Zwerm!!!!!!!!!!!

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Zwerm!!!!!!!!!!!

Bericht door petro »

Nee hoor,zoals ik al schreef is het een zwerm van de bijen uit Artis.
Petro
dree schreef:Misschien een zwem van de Hortus Botanicus? Is niet ver van Artis en ze hebben daar Buckfast.

groet,

Andreas
bdekrieger
Contacteer:

Bericht door bdekrieger »

Ik heb gisteravond 19 April ook een zwerm geschept in Waalwijk.
Het is een flinke zwerm buckfast zo te zien, hij past net in een zesramer die ik vaak voor zwermen gebruik.
Ik heb hem aan een bevriend imker gegeven die geen bijen meer had door spuitschade....

Grtz,

Bart
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

bdekrieger schreef: die geen bijen meer had door spuitschade....

Bart
Hoe en door wie is dit vastgesteld ??

Jaap v P
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Nou, het was bingo hoor vandaag in Dieren. Geen paniek, zei JP. Maar er was helaas alle reden tot paniek. Ik schreef hierboven dat ik vorige week darrenraat heb staan wegsnijden en dat ik ervan uitging dat ik daarmee wel weer even vooruit kon. Vandaag toch maar even de ramen grondig bekeken. In bijna alle kasten belegde zwermcellen. 1 volk gezwermd, terwijl de doppen nog niet eens gesloten waren. Zucht. Het gaat allemaal veel sneller dan de bedoeling was. Mijn volken lopen ongeveer twee weken voor.

Ieder jaar weer maak je rustig plannen en ieder jaar weer gaan er strepen door de rekening. We houden het er maar op dat dat het imkeren nou juist zo spannend maakt.

Groet,

Bart
Berend
Contacteer:

Bericht door Berend »

tijd voor een officeel zwermfase 5 alarm? :D

Ik ga morgen ook maar eens grondig kijken...
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Sorry Bart :oops: !!! Maar hopelijk heb je afgelopen dagen toch niet al te paniekerig geleefd....(schilt toch weer).
Enkele opmerkingen hierover: voor strepen door de rekeningen zijn nou bedrijfsmethodes bedacht. Helaas maken die het elk jaar wel ietjes minder spannend. Maar goed je kunt ook om de zoveel jaar van bedrijfsmethode wisselen. Houdt ook de spanning erin.

Concreet:
Ja ze kunnen op open doppen zwermen. Heb ik ook wel gehad bij een volk met heftig ruimtekort jaren terug. En hoe weet je zo zeker dat er ruimte genoeg was? Is dit echt wel zo? In mijn optiek is alleen wat darrenraat wegsnijden niet voldoende. Met mooi weer zoals nu kan dat binnen twee dagen weer volgebouwd zijn en belegd. Daat gaat je 'vrijgedachte' ruimte. Je moet echt LEBENSRAUM verschaffen.
Mijn volken zijn denk ik groter en verder in de tijd omdat ik in Antwerpen woon, maar hebben nog geen belegde doppen (alhoewel ze er wel tegen aanzitten). Bij mijn productievolken heb ik de laatste weken wel veel capriolen moeten uithalen om ze aan de gang te houden moet ik eerlijk toegeven. Zo heb ik veel ramen verzegeld en onverzegeld! voer uit de volken gehaald. Dat had ik eigenlijk nog eerder moeten doen, maar soit. Ook morgen ga ik bij 2 volken die iets minder ver zijn weer voer eruit halen. Dat kan dus ook vers voer zijn van de afgelopen dagen. Daarvoor hang ik kunstraat in de plaats. Verder heb ik darrenraampjes al twee tot drie keer vervangen. En ik werk nu met twee roosters! Vorig jaar voor het eerst mee geexperimenteerd. Dat is een verademing! Overgenomen van imkers in mijn plaatselijke club. Een soort verkapt Rensonnen. Nu hoef je maar 1 bak door te spitten ipv ook de onderbak. Aangezien ik nogal lang ben is de onderbak nakijken slecht voor mijn rug. Bovendien 'vluchten' bijen naar de onderbak waar ze lekker gaan samen klitten, terwijl in de broedbak boven het eerste rooster niet zoveel bijen zijn.
Bij het plaatsen van het tweede rooster (dus tussen onder- en broedbak) heb ik bij en aantal volken, waar dat mogelijk was, zoveel mogelijk broed in de onderbak gestopt. Kantramen in onderste bak uit het volk en broed erin. (Bij de zeer sterke volken was het twee weken geleden voor het eerst dat ik de onderbak heb bekeken en ze hadden geen beschimmelde kantramen.) Vervolgens rooster gelegd en in de broedkamer nu weer zon 4 a 5 vellen kunsraat gehangen. Zo creeer je dus echt ruimte en houd je de moer aan gang! Morgen ga ik in twee a drie grote productievolken broed aftappen. Ik moet nog zien of dat gaat werken, maar ik probeer het; twee a drie ramen met brias komen in een drie ramer en je raadt het al: om vervolgens weer op te vullen met kunstraat. Misschien dat ik er ook nog uitgebouwde kantramen uithaal indien er geen broed in zit. Het is nog een week goed weer (>20C) en ik moet ze dus nog een week aan de praat houden. Vervolgens heb ik de volken veel kunsraat in de honingkamers laten uitbouwen en dat laat ik ze nog nog steeds doen. De uitgebouwde en halfvolle kantramen in de broedkamer heb ik steeds overgeheveld naar de honingkamer. Dat trucje heb ik in 1 volk wel 4 keer uitgehaald = 8 mooi uitgebouwde honingkamerramen.
Als laatste middel heb ik bij twee volken al een honingkamer met honing eraf gehaald en weer meteen vervangen met kunstraat.

En BART wat is jouw ruimte creerende bedrijfsmethode?
JP
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Die is als volgt.

Ik imker in principe op één broedbak. Doorgaans gaat half april de honingbak erop - dat was dit jaar een week eerder. In maart en april probeer ik drie ramen te laten uitbouwen. Eén daarvan is een darrenraam. Als dat uitgebouwd en (grotendeels) verzegeld is, dan haal ik het weg. Op die manier weet ik het zwermen altijd uit te stellen tot de tweede week van mei en dan maak ik vegers, gewoon door de moer te zoeken - geen trucjes. Ik doe het dus zoals je het op de beginnerscursus leert.

(Ik moet er wel bij zeggen dat ik in de toemomst zoiets wil proberen als jij doet, dus met twee roosters. Ik bezocht ooit een lezing van Johan Calis en die beschreef zo'n methode, waarbij je de raten volledig vervangt. Ik zou die methode kunnen terugvinden op de site van de afdeling Bussum, maar dat is me niet gelukt. Weet iemand waar ik een beschrijving vind van de 'Bussumse' methode van Johan Calis?)

De kast die gezwermd had was een lattenkast. Die zwom in de ruimte. Ruimte lijkt toch niet altijd het tovermiddel te zijn, lijkt wel. Soms dan steken de bijen gewoon hun piepkleine middelvingertjes op en nemen de vleugels. Kleine krengen. Ik hoop dat zwerm ergens verkommert in het bos. Dat zal ze leren :evil: .

Groet,

Bart
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Korte reactie (want ik moet mijn diepvrieskist (of zoals ze in in BE zeggen diepvrieskoffer) schoonmaken. Deze heb ik van een containerpark en hier gaan al mijn voerramen in die voor LEBENSRAUM hebben gezorgd. Al die jaren heb ik voerramen opgeslagen in oude bijenbakken wat soms tot drama's leidde. Soms had ik de bakken niet goed afgesloten met roverij tot gevolg of kwamen er wespen in, of lekte er honing uit. Soms zette ik een bak met voerramen boven op een volk, wat ook onhandig is als je in het volk moet kijken. Soms vergat ik ramen uit een bak te halen, maar waar dan wasmot was ingekomen. Drama's dus. Eindelijk ben ik van dit probleem af! :dance: ).

1) eerlijk gezegd vind ik 1 bak aan de kleine kant. Ik denk de meeste imkers hier. Ik verbaas me er ook over dat ze dit je leren op de beginnerscurus. Dit kon wellicht werken in de jaren 50 en 60 toen hoofdzakelijk nog met de inlandse bij werd geimkerd die er kleinere volken op na houdt. Nu zijn de volken een pak groter geworden (over de gehele linie) door al die imkers die door koninginneteelt ineens veel koninginnen kunnen kweken van productieve rassen (bijv. buckfast) en deze inmiddels al zo'n 20 jaar op grote schaal verspreiden (zie ook mijn bijdrage de tsunami aan buckfasten). Ik zou toch minstens op 1 broed en honinkamer imkeren of nog liever 2 broedkamers.
2) ook vind ik 2 + 1 (darrenraat) raampjes kunsraat wat aan de magere kant (zie mijn verhaal hierboven). Ik zou toch liever voor 4 a 5 gaan plus darrenraat.
3) je zou ook kunnen overwegen om (buitenste) voerramen (dit seizoen uitgebouwd) er weer uit te halen en hiervoor in de plaats extra kunsraat te geven.
4) De methode om een bak om te wisselen (dus moer onder rooster te zetten) kan idd handig zijn. Zeker als het om raatverniewing gaat. Ik ga dat dit jaar ook doen met 1 a 2 volken. Het past ook goed in mijn radicale drift naar raatverniewing dit jaar (dit jaar wil ik minstens de helft van mijn hele ratenbestand vernieuwen en ik ben aardig op weg). Zelfs deze zomer gaan uitgeslingerde ramen de smelter in.
Niettemin is het plaatsen van een de moer onder het rooster ook een radicale methode. Ik heb hem in het verleden met wisselend succes toe kunnen passen. Als je er vervolgens koud weer op krijgt, kan het zijn dat er te weinig gebeurd in de onderbak en het broednest niet echt tot stand komt. Of de moer raakt alsnog snel in zwermstemming Bovendien moet je weer in die vervelend onderbak gaan werken.

Je bent al een aantal jaren imker (vanaf 2004?), waarom blijf je je houden aan de regeltjes van een BEGINNERScursus?
Hup voorwaarts meneer De COO
JP
corbij
Contacteer:

Bericht door corbij »

Ook hier in het hoge Noorden (Finsterwolde) vandaag (23-04) een zwerm. Volk stond op 2 broedbakken, voer en ruimte voldoende. Broed in alle stadia. Had nog geen enkel zwermteken gezien. Ook nog geen darren op de vliegplank waargenomen. Vanmiddag rond 15.00 in eens een enorm gezoem. Een zwerm!!! En behoorlijk agressief! Al jaren wordt ik eigenlijk nooit gestoken door mijn bijen. In 2010 met 6 volken maar 1 x geprikt. De zwerm lande ca. 8 meter voor de stand in een knotwilg. Ik stond erbij en keek erna. Ik werd letterlijk aangevallen en incasseerde in korte tijd 4 steken. De bijen achtervolgden me tot op ruim 50 meter afstand van de wilg.
Nog nooit eerder meegemaakt. Zelf toen ik ca. 20 minuten op een meter of 4 passeerde werd ik weer gestoken en gevolgd.
Zwerm was ook lastig te scheppen.
Toch maar even de kast opengemaakt waar ze uit kwamen. Aan ruimte hadden ze geen gebrek, voer voldoende en niets aparts te zien. Totaal slechts 4 kleine doppen en broed in alle stadia. Hier en daar een enkele dar.
De zwerm uiteindelijk geschept en zit nu keurig op een broedbak. Over een paar dagen maar eens kijken of er broed in komt en hoe het staat met de agressie. (in 2010 was dit volk absoluut niet agressief).
Bijen, zelfs na jaren imkeren snap ik ze nog steeds niet helemaal en soms zelfs helemaal niet!! Toch iets mis met de moer?
Corbij.
een knipoog naar de vrolijke kant van het leven
renske
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door renske »

Jelte Pieter,

Als je zoveel voer eruithaalt, hebben ze dan wel genoeg te eten? Of hang je dat weer terug in slechte tijden? Hoeveel voer laat je dan ongeveer zitten per broedkamer?
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
Plaats reactie