Nog maar een keer de varroalade
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Nog maar een keer de varroalade
Tellen is weten ?? .. Het zijn tellingen en grafieken waar ik mijn petje voor afneem . . Maar ... de ontbrekende factor in dit alles is naar mijn mening de mate van besmetting , van de de mede veroorzaker van de verdwijnziekte ( iets wat al bijna tien jaar bekend is ). Ik bedoel dat met een mijtval van 10 per dag je volk dood zou kunnen gaan en met een mijtval van 20 je volk het zou kunnen overleven . Na het tellen weet je dus nog helemaal niets , want de mijt is niet alleen de veroorzaker van de verdwijnziekte . Een ding is wel zeker , dat met zo min mogelijk mijten in een volk de kansen het grootst zijn om met een sterk volk de winter uit te komen .
Jaap v P
Jaap v P
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Jaap v.Popering schreef:Tellen is weten ??
Ik heb de grafiek aangehaald, om er op te wijzen, dat als je 14 dagen lang een natuurlijke val hebt tussen 0-5 mijten, je na de behandel periode toch nog zo'n >1000 mijten uit het volk hebt gehaald.Jaap v.Popering schreef: Een ding is wel zeker , dat met zo min mogelijk mijten in een volk de kansen het grootst zijn om met een sterk volk de winter uit te komen .
Jaap v P
Jaap jouw stelling of het verwijderen de moeite waard is geweest, zeg ik: Ja....
Ik neem aan dat jij niet weet wat de gemiddelde dagval van dit volk was?
Het had dan wel eens kunnen zijn dat je besloten had om dit volk niet te behandelen.
Geschat denk ik dat jij op de foto toch ook wel zo'n >1000 mijten heb liggen.
Uiteindelijk is het belangrijker om de mijten er in de periode Juli t/m September zoveel als mogelijk uit te halen.
Des te minder kans hebben de virussen vat op de winterbijen te krijgen.

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Contacteer:
Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt . Je moet weten dat ongeveer 20 % van mijn volken maar een varroalade bezit , en gebruik die enkel voor controle , en tel geen enkele keer de dagval van de mijten . Ik behandel mijn volken indien mogelijk allemaal tegelijk en met dezelfde concentratie , zonder te weten hoeveel mijten er in zitten , het zijn er altijd te veel . Ook ben ik er bijna zeker van dat , als je volken waarin toevallig wat minder mijten gevallen zijn overslaat , je in de lente daar meer problemen mee zal hebben en een grotere kans om de buurvolken sneller weer te besmetten .Kroese schreef:[quote=
Jaap jouw stelling of het verwijderen de moeite waard is geweest, zeg ik: Ja....
Ik neem aan dat jij niet weet wat de gemiddelde dagval van dit volk was?
Het had dan wel eens kunnen zijn dat je besloten had om dit volk niet te behandelen.
.
Ook ben ik het eens dat op het eind van de zomer de mijten zo veel mogelijk gedood dienen te worden , maar een 100 % behandeling zal wel een illusie blijven .
Jaap v P
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik begrijp je precies goed, ik heb je werkwijze al eerder gelezen. Dat zit voor jou goed in elkaar, gezien je resultaten met overwintering.Jaap v.Popering schreef: Ook ben ik er bijna zeker van dat , als je volken waarin toevallig wat minder mijten gevallen zijn overslaat , je in de lente daar meer problemen mee zal hebben en een grotere kans om de buurvolken sneller weer te besmetten .
Ook ben ik het eens dat op het eind van de zomer de mijten zo veel mogelijk gedood dienen te worden , maar een 100 % behandeling zal wel een illusie blijven .
Jaap v P
Maar, er zijn anderen die behandeling overslaan, omdat ze weinig dagval hebben. Dat kan dus inderdaad verkeerd uitpakken.
Indien volken verdwijnziekte hebben, komt dat omdat in de periode Juli-September niet goed is bestreden.

