een nieuwe moervanger

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

een nieuwe moervanger

Bericht door Oude Essink »

Afbeelding
De Apisticustag Münster februari2011 was nu voor de 20e keer een enorme happening; groot aanbod van allerlei imkermaterialen voor groot- en kleingebruik; totaal 1700 bezoekers; gezellige aankleding; goed verzorgde lezingen; uitstekende catering.

Uit de vele imkermaterialen kies ik één noviteit, die ik niet zal aanschaffen, maar die toch de moeite waard is om te laten zien :
De magnetische moervanger

Afbeelding
Het rugschildje van de moer in de gebruikelijke jaarkleuren heeft een magnetisch laagje; met een vangpen kun je haar snel opvissen en zonder schade transporteren of even apart houden.
De vangstaaf wordt boven het vlieggat gezet en uit de kluwen uitvliegende of binnenkomende bijen klikt de eventuele moer zonder problemen aan het magnetische staafje vast (magnetisch in de hele lengte van de in/uitvliegruimte). Je vangt de moer snel uit een binnenkomende of uitgaande zwerm of bij terugkeer van de bruidsvlucht. Met de drukknop boven op de pen hef je het magnetisme op

Voor mij zou het apparaatje nauwelijks nut hebben; ik vang de moer alleen om haar te merken en dat is dus al gebeurd; bij de kunstzwerm laat ik haar op het raam; en terugkeer van de bruidsvlucht zal ik niet verstoren. Om het apparaatje als hebbeding te bezitten, werkt de prijs belemmerend.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]
Robbert
Contacteer:

Re: een nieuwe moervanger

Bericht door Robbert »

Als dat rugschild door een magneet opgepakt kan worden zal het gemiddeld zwaarder zijn dan een plastic schild. Wat voor gevolgen zal dat voor de moer hebben tijdens haar leven en met name het leggen van eitjes. Ik zie er ook niks in.
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

In de bijdrage van Bart ( http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... =7&t=24379 ) heeft hij het over een 'langwerpige magneet". Maar op bovenstaande foto zie ik een pen.
Ik kan me niet voorstellen dat die pen wordt gebruikt bij het uit een zwermend volk boven de vliegopening automatisch vangen van de koningin, of je moet die vliegopening heel smal maken. Of begrijp ik hier iets niet goed?

Betreft het hier al met al wellicht 2 producten (?):
- bovenstaande pen om de moer vanaf de raat te kunnen plukken, en
- een 'langewerpige magneet' voor boven de vliegopening van een aanstaand zwermend volk.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Albert
Op http://www.apinaut.de staat een filmpje.

ad staals
Albert Stoter
Contacteer:

Bedankt Ad,

daar zie ik inderdaad de pen ('Fangstick') gebruikt worden om een moer uit het volk te vissen (maar die tevens een pen is waar gewoon mee geschreven kan worden).

Op de site is eveneens sprake van een 'Fangstab' die dan voor boven de vliegopening is (helaas wordt hier geen foto van getoond).
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Albert

Als je het filmpje afspeelt komt er een nieuw schermpje. Speel je dat af krijg je een vangstaaf boven het hele vlieggat.

ad staals
Albert Stoter
Contacteer:

Wederom bedankt Ad, dat 2e filmpje was me inderdaad niet opgevallen. Ze staan nu allebei hieronder:

Vangpen:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OPJzGi2x1W4[/youtube]

Vangstaaf:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jl0LJFHoTk4[/youtube]
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Ik snap jouw vragen niet, Albert. Ik plaatste boven een afbeelding en gaf er enige verklaring bij; op de afbeelding zijn beide elementen te zien: de pen om een moer even uit haar volk te lichten ( in plaats van de schrijfpunt komt de magneet stift tevoorschijn en pakt de moer; als je de stift weer naar binnen trekt, valt de moer er weer af). Als tweede element is er een staaf, die de lengte heeft van een vliegopening en over de hele lengte magnetisch is; als de moer door de vliegopening gaat, wordt zij aangezogen. Jij klaagt, dat je het niet begrijpt en dat er geen afbeelding is: is er iets mis met jouw computer en is deze wellicht selectief om jo :think: u te pesten??
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Albert,

Laat je door mij niet afleiden. Hennie heeft gewoon beter gekeken en opgelet dan ik. Van lengwerpige magneten over de gehele breedte van de vliegspleet is geen sprake.

Bart
Albert Stoter
Contacteer:

Oude Essink schreef: ... op de afbeelding zijn beide elementen te zien: de pen om een moer even uit haar volk te lichten ... Als tweede element is er een staaf ....is er iets mis met jouw computer ...
Nee, Hennie, niet met mijn computer, maar blijkbaar met mij. Ik heb bij herhaling totaal over die Fangstab in jouw afbeelding heen gekeken.
Plaats reactie