Inzaaien bijenweide
Moderator: Hans van der Post.
Inzaaien bijenweide
Dicht bij mijn standplaats kan ik drachtplanten inzaaien voor de bijen. Eerst was het idee om zomerkoolzaad in te zaaien omdat koolzaad honing aantrekkelijk is. Maar door het lezen op het forum over het nut van verschillende soorten stuifmeel voor de bijen ben ik gaan twijvelen. De vraag is nu wat is wijs: zomer koolzaad of een mengsel bijenweide van Het Bijenhuis. Wie kan hierin iemand advies geven?
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Inzaaien bijenweide
Nou Sofie na mij zullen er nog vele antwoorden volgen; deze is van mij, een soort plant is natuurlijk in drie/vierweken uitgebloeid. Weet niet wat er in het mengsel zit maar dat zou je zelf kunnen bekijken of er bijenplanten in zitten vroeg -midden en laat bloeien. (twee maanden) En dat is "leuk" voor bijenvolken.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hallo Sophia (=wijsheid),
Ligt eraan hoe groot het stukje grond is en of het bewerkt is; als het enigzins kan, is wijsheid: er een mengsel op te zaaien, waar de dames het hele seizoen iets aan hebben en jijzelf trouwens ook: zelfs al zou jouw koolzaad puur zijn en een vruchtbaar veldje opleveren, een lust voor het oog: zoals Hans zegt, na een paar weken is het uitgebloeid; en als het toevallig klote weer is die weken, heb je er helemaal niets aan. Zaadmengsel of een plant, die meerdere keren bloeit!! Mijn advies.

hennie oes
Ligt eraan hoe groot het stukje grond is en of het bewerkt is; als het enigzins kan, is wijsheid: er een mengsel op te zaaien, waar de dames het hele seizoen iets aan hebben en jijzelf trouwens ook: zelfs al zou jouw koolzaad puur zijn en een vruchtbaar veldje opleveren, een lust voor het oog: zoals Hans zegt, na een paar weken is het uitgebloeid; en als het toevallig klote weer is die weken, heb je er helemaal niets aan. Zaadmengsel of een plant, die meerdere keren bloeit!! Mijn advies.

hennie oes
-
- Contacteer:
Sofie, wat je ook kan doen is het zaadmengsel van het bijenhuis zaaien en dan in 4 X om de drie weken.
Ik heb zelf het zaadmengsel van het bijenhuis uitgeprobeerd op 10 are bij de buren in 2 x zaaien en ze vlogen er toen lang op ongeveer 1 1/2 a 2 maanden.
Zomerkoolzaad zou ik zeker niet doen, het smaakt zeker als het versuikerd is naar kool is mijn ervaring.
Dirk
dertiende
Ik heb zelf het zaadmengsel van het bijenhuis uitgeprobeerd op 10 are bij de buren in 2 x zaaien en ze vlogen er toen lang op ongeveer 1 1/2 a 2 maanden.
Zomerkoolzaad zou ik zeker niet doen, het smaakt zeker als het versuikerd is naar kool is mijn ervaring.
Dirk
dertiende
- Gerard van Gastel
- Contacteer:
Al eens gedacht aan Borage?
Heb ik afgelopen zomer gezaaid, werd tot laat in de herfst heel druk op gevlogen, de bijen zijn mede daardoor prima de winter in gegaan.
(of het ieder jaar zo is weet ik niet, zal wel van het weer afhangen denk ik)
Het zaait zichzelf weer uit, en bedekt de bodem goed.
In onze streek waar erg veel boomkwekerijen zijn is men niet zo gecharmeerd van de bloemenmengsels, men ervaart dat hier als 'onkruid', en is bang dat het overwaait naar naburige percelen die vaak intensief worden 'schoongehouden'.
Heb ik afgelopen zomer gezaaid, werd tot laat in de herfst heel druk op gevlogen, de bijen zijn mede daardoor prima de winter in gegaan.
(of het ieder jaar zo is weet ik niet, zal wel van het weer afhangen denk ik)
Het zaait zichzelf weer uit, en bedekt de bodem goed.
In onze streek waar erg veel boomkwekerijen zijn is men niet zo gecharmeerd van de bloemenmengsels, men ervaart dat hier als 'onkruid', en is bang dat het overwaait naar naburige percelen die vaak intensief worden 'schoongehouden'.