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
In de brochure die ik hierboven aanhaal en die wij allemaal van buiten zouden moeten leren, vind ik, schrijft 'bijen@wur' dat het niet zo interessant is om mijten op de schuifla te tellen. Het aantal gevallen mijten op de schuifla zegt namelijk niets over de hoeveelheid achtergebleven mijten in het volk. En dat zijn de hoeveelheden die werkelijk ter zake doen. Maar die hoeveelheden weet je niet en die kom je ook niet te weten. Ik ben het dus eens met Jaap: gewoon ongezien behandelen in december als de volken broedloos zijn.Maar, er zijn anderen die behandeling overslaan, omdat ze weinig dagval hebben. Dat kan dus inderdaad verkeerd uitpakken.
Marc is het daar niet mee eens. Hij vindt dat je je bijen, je dracht en de mijtenval moet kennen en op grond van die kennis best eens een winterbehandeling kunt overslaan, als ik zijn mening correct weergeef. Waar ik dan benieuwd naar ben, dat zijn de signalen op grond waarvan je kunt aannemen dat een winterbehandeling niet nodig is. Hoe leer je je volken kennen dan? (Nauwelijks, volgens mij) Wat is het verband tussen je dracht en de varroabesmetting? (Dat is er niet, volgens mij)
Ontstaat hier een spannend debat? Ik hoop het.
Groet,
Bart
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Een winter overslaan? De problemen ontstaan het jaar daarna. Beginnen met honderd (of meer) of 10 kan heel veel uitmaken. Na de lindedracht bestrijd je om genoeg gezonde winterbijen te krijgen en tijdens de broedstop om zo schoon mogelijk te beginnen.
ad staals
ad staals
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Al 8 jaar lang niets van gemerkt!!Een winter overslaan? De problemen ontstaan het jaar daarna.

Een nieuw ‘debat’ ga ik daar niet over beginnen Bart. Het is al jaren geleden gevoerd maar bleef hangen tussen de plooien van het oude en nieuwe forum, ik vind het niet meer terug.
Iedereen moet voor zichzelf uitmaken hoe hij/zij wil omgaan met zijn bijen.
Het volgen van de voorgestelde varroabehandelingen door Wur en andere instituten wijst op een gebrek aan een langetermijnvisie (een straatje zonder einde). Varroa zal nooit meer verdwijnen uit de volken. Wie meent dat de varroa de oorzaak is van de bijensterfte en iedere mijt uit zijn volken wil weren zal dan ook tot het einde van zijn dagen moeten behandelen, jaar na jaar. Zij die dromen dat ons bijenbestand ooit zal vervangen worden door ‘varroaresistente’ bijen met speciale eigenschappen in de genen, zodat ze niet meer hoeven te behandelen, kunnen beter wakker worden en aan iets beters denken.
Al die behandelingen stroken niet met mijn opvatting van omgaan met levende wezens en had ik zeker niet in gedachte toen ik met bijenhouden begon. Varroa’s verdelgen is op zijn minst ook bijen pesten. Alle gebruikte producten (zuren, thymol…) beschadigen en verzwakken ook de bijen. Een standaard imkerwijze maken van het behandelen van bijenvolken in putje winter is het toppunt van mijn ergernis. Bijen hebben hun eigen ziekte-afweersysteem, dat als het op punt staat heel goed werkt tegen virussen, bacteriën, varroa’s e.a. Voor hun individueel afweersysteem hebben ze vooral veel gevarieerd stuifmeel nodig, zonder te lange voedselarme perioden ertussen. Een bij heeft een slechter immuunsysteem dan andere insecten (fruitvlieg bv.) omdat ze als sociaal groepsdier erin geslaagd is ook een sociaal immuunsysteem op te bouwen dat het volk in zijn geheel beschermd : ze propoliseren de kast tot in de kleinste hoekjes. Dat huzarenwerk verbreek je niet in de winter !
