is het voordeel of nadeel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Re: is het voordeel of nadeel

Bericht door LWPisa »

Mogelijk is het warme weer niet zo gunstig omdat volken met neiging om langer door te broeden dat an doen en dus meer voer verbruiken. Ik weet zeker dat in mijn kleintjes echt nog broed zit en voer ze de komende zachte dagen door. Als we echt een killer winter krijgen hebben ze iedere gram voer nodig.

Afbeelding

L
Ingridv.
Contacteer:

Bericht door Ingridv. »

Ook hier, aan de afgeknaagde celdekseltjes op de varroaplank, te zien dat er nog broed aanwezig is.
Mijn bijen zijn nog volop aan het vliegen en brengen massa's stuifmeel binnen.
Sommigen zijn zo zwaar beladen, dat ze bijna omvallen door het gewicht.
Zolang het weer zacht blijft , blijf ik ook verder doorvoeren.
Ben benieuwd of ze de winter gaan doorkomen.
Ik vind het superspannend, vooral omdat het mijn eerste winter is als imker.
Dus, samen duimen maar !! :pray: :pray: :pray:

Groetjes uit Vlaanderen,
Ingrid
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Mogelijk is het warme weer niet zo gunstig omdat volken met neiging om langer door te broeden dat an doen en dus meer voer verbruiken
Zij doen dat alleen omdat er van buiten voer binnen komt; als deze aanvoer stagneert, stagneert ook de eileg van de moer. Het aanspreken van de voorraad wintervoer is hierbij nauwelijks aan de orde.

hennie oes
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

A.A. Staals schreef: Gister enkele volken gecontroleerd, GEEN broed meer, dus worden er ook geen (winter)bijen meer geboren.Vliegen ook nauwelijks. Is er dan een fiasco op komst?
ad staals
Ik zou het hier alleszins niet graag zien, Ad. Bijen die nu niet actief zijn bij 15-17°C en zonder broed zitten ?
Van sommige carnicalijnen is gekend dat de moeren snel en volledig van de leg af gaan maar van mijn carnicavrienden hier ken ik ook niemand die nu zonder broed zit.
Het hangt natuurlijk ook veel van de imker zelf af. Als je niet eerst je kasten weegt voor het inwinteren en overal dezelfde hoeveelheid siroop aanbiedt waar dat misschien niet nodig is, kunnen alle broedcellen zodanig volgestopt zijn met siroop dat de moer verplicht is van de leg af te gaan. Als je te vroeg inwintert kan dat op sommige moeren ook een averechts effect hebben.
Fiasco voor jouw bijen ? Het overgrote deel van jouw winterbijen is dan wellicht aug-sept gevormd of misschien nog vroeger als je vroeg inwinterde. Dat gebeurde vroeger ook dus dat hoeft geen probleem te zijn als het sterke winterbijen zijn (in hun periode rijkelijk stuifmeel hadden). Alleen zit er nu nog een grote periode achter van hogere activiteit, dat de winterbijen kan verzwakken en de wintervoorraad doen slinken.

Als de winterbijen nu op veel plaatsen, okt-nov, geboren worden EN ze kunnen nog profiteren van rijkelijk stuifmeel dan is dat natuurlijk een immens groot voordeel want voor hen duurt de 'winter' 2 maanden minder lang, vooraleer ze de wilg zien. Voor late winterbijen, geboren in een zwak stuifmeelgebied, is het uiteraard geen voordeel. Dat bedoelde ik.
Vandaar dat we ons ook moeten focussen op late drachten.
Laatst gewijzigd door marc op za 29 okt 2011, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Oude Essink schreef:
Mogelijk is het warme weer niet zo gunstig omdat volken met neiging om langer door te broeden dat an doen en dus meer voer verbruiken
Zij doen dat alleen omdar er van buiten voer binnen komt; als deze aanvoer stagneert, stagneert ook de eileg van de moer. Het aanspreken van de voorraad wintervoer is hierbij nauwelijks aan de orde.

hennie oes
Het doorbroeden heeft natuurlijk veel te maken met aanbod, maar 'de warmere najaren' is toch een zeer belangrijke factor. Het zorgt uiteraard ook voor wat later bloemaanbod. Waar vinden ze nu helemaal niets ? ze vliegen nu nog 2 km. Ook de temperatuur alleen en de activiteit in het volk, die daarvan het gevolg is, zorgt voor broedaanzet. Voor het gemis aan stuifmeel spreken ze dan hun rijke voedersappen aan, zoals dat ook gebeurt in het vroege voorjaar als er ook nog niet veel bloeit of ze niet buiten kunnen. Die voedersappen blijven natuurlijk geen weken rijkelijk als je er niet voor zorgt dat er ook voldoende kwalitatief stuifmeel is.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

p.zwartepoorte schreef:nu heb je voor deze tijd van het jaar warmer weer dan normaal en aan komen de week word het rond de 16 a 18 gr
kan dat kwaad of heeft het voordeel dat ze nog stuifmeel of nectar binnen kunnen halen ??? of snoepen ze nu van het winter voer dat ze straks misschien te kort hebben (14 kg suiker geven )
vandaag vloog mij volk nog flink
gr paul
het echte wintergebruik is maar enkele kilo´s de groote consumpie begingt in het voorjaar als ze begingen met broeden.
Maak je niet te druk, vroeger winterden we in met 10 kilo.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

hoi bedankt voor jullie info ik hoop dat ik het volk die ik nu heb de winter door krijg want dit is ook mij eeste winter als imker
ik ben nu bezig om bevruchtings kastjes aan het maken van de site van de buckfastoost.nl alleen de tekening die erop staat klopt niet als ik hem zo maak dan is de binnenmaat 24 cm plaats van 22,8
dat ga ik nog ff uitvogelen

gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

p.zwartepoorte schreef: .... ik ben nu bezig om bevruchtings kastjes aan het maken van de site van de buckfastoost.nl alleen de tekening die erop staat klopt niet als ik hem zo maak dan is de binnenmaat 24 cm plaats van 22,8
dat ga ik nog ff uitvogelen
De maatvoering in de tekening verdient geen schoonheidsprijs.
Wat heb je als afmetingen van de grondplaat ?
Zou 282 x 266 moeten zijn ipv 300 x 266
Groeten, Willem :violin:
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

hoi willem
mij bodem heb ik op 300x266 gedaan maar ik heb de oplossing de achterkant maken zo als de voorkant met 18 mm na binnen zetten dan kom je op 282x266 :D
ik ga ze vandaag in elkaar zatten ik maak er gelijk 2 en als het me bevalt maak ik er meer en ook als mensen ze willen
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Plaats reactie