Met de bijen naar Frankrijk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Met de bijen naar Frankrijk

Bericht door Kroese »

Hans van der Post. schreef: Ik weet hoe bijen kunnen zijn - stekelig - achter de kast.
Verleden jaar heeft een Nederlandse imker die in Spanje woont van mij een aantal standbevruchte koninginnen meegenomen. 2 jaar daarvoor had hij er ook al een paar meegenomen.
De lokale Spaanse imkers waren hoogst verbaasd dat hij zijn BF volken zonder bescherming kon nakijken.
Hij zei mij dat er met de lokale bij alleen maar dik ingepakt mee was te werken. :be5:
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Humans. Making rare things common and common things rare.

No offense Henny.

Ik was ooit bij een grote buckast teler in Denemarken. Die had een mooi verhaal over hoe hij uit allerlei landen genetisch materiaal haalde om zijn eigen bijen mee te fokken. En hoe hij zijn gefokte materiaal weer terug exporteerde. Deze man deed helemaal niets om bij te dragen aan de bescherming van het genetische materiaal dat hij zelf zo hard nodig heeft om zijn hybride bijen te maken. Zonder enige vorm van bedenkingen exporteert hij moeren naar plekken waar allerlei bijzondere en aangepaste bijen zitten en vermindert op die manier de totale biodiversiteit die we nog hebben. Beetje Monsanto-achtig, op zoek gaan naar zeldzame aardappels voor hun ziekteresistentie, materiaal weghalen en gebruiken en dan de boeren hybride aardappels geven, met veel opbrengst en uniforme genetische eigenschappen. Ze moeten wel meer bespoten worden en meer water maar dan heb je ook meer oogst. Resultaat is het verdwijnen van het oorspronkelijke ras, aantasting van de ecologie van de plaats (mineralenbalans, gifstoffen in het milieu, waterontrekking). Met als extra bonus het mogelijk inslepen van ziekten die er eerst niet waren.

We zijn nu als mens op een positie gekomen dat wij verantwoordelijk zijn voor de (genetische) biodiversiteit van heel veel levende wezens. Het behouden van een zo groot mogelijke diversiteit is in ons eigen voordeel en onze eigen verantwoordelijkheid.

L
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

LWPisa schreef:Humans. Making rare things common and common things rare.
Ik was ooit bij een grote buckast teler in Denemarken.
L
Ik denk dat ik die teler ook wel ken, broeder Adam combineerde en teste heel wat jaren voor je materiaal van hem kon hebben. Deze grote "Buckfast" teler verspreid gelijk, en laat het testen aan zijn klanten over.

Natuurlijk als je vreemd materiaal binnen haalt, haal je ook de risico's binnen.
Je zet natuurlijk de plaatselijke originele genen onderdruk, maar ik heb het idee dat die toch ook wel weer terug naar boven komen, als je zou ophouden met BF, Carnica, ligustica en nog meer soorten eigenschappen binnen te halen.
Maar dat zie ik niet gebeuren.
Zou het niet ook een grotere diversiteit kunnen geven, doordat die soorten zich bij de vrije bevruchting vermengen?
De bij die jij nu enkele jaren zelf houdt, is toch ook ontstaan uit de BF, de Carnia en de plaatselijke bij vrij te laten kruisen? Heb jij daar dan niet ook een geschikte aardige gekruiste bijenstam van geteeld, met een brede diversiteit?
Kijk als je de plaatselijke bij weer terug wilt, zou je bijen moeten gaan houden van die plekken waar ze nog veel van het originele hebben, zoals misschien Tessel eerder, In Belgie zit een groep, en nog enkele meer.

Groeten,
Hennie.....
LWPisa
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Ha Hennie,

Dat iets niet gebeurt omdat alle andere mensen het toch doen, het onder druk zetten van de plaatselijke genetica, daar doe ik niet aan mee. Als ik wist dat ergens een min of meer pure oorspronkelijke bij voorkwam ga ik daar niet mijn vreemde genetica in de lucht brengen. De diversiteit is mij te lief en te noodzakelijk.

Wat je zegt is waar, de meeste van mijn volken zijn een mengeling van allerlei genen, voor een belangrijk deel bepaald door mijn buurimkers. Als die onaangepaste, slecht winterende, mijtgevoelige bijen de lucht in brengen heeft dat een negatief effect op mijn bijen. In het merendeel van Nederland kan je werken met allerlei stammen/rassen omdat het oorspronkelijke ras is verdwenen. Levert je mogelijk wel conflicten op als je in een buurt zit waar een teeltgroep aan standbevruchting probeert te doen.

Gelukkig is er steeds meer interesse voor "landrassen", koeien, schapen, appels etc. Als je landrassen hebt die het goed doen op een bepaalde plek dan kan je wel kruisingen maken met andere rassen, maar ten koste van je oorspronkelijke diversiteit en eigenschappen. Ik vind het deels best dat er plekken zijn waar hybridisering is, het is niet anders in de moderne wereld, zolang de oorspronkelijke rassen ook hun refugia hebben die groot genoeg zijn voor populaties die de klappen van "natuurlijke" selectie kunnen verdragen.

Hoe komt het dat dingen zoals Varroa en N.ceranae vroeger lokaal waren en nu wereldwijd?