Tot 2002 heb ook ik me laten vangen door allerlei voorgeschreven ziekteremedies en werden alle volken op alle standen (4 toen) in de zomer behandeld met mierenzuur en apivar life en in de winter met de Alfranseder oxaalzuurverdamper. Tussen de verschillende standen zag ik toen al enorme bijensterfte-verschillen alhoewel de imkerwijze en de varroabehandelingen overal gelijk waren. Het was me al duidelijk dat varroa er niets mee te maken kon hebben, maar de omgeving van de standen een zeer belangrijke rol speelde. Het voedselaanbod rond de thuisstand was ik toen al enkele jaren aan het verbeteren, maar meer met het oog op meer nectar-aanbod dan om wat anders. Sinds 2003 werd de drachtverbetering rond de thuisstand planmatig verbeterd naar een goed aanbod gedurende het ganse jaar, zowel voor nectar als voor stuifmeel. Mijn imkermethode op de thuisstand werd compleet omgegooid, geen enkel volk werd nog behandeld (er stonden er toen een 20-tal). Die drachtverbetering is steeds beter gaan renderen (bijplanten, afspraken met landbouwers over groenbemesters, bomen en struiken die jaar na jaar groeiden, aanleg eigen bijentuin…) en het aantal volken ging mee omhoog ( de laatste 3 jaar min. 50 volken). Dit jaar moest bijna de helft van de thuisvolken al geen inwinteringssiroop meer bijkrijgen.
De laatste 7 jaar was er op de thuisstand geen wintersterfte meer en diezelfde volken halen het daaropvolgend seizoen telkens heel veel honing binnen. Ondanks dat het iedereen wordt aangeraden met jonge moeren te overwinteren, bestaat hier steeds 1/3e uit 2- en 3-jaarse moeren die mooi mee overwinteren (op enkele moerwissels na).
De thuisbijen gaan nu hun 8e winter in zonder behandelen en er komt ‘muziek’ uit alle kasten, ik heb er ook nu weer het volste verstrouwen in.
2005-2006 ben ik bewust imkers gaan opzoeken om hun sterftesituaties (of niet) te bekijken. Eind 2006 schreef ik dat neer in een dossiertje dat ook op dit forum werd besproken. Ik weet niet of het nog terug te vinden in het forumarchief, je kan het ook vinden op onze site.
Niet alleen het voedselaanbod aan drachtplanten is belangrijk, ook het behoud van dat stuifmeel in de kast is belangrijk (geen pollenvangers voor commercieel gebruik, geen stuifmeelramen verwijderen, gecombineerd imkeren met broedbeperking, late inwintering, goede kasten zonder beschimmelde voorraden…). De volledige imkerwijze werd er hier op afgestemd om het hen zo natuurlijk en goed mogelijk te maken.
Ik zet me ervoor in om dit aan iedereen uit te leggen en schrijf hier en daar wat over, onderricht groepen hierover en probeer er met acties wat aan te doen (landbouwersdagen, planten- en zaad uitdelen in de buurt, acties als Beeplants …). Als het op een forum telkens weer over het systematisch voorgeschreven behandelen gaat, laat ik af en toe wat weerklank horen omdat het ook anders kan.
Ik ben dan ook blij dat de laatste jaren heel wat imkers en verenigingen in dezelfde richting gaan denken en meedoen of zelf acties ondernemen. Ook in het bijenonderzoek wordt steeds meer gekeken naar de voedseltekorten en de gevolgen daarvan, we zijn dus zeker op de goede weg.
Het verbeteren van het voedselaanbod is evenwel een langere en moeilijkere weg dan het toedienen van een middeltje tegen een kwaal. Het gebruik of het in stand houden van die middeltjes is daarom voor velen vooral gemakzucht, tijdgewin, gebrek aan een bredere visie, commerciële redenen (producenten van middeltjes en toestellen) of redenen van geldgewin of faam (subsidiestroom naar onderzoeken).
