Gen-mais geen bezwaar.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Gen-mais geen bezwaar.

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik kom toch nog een keer terug op die Canadese boer wat zo graag als voorbeeld gebruikt wordt .
Ben je nu echt van gedachte dat het hier in de bestuivingswereld met zijn hybriedeteelt anders gaat ? Daar worden onderling keiharde afspraken over gemaakt.

Ik zal je een voorbeeld van enkele jaren terug geven ; Een gewas met bloemkool ( Hybriede ) zijn vooraf afspraken gemaakt over de belending door div zaad telers ,waar later een koolsoort binnen die grenzen aangetroffen wordt welke gelijktijdig in bloei staan , Of het nu een paar kolen in een moestuin zijn , of een halve hectare , worden of verwijderd of afgeschermd met insectengaas , omdat die een compleet gewas kunnen vervuilen .

Voor de rest heb je mij niet overtuigd , want mijn zwarte Bij is en blijft verdwenen door de kunstmatige inseminatie , maar niet door broeder Adam , Door de Nederlandse imkers .

Jaap v P
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Jaap,

Jouw zwarte bij is niet door KI verpest maar door de ongebreidelde experimenteerlust van vele imkers gedurende ongeveer 100 jaar. Er zijn bijen uit de Kaukasus, uit Italië, uit de Alpen geïmporteerd en later nog een mix vanuit Groot Brittannië (Buckfast). De genen uit die volken zijn allemaal via natuurlijke paring in de zwarte bij in gekruist. Die paar imkers die op, overigens beperkte schaal, aan KI deden hebben daar maar een heel klein beetje toe bijgedragen.

In feite heeft iedereen die met iets anders wil / wilde werken bijgedragen aan de verandering van de "Nederlandse bij".

groeten,

Tieme
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Jaap v.Popering schreef:Ik kom toch nog een keer terug op die Canadese boer wat zo graag als voorbeeld gebruikt wordt .
Ben je nu echt van gedachte dat het hier in de bestuivingswereld met zijn hybriedeteelt anders gaat ? Daar worden onderling keiharde afspraken over gemaakt.

Ik zal je een voorbeeld van enkele jaren terug geven ; Een gewas met bloemkool ( Hybriede ) zijn vooraf afspraken gemaakt over de belending door div zaad telers ,waar later een koolsoort binnen die grenzen aangetroffen wordt welke gelijktijdig in bloei staan , Of het nu een paar kolen in een moestuin zijn , of een halve hectare , worden of verwijderd of afgeschermd met insectengaas , omdat die een compleet gewas kunnen vervuilen .

Voor de rest heb je mij niet overtuigd , want mijn zwarte Bij is en blijft verdwenen door de kunstmatige inseminatie , maar niet door broeder Adam , Door de Nederlandse imkers .

Jaap v P
De zwarte bij is weg, maar de honingbij is een soort met een hele uitgebreide genetische variatie en de soort honingbij heeft een grote kans van overleven. Deze manier van veredelen zou theoretisch ook in de natuur plaats kunnen vinden. In tegenstelling tot een ras die dmv genetische modificatie ontstaat en waarvan de individuen genetisch identiek zijn. Daar bestaat het gevaar dat door de modificatie gevarieerden weggedrukt worden en het gebrek aan variatie ervoor zorgt dat een ziekte in één keer de soort doet verdwijnen. Het wegdrukken van de gevarieerde wilde varianten heeft in de natuur al plaats gevonden en is dus niet denkbeeldig.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
Jaap v.Popering
Contacteer:

Ik wil nog een paar vragen aan Time stellen .

Weet jij wanneer men voor het eerst met K.I. begonnen is in de Buckfast Abby .?
Weet jij wanneer de eerste Buckfast koninginnen naar Nederland gehaald zijn ?
Wie hebben deze naar Nederland gehaald ? . Volgens mij waren dat Nederlandse imkers

En of dit veel of weinig gebeurt .... Ik heb even gezocht en je staat versteld .
http://www.google.nl/search?source=ig&h ... =&gs_rfai=

Ik weet ook wel dat er eertijds veel koninginnen van land verhuisd zijn , en door natuurlijke paring ook veel gebeurt is . Maar nog even en dan gaat men misschien een ander gen in de Bij plaatsen en zijn zij gelijk ( varroa - virus ) resistent .
En als het op natuurlijke wijze kan , Waarom dan K.I.

Mijn conclusie is en blijft , als je de doelstellingen naast elkaar legt er niet zoveel verschil in zit .

