00 uur met ,voor mij, onbekende bestemming vertrokken!
Afijn, niet langer over treuren! Het leven gaat door!

!Piet
Bieboerke
Contacteer:

Bericht door Bieboerke »

Piet Jager schreef:
Vanmorgen om 10.45 uur meldde mijn vrouw, dat de 'zuigeling' er vandoor ging. Ik heb er wel berouw over, dat ik haar gisteravond laat nog een heel klein beetje heb gevoerd en nu mijn mooie moer kwijt ben.
!Piet
Zuigeling of hoe het ook mag heten, alle bijen zijn in zwermstemming (vliegen) en een zwerm, het maakt niet uit welke, die je de eerste avond reeds voeder geeft zal je belonen met 's anderendaags het hazenpad te kiezen. Efkes bijtanken en we zijn weer weg!!! Da's ook bijentaal.[;)]
Marco
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Hoi Piet,

Ik zou je vrouw toch uitleggen wat jij onder een zuigeling maken verstaat als je zo regelmatig bij je buurvrouwen op bezoek gaat.[;)]
Anders heb je kans dat ze het helemaal verkeert opvat[:(!] met alle gevolgen vandien.[B)]

Jaap:D
Piet Jager
Contacteer:

Gezien het feit dat de zuigeling niet erg groot was en met de oude moer er van door is gegaan, kwam er vanmorgen om ca 8.00 uur een grote nazwerm af. De lucht begon echter ineens dreigend te worden en in de verte begon het al te rommelen. In no-time was de zwerm weer op de kast teruggevlogen. Ik zei tegen m'n vrouw, als het weer een beetje redelijk blijft komt hij vandaag wel weer af. En ja hoor, om ca 14.00 uur kwam hij er weer af. Schoon aan de haak woog hij 3,25 kilo = 32.500 bijen en zit nu op 10 nieuwe ramen met kunstraat.

Afbeelding

De kast waar hij afkwam staat al een week op 4 bakken.

!Piet
heynske
Contacteer:

Bericht door heynske »

Mooie foto,en je hebt er weer een nieuw volkje bij:D
vriendelijke groeten
Kevin
Plaats reactie