L
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hoe komt het dat dingen zoals Varroa en N.ceranae vroeger lokaal waren en nu wereldwijd?
Ik neem aan, dat dit een rhetorische vraag is!! Zie anders naar mijn opmerking in:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =6&t=25659

hennie oes
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

'Biodiversiteit' is de laatste jaren een hype geworden voor velen. Vreemde rassen die er in de loop van de eeuwen bij kwamen en geen gevaaar betekenden voor de plaatselijke rassen, hebben de biodiversiteit alleen maar verrijkt. Kijk naar acacia, tamme kastjanje enz... toch al 100-den jaren een verrijking voor onze bossen en het dierenleven eromheen (niet in het minst de bestuivers).
Gevaarlijk wordt het als men niet DE biodiversiteit in gedachte heeft maar eerder denkt aan een OUDE biodiversiteit (de tijd van toen, de eigen volk eerst gedachte). Men trekt dan een fictieve lijn ergens voor de laatste kleine ijstijd (omstreeks 1500) alles wat erna kwam is exoot en dus ongewenst. Vele groene bewegingen hanteren deze regel onder de vorm van 'enkel streekeigen', 'plant van hier' enz. en weten besturen zelfs te overhalen er subsidies aan te koppelen en de uitroeiing van al het andere toe te laten en zelfs te promoten. Resultaat is dat bv. die acacia- en tamme kastanjebestanden er zienderogen op achteruit gaan (voor de bijen een hele hap uit hun menu weg in mei-juni, wanneer ze het hard nodig hebben) en alle bossen op elkaar beginnen gelijken, inlandse eik, es, inlandse esdoorn... biodiversiteit ?
We vergeten heel snel dat wij ook onderdeel zijn van die biodiversiteit. Aan sommige familienamen te zien denk ik dat er bij zijn die hier ook nog geen 600 jaar in het land zijn, exoten dus...
LWPisa
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Ik heb het niet over "historische " biodiversiteit maar over genetica in de context van evolutie en ziekte. Het verminderen van de totale genetische variatie door geisoleerde populaties, die verschillen in eigenschappen, in hun oorspronkelijke habitat te gaan mengen. Dat heeft weinig met de/een exotendiscussie te maken. Het gaat in ons geval om het inbrengen van rassen/ondersoorten in een gebied waar een lokaal aangepaste soort al zit.

Het is gewoon heel dom als je als teler afhankelijk bent van de lange termijn verkregen "natuurlijke variatie" en deze voor korte termijn doelen aantast.

Gestel. Jij hebt een yogurtcultuur (bacterien) van je overoverovergrootmoeder. Jouw grootmoeder gaf ze aan jouw moeder en die gaf ze aan jou. De cultuur doet het heel goed met jouw soort melk en jouw procedures en je vind de yoghurt lekker. Ik kom je opzoeken als mede yoghurtliefhebber en ik vind jouw yoghurt niet zuur genoeg. Om jou een plezier te doen doe ik stiekum wat van mijn meegebrachte cultuur bij die van jou. Na een paar dagen wordt al jouw yoghurt raar zuur. Heel vervelend maar gelukkig heb je nog een reservecultuur in de koelkast. Je maakt opnieuw yoghurt maar omdat je niet oplet komt mijn cultuur toch weer terug in jouw yogurt. Mijn cultuur is een veel aggresievere groeier dan die van jou en concureert jouw cultuur er uit. Je steriliseert je hele keuken maar de reservecultuur uit de koelkast blijkt besmet. De smaak van de yoghurt van je oma en je moeder en jouzelf is voorgoed verdwenen. Jou yoghurt wordt altijd zuur. Na 2 weken blijkt dat er een schimmel via je melk in je yoghurt komt. Jouw oude cultuur kon die aan, die nieuwe cultuur niet.

Lennard
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Ik snap heel goed je redenering Lennard, maar je kan het evengoed omdraaien.
Het hoeft niet altijd verkeerd te lopen of een verarming te zijn.
- een Bordeaugist maakt een betere wijn dan dat het geval zou zijn met onze wilde gisten
- de oorspronkelijke Engelse bij bleek niet bestand tegen de ziekte van Wight (acarisziekte), de bijen met ingekruist ligusticabloed wel
- acacia's en tamme kastanjes zorgen al 300 jaar voor meer eten voor de bestuivers, het zijn zeer sterke soorten terwijl veel andere achteruitgaan (zure regen, processierupsen, mens...)
- met onze groenbemesters moet je goed uitkijken welke aaltjes er zich goed op vermeerderen en die schadelijk kunnen zijn voor de nateelten, neem phacelia als groenbemester, daar hebben onze aaltjes niets aan en alle bestuivers des te meer
- ...
Zoals ik al zei wordt het gevaarlijke als je alles over 1 kam gaat scheren zoals veel groene bewegingen momenteel doen.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Marc schrijft:
- de oorspronkelijke Engelse bij bleek niet bestand tegen de ziekte van Wight (acarisziekte), de bijen met ingekruist ligusticabloed wel
De ligustica heeft weer andere gevoeligheden zoals europees vuil -en zakbroed.

Als je lang genoeg zoekt en selecteert kun je vrijwel alle goede eigenschappen binnen een bijenras terug vinden.
Kost wel tijd! :be2:
!Hans.
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Er zijn ook wetenschappers die geloven dat de isle of Wight ziekte niet echt bestaat. Zie Bailey: The isle of Wight disease-the origin and signification of the Myth-. De belangrijkste oorzaak van de bijensterfte op Wight schrijft