L
Moderator: Hans van der Post.
Zij doen dat alleen omdat er van buiten voer binnen komt; als deze aanvoer stagneert, stagneert ook de eileg van de moer. Het aanspreken van de voorraad wintervoer is hierbij nauwelijks aan de orde.Mogelijk is het warme weer niet zo gunstig omdat volken met neiging om langer door te broeden dat an doen en dus meer voer verbruiken
Ik zou het hier alleszins niet graag zien, Ad. Bijen die nu niet actief zijn bij 15-17°C en zonder broed zitten ?A.A. Staals schreef: Gister enkele volken gecontroleerd, GEEN broed meer, dus worden er ook geen (winter)bijen meer geboren.Vliegen ook nauwelijks. Is er dan een fiasco op komst?
ad staals
Het doorbroeden heeft natuurlijk veel te maken met aanbod, maar 'de warmere najaren' is toch een zeer belangrijke factor. Het zorgt uiteraard ook voor wat later bloemaanbod. Waar vinden ze nu helemaal niets ? ze vliegen nu nog 2 km. Ook de temperatuur alleen en de activiteit in het volk, die daarvan het gevolg is, zorgt voor broedaanzet. Voor het gemis aan stuifmeel spreken ze dan hun rijke voedersappen aan, zoals dat ook gebeurt in het vroege voorjaar als er ook nog niet veel bloeit of ze niet buiten kunnen. Die voedersappen blijven natuurlijk geen weken rijkelijk als je er niet voor zorgt dat er ook voldoende kwalitatief stuifmeel is.Oude Essink schreef:Zij doen dat alleen omdar er van buiten voer binnen komt; als deze aanvoer stagneert, stagneert ook de eileg van de moer. Het aanspreken van de voorraad wintervoer is hierbij nauwelijks aan de orde.Mogelijk is het warme weer niet zo gunstig omdat volken met neiging om langer door te broeden dat an doen en dus meer voer verbruiken
hennie oes
het echte wintergebruik is maar enkele kilo´s de groote consumpie begingt in het voorjaar als ze begingen met broeden.p.zwartepoorte schreef:nu heb je voor deze tijd van het jaar warmer weer dan normaal en aan komen de week word het rond de 16 a 18 gr
kan dat kwaad of heeft het voordeel dat ze nog stuifmeel of nectar binnen kunnen halen ??? of snoepen ze nu van het winter voer dat ze straks misschien te kort hebben (14 kg suiker geven )
vandaag vloog mij volk nog flink
gr paul
De maatvoering in de tekening verdient geen schoonheidsprijs.p.zwartepoorte schreef: .... ik ben nu bezig om bevruchtings kastjes aan het maken van de site van de buckfastoost.nl alleen de tekening die erop staat klopt niet als ik hem zo maak dan is de binnenmaat 24 cm plaats van 22,8
dat ga ik nog ff uitvogelen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten