Korte reactie (want ik moet mijn diepvrieskist (of zoals ze in in BE zeggen diepvrieskoffer) schoonmaken. Deze heb ik van een containerpark en hier gaan al mijn voerramen in die voor LEBENSRAUM hebben gezorgd. Al die jaren heb ik voerramen opgeslagen in oude bijenbakken wat soms tot drama's leidde. Soms had ik de bakken niet goed afgesloten met roverij tot gevolg of kwamen er wespen in, of lekte er honing uit. Soms zette ik een bak met voerramen boven op een volk, wat ook onhandig is als je in het volk moet kijken. Soms vergat ik ramen uit een bak te halen, maar waar dan wasmot was ingekomen. Drama's dus. Eindelijk ben ik van dit probleem af!

).
1) eerlijk gezegd vind ik 1 bak aan de kleine kant. Ik denk de meeste imkers hier. Ik verbaas me er ook over dat ze dit je leren op de beginnerscurus. Dit kon wellicht werken in de jaren 50 en 60 toen hoofdzakelijk nog met de inlandse bij werd geimkerd die er kleinere volken op na houdt. Nu zijn de volken een pak groter geworden (over de gehele linie) door al die imkers die door koninginneteelt ineens veel koninginnen kunnen kweken van productieve rassen (bijv. buckfast) en deze inmiddels al zo'n 20 jaar op grote schaal verspreiden (zie ook mijn bijdrage de tsunami aan buckfasten). Ik zou toch minstens op 1 broed en honinkamer imkeren of nog liever 2 broedkamers.
2) ook vind ik 2 + 1 (darrenraat) raampjes kunsraat wat aan de magere kant (zie mijn verhaal hierboven). Ik zou toch liever voor 4 a 5 gaan plus darrenraat.
3) je zou ook kunnen overwegen om (buitenste) voerramen (dit seizoen uitgebouwd) er weer uit te halen en hiervoor in de plaats extra kunsraat te geven.
4) De methode om een bak om te wisselen (dus moer onder rooster te zetten) kan idd handig zijn. Zeker als het om raatverniewing gaat. Ik ga dat dit jaar ook doen met 1 a 2 volken. Het past ook goed in mijn radicale drift naar raatverniewing dit jaar (dit jaar wil ik minstens de helft van mijn hele ratenbestand vernieuwen en ik ben aardig op weg). Zelfs deze zomer gaan uitgeslingerde ramen de smelter in.
Niettemin is het plaatsen van een de moer onder het rooster ook een radicale methode. Ik heb hem in het verleden met wisselend succes toe kunnen passen. Als je er vervolgens koud weer op krijgt, kan het zijn dat er te weinig gebeurd in de onderbak en het broednest niet echt tot stand komt. Of de moer raakt alsnog snel in zwermstemming Bovendien moet je weer in die vervelend onderbak gaan werken.
Je bent al een aantal jaren imker (vanaf 2004?), waarom blijf je je houden aan de regeltjes van een BEGINNERScursus?
Hup voorwaarts meneer De COO