LWPisa schreef:Humans. Making rare things common and common things rare.
Ik was ooit bij een grote buckast teler in Denemarken.
L
Ik denk dat ik die teler ook wel ken, broeder Adam combineerde en teste heel wat jaren voor je materiaal van hem kon hebben. Deze grote "Buckfast" teler verspreid gelijk, en laat het testen aan zijn klanten over.
Natuurlijk als je vreemd materiaal binnen haalt, haal je ook de risico's binnen.
Je zet natuurlijk de plaatselijke originele genen onderdruk, maar ik heb het idee dat die toch ook wel weer terug naar boven komen, als je zou ophouden met BF, Carnica, ligustica en nog meer soorten eigenschappen binnen te halen.
Maar dat zie ik niet gebeuren.
Zou het niet ook een grotere diversiteit kunnen geven, doordat die soorten zich bij de vrije bevruchting vermengen?
De bij die jij nu enkele jaren zelf houdt, is toch ook ontstaan uit de BF, de Carnia en de plaatselijke bij vrij te laten kruisen? Heb jij daar dan niet ook een geschikte aardige gekruiste bijenstam van geteeld, met een brede diversiteit?
Kijk als je de plaatselijke bij weer terug wilt, zou je bijen moeten gaan houden van die plekken waar ze nog veel van het originele hebben, zoals misschien Tessel eerder, In Belgie zit een groep, en nog enkele meer.
Groeten,
Hennie.....