Moest al het subsidiegeld vandaag gaan naar de imker zelf voor drachtverbetering van zijn stand en acties in zijn omgeving, waren we al een heel stuk verder. We hoeven daar niet op te wachten, ieder imker is het aan zijn bijen verplicht om, naar naar eigen vermogen, voor een geschikte omgeving te zorgen, ook voor ons.
Iemand een Alfranseder oxaalzuurverrdamper nodig ?
Iedereen moet voor zichzelf uitmaken hoe hij/zij wil omgaan met zijn bijen.
Het volgen van de voorgestelde varroabehandelingen door Wur en andere instituten wijst op een gebrek aan een langetermijnvisie (een straatje zonder einde). Varroa zal nooit meer verdwijnen uit de volken. Wie meent dat de varroa de oorzaak is van de bijensterfte en iedere mijt uit zijn volken wil weren zal dan ook tot het einde van zijn dagen moeten behandelen, jaar na jaar. Zij die dromen dat ons bijenbestand ooit zal vervangen worden door ‘varroaresistente’ bijen met speciale eigenschappen in de genen, zodat ze niet meer hoeven te behandelen, kunnen beter wakker worden en aan iets beters denken.
Al die behandelingen stroken niet met mijn opvatting van omgaan met levende wezens en had ik zeker niet in gedachte toen ik met bijenhouden begon. Varroa’s verdelgen is op zijn minst ook bijen pesten. Alle gebruikte producten (zuren, thymol…) beschadigen en verzwakken ook de bijen. Een standaard imkerwijze maken van het behandelen van bijenvolken in putje winter is het toppunt van mijn ergernis. Bijen hebben hun eigen ziekte-afweersysteem, dat als het op punt staat heel goed werkt tegen virussen, bacteriën, varroa’s e.a. Voor hun individueel afweersysteem hebben ze vooral veel gevarieerd stuifmeel nodig, zonder te lange voedselarme perioden ertussen. Een bij heeft een slechter immuunsysteem dan andere insecten (fruitvlieg bv.) omdat ze als sociaal groepsdier erin geslaagd is ook een sociaal immuunsysteem op te bouwen dat het volk in zijn geheel beschermd : ze propoliseren de kast tot in de kleinste hoekjes. Dat huzarenwerk verbreek je niet in de winter !
Tot 2002 heb ook ik me laten vangen door allerlei voorgeschreven ziekteremedies en werden alle volken op alle standen (4 toen) in de zomer behandeld met mierenzuur en apivar life en in de winter met de Alfranseder oxaalzuurverdamper. Tussen de verschillende standen zag ik toen al enorme bijensterfte-verschillen alhoewel de imkerwijze en de varroabehandelingen overal gelijk waren. Het was me al duidelijk dat varroa er niets mee te maken kon hebben, maar de omgeving van de standen een zeer belangrijke rol speelde. Het voedselaanbod rond de thuisstand was ik toen al enkele jaren aan het verbeteren, maar meer met het oog op meer nectar-aanbod dan om wat anders. Sinds 2003 werd de drachtverbetering rond de thuisstand planmatig verbeterd naar een goed aanbod gedurende het ganse jaar, zowel voor nectar als voor stuifmeel. Mijn imkermethode op de thuisstand werd compleet omgegooid, geen enkel volk werd nog behandeld (er stonden er toen een 20-tal). Die drachtverbetering is steeds beter gaan renderen (bijplanten, afspraken met landbouwers over groenbemesters, bomen en struiken die jaar na jaar groeiden, aanleg eigen bijentuin…) en het aantal volken ging mee omhoog ( de laatste 3 jaar min. 50 volken). Dit jaar moest bijna de helft van de thuisvolken al geen inwinteringssiroop meer bijkrijgen.
