Inzaaien bijenweide

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

sofie
Berichten:1
Lid geworden op:zo 04 mar 2007, 13:25
Locatie:Nederland
Contacteer:
Inzaaien bijenweide

Bericht door sofie » zo 04 mar 2007, 13:33

Dicht bij mijn standplaats kan ik drachtplanten inzaaien voor de bijen. Eerst was het idee om zomerkoolzaad in te zaaien omdat koolzaad honing aantrekkelijk is. Maar door het lezen op het forum over het nut van verschillende soorten stuifmeel voor de bijen ben ik gaan twijvelen. De vraag is nu wat is wijs: zomer koolzaad of een mengsel bijenweide van Het Bijenhuis. Wie kan hierin iemand advies geven?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Inzaaien bijenweide

Bericht door Hans van der Post. » zo 04 mar 2007, 13:48

Nou Sofie na mij zullen er nog vele antwoorden volgen; deze is van mij, een soort plant is natuurlijk in drie/vierweken uitgebloeid. Weet niet wat er in het mengsel zit maar dat zou je zelf kunnen bekijken of er bijenplanten in zitten vroeg -midden en laat bloeien. (twee maanden) En dat is "leuk" voor bijenvolken.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Inzaaien bijenweide

Bericht door Oude Essink » zo 04 mar 2007, 17:08

Hallo Sophia (=wijsheid),
Ligt eraan hoe groot het stukje grond is en of het bewerkt is; als het enigzins kan, is wijsheid: er een mengsel op te zaaien, waar de dames het hele seizoen iets aan hebben en jijzelf trouwens ook: zelfs al zou jouw koolzaad puur zijn en een vruchtbaar veldje opleveren, een lust voor het oog: zoals Hans zegt, na een paar weken is het uitgebloeid; en als het toevallig klote weer is die weken, heb je er helemaal niets aan. Zaadmengsel of een plant, die meerdere keren bloeit!! Mijn advies.

Afbeelding
hennie oes

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Inzaaien bijenweide

Bericht door Dirk Blanken » ma 05 mar 2007, 18:54

Sofie, wat je ook kan doen is het zaadmengsel van het bijenhuis zaaien en dan in 4 X om de drie weken.
Ik heb zelf het zaadmengsel van het bijenhuis uitgeprobeerd op 10 are bij de buren in 2 x zaaien en ze vlogen er toen lang op ongeveer 1 1/2 a 2 maanden.

Zomerkoolzaad zou ik zeker niet doen, het smaakt zeker als het versuikerd is naar kool is mijn ervaring.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Inzaaien bijenweide

Bericht door Gerard van Gastel » ma 05 mar 2007, 20:09

Al eens gedacht aan Borage?
Heb ik afgelopen zomer gezaaid, werd tot laat in de herfst heel druk op gevlogen, de bijen zijn mede daardoor prima de winter in gegaan.
(of het ieder jaar zo is weet ik niet, zal wel van het weer afhangen denk ik)
Het zaait zichzelf weer uit, en bedekt de bodem goed.
In onze streek waar erg veel boomkwekerijen zijn is men niet zo gecharmeerd van de bloemenmengsels, men ervaart dat hier als 'onkruid', en is bang dat het overwaait naar naburige percelen die vaak intensief worden 'schoongehouden'.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten