Gisteren de kast geinspecteerd waarvan op de bodem de vele lijkjes lagen en alles zag er normaal uit, veel bijen op alle ramen, redelijke uitbouw en broed in alle stadia en ook genoeg voer aanwezig.....
Wel weer een aantal (weer zo'n 100 stuks) bijen die weer achter de kast lagen en zich nauwelijks bewogen. Hierop s'avonds suikerwater gesproeid maar een uurtjes later zaten ze er nog net zo bij en vanochtend waren ze dood (van de kou weer neem ik aan).
Ook weer een flink aantal ledemaatjes op de lade.
Getelefoneerd met een zeer ervaren imker die zelf ontzettend veel kasten heeft, en deze vertelde mij dat de pootjes de oorzaak konden zijn van oorwurmen en ander ongedierte die zich te goed doen op de bodem aan de bijenlijkjes en alleen voor de rompjes gaan.
Hij raadde mij aan komend weekend bij het warme weer de kast waarachter deze bijen zitten goed te inspecteren wat ik dus ook zeker ga doen.
Ik wacht het dus nog even af.
Een domper......
Moderator: Hans van der Post.
Re: Een domper......
Vandaag om 18.00 uur weer bij de kasten gekeken en tot mijn grote vreugde geen dode bijen meer aangetroffen. Het heeft op de locatie vandaag ook een aantal keren geregend maar toen ik thuis kwam scheen de zon hier en was er weer wat aan activiteit voor ieder van mijn vier kasten te zien; in alle vier de kasten vlogen enkele bijen af en aan met stuifmeel.
Ik vermoed dat het fenomeen dat ik eerder heb beschreven, is veroorzaakt door de stevige (koude) wind van de afgelopen dagen cq. door de misschien toch wat ongunstige locatie van mijn kasten t.o.v. de wind.
Ik vermoed dat het fenomeen dat ik eerder heb beschreven, is veroorzaakt door de stevige (koude) wind van de afgelopen dagen cq. door de misschien toch wat ongunstige locatie van mijn kasten t.o.v. de wind.