Jaap v P
Tieme
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hallo Jaap,

Ik weet niet precies wanneer ze met KI in Buckfast zijn begonnen en wanneer de eerste koninginnen naar Nederland zijn gehaald. Die zijn er echter al met gemak 30 tot 40 jaar. En het meeste invloed hebben alle vreemde rassen gehad via natuurlijke paring en niet middels KI.

Ga maar na. In die periode Aalsterde bijna elke imker. Dus elk jaar werden de volken met redcellen van nieuwe moeren voorzien. Deze kunnen allemaal vrij in de lucht paren met de bijen van willekeurig wie. Het lijkt erop dat dat met voorkeur gebeurt met darren van onverwant materiaal (zoals vreemde rassen). De invloed van natuurlijk paring is dus erg groot.

Maar ik ben het met je eens dat de Nederlandse imker de oorspronkelijke bij heeft laten verbasteren. Dat zal toch niemand tegen kunnen spreken.

groeten,

Tieme
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Maar dat er verbastert is zegt niet dat de genen van de zwarte bij verdwenen zijn, die zitten ook in die bastaard. Er is zelfs een kans dat als je de boel op zijn beloop laat die genen als de meest aangepaste aan ons klimaat vanzelf weer boven komen drijven.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
Tieme
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hallo Jeroen,

Het is zelfs zo dat je ook nu nog best af en toe zeer zwarte volken tegenkomt die in niet al te grote volken leven, die vrij langlevend en spaarzaam zijn en het goed doen op de hei. Deze volken hebben soms ook nog de goede cubitaalindex.

Maar het is wel zo dat het onderwerp ver van de genmais afdwaalt.

Voor mij is het probleem van de genmais dat er genen in geknutseld worden die uit andere organismen komen (zoals bacteriën). Dit veranderd het DNA.

Bij teelt en selectie veranderd het DNA ook maar wel binnen wat er in de soort beschikbaar is. Er worden geen nieuwe dingen ingesleuteld. Ook niet als er KI bedreven wordt, want behalve de microscoop is er geen relatie tussen genetische modificatie en kunstmatige inseminatie.

Wat ik niet begrijp is dat er een grote weerstand is vanuit de consument voor genetisch gemodificeerde gewassen en dat die toch steeds meer in ons leven binnen dringen. Afgezien van de vraag of de angst terecht is kan ik het niet volgen dat we geen keuze lijken te hebben. Waarom kom je dat spul steeds meer tegen?

groeten,

Tieme
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

Jaap v.Popering schreef: Weet jij wanneer men voor het eerst met K.I. begonnen is in de Buckfast Abby .?
Pas in 1948, met hulp van Dr. Mackenson.
Groeten, Willem :violin:
Jaap v.Popering
Contacteer:

Tieme schreef:Hallo Jaap,

Ik weet niet precies wanneer ze met KI in Buckfast zijn begonnen en wanneer de eerste koninginnen naar Nederland zijn gehaald. Die zijn er echter al met gemak 30 tot 40 jaar. En het meeste invloed hebben alle vreemde rassen gehad via natuurlijke paring en niet middels KI.

Ga maar na. In die periode Aalsterde bijna elke imker. Dus elk jaar werden de volken met redcellen van nieuwe moeren voorzien. Deze kunnen allemaal vrij in de lucht paren met de bijen van willekeurig wie. Het lijkt erop dat dat met voorkeur gebeurt met darren van onverwant materiaal (zoals vreemde rassen). De invloed van natuurlijk paring is dus erg groot.

Tieme
De laatste keer dat ik reageer want wij kunnen tenslotte niet in een rondje blijven draaien .

Toen ongeveer in 1975 een buckfast koninginneteler bij mij in de buurt woonde , werden mijn Bijen plots een soort kamikazen :be5: En je hebt gelijk toendertijd Aalsterde bijna alle imkers , maar ik had de darren in mijn achtertuin afkomstig van waarschijnlijk K.I. koninginnen van Broeder Adam . die invloed is dus erg groot geweest ondanks dat mijn koninginnen op natuurlijke wijze paarden .

En jullie geloven toch zelf niet dat al de invloeden van al dat buitenlandse materiaal er zo maar vanzelf net als Jeroen schrijft
ik citeer ; Maar dat er verbastert is zegt niet dat de genen van de zwarte bij verdwenen zijn, die zitten ook in die bastaard. Er is zelfs een kans dat als je de boel op zijn beloop laat die genen als de meest aangepaste aan ons klimaat vanzelf weer boven komen drijven. " zo maar weer verdwijnt .

Jaap v P
Tieme
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hallo Jaap,

Dat geloof ik inderdaad niet en dat heb ik ook niet gezegd. De invloeden van de andere rassen zijn gekomen om te blijven.

groeten,

Tieme
Plaats reactie