De laatste 7 jaar was er op de thuisstand geen wintersterfte meer en diezelfde volken halen het daaropvolgend seizoen telkens heel veel honing binnen. Ondanks dat het iedereen wordt aangeraden met jonge moeren te overwinteren, bestaat hier steeds 1/3e uit 2- en 3-jaarse moeren die mooi mee overwinteren (op enkele moerwissels na).
De thuisbijen gaan nu hun 8e winter in zonder behandelen en er komt ‘muziek’ uit alle kasten, ik heb er ook nu weer het volste verstrouwen in.
2005-2006 ben ik bewust imkers gaan opzoeken om hun sterftesituaties (of niet) te bekijken. Eind 2006 schreef ik dat neer in een dossiertje dat ook op dit forum werd besproken. Ik weet niet of het nog terug te vinden in het forumarchief, je kan het ook vinden op onze site.
Niet alleen het voedselaanbod aan drachtplanten is belangrijk, ook het behoud van dat stuifmeel in de kast is belangrijk (geen pollenvangers voor commercieel gebruik, geen stuifmeelramen verwijderen, gecombineerd imkeren met broedbeperking, late inwintering, goede kasten zonder beschimmelde voorraden…). De volledige imkerwijze werd er hier op afgestemd om het hen zo natuurlijk en goed mogelijk te maken.
Ik zet me ervoor in om dit aan iedereen uit te leggen en schrijf hier en daar wat over, onderricht groepen hierover en probeer er met acties wat aan te doen (landbouwersdagen, planten- en zaad uitdelen in de buurt, acties als Beeplants …). Als het op een forum telkens weer over het systematisch voorgeschreven behandelen gaat, laat ik af en toe wat weerklank horen omdat het ook anders kan.
Ik ben dan ook blij dat de laatste jaren heel wat imkers en verenigingen in dezelfde richting gaan denken en meedoen of zelf acties ondernemen. Ook in het bijenonderzoek wordt steeds meer gekeken naar de voedseltekorten en de gevolgen daarvan, we zijn dus zeker op de goede weg.
Het verbeteren van het voedselaanbod is evenwel een langere en moeilijkere weg dan het toedienen van een middeltje tegen een kwaal. Het gebruik of het in stand houden van die middeltjes is daarom voor velen vooral gemakzucht, tijdgewin, gebrek aan een bredere visie, commerciële redenen (producenten van middeltjes en toestellen) of redenen van geldgewin of faam (subsidiestroom naar onderzoeken).
Moest al het subsidiegeld vandaag gaan naar de imker zelf voor drachtverbetering van zijn stand en acties in zijn omgeving, waren we al een heel stuk verder. We hoeven daar niet op te wachten, ieder imker is het aan zijn bijen verplicht om, naar naar eigen vermogen, voor een geschikte omgeving te zorgen, ook voor ons.
Iemand een Alfranseder oxaalzuurverrdamper nodig ?
- Albert Stoter
- Contacteer:
http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... =4&t=20097marc schreef:Een nieuw ‘debat’ ga ik daar niet over beginnen Bart. Het is al jaren geleden gevoerd maar bleef hangen tussen de plooien van het oude en nieuwe forum, ik vind het niet meer terug.
Bedoel je deze marc?
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 6
- Contacteer:
Marc,
dank voor je uitgebreide nuancering.
Onder andere door jouw werk is er tegenwoordig meer aandacht gekomen voor voldoende stuifmeelbronnen (seizoen-rond).
Ook is er meer besef van de grotere ziekteweerstand daardoor. Het regeneratievermogen van bijen is ongehoord; hen dáárin versterken is onze grootste hulp.
Astrid

dank voor je uitgebreide nuancering.
Onder andere door jouw werk is er tegenwoordig meer aandacht gekomen voor voldoende stuifmeelbronnen (seizoen-rond).
Ook is er meer besef van de grotere ziekteweerstand daardoor. Het regeneratievermogen van bijen is ongehoord; hen dáárin versterken is onze grootste hulp.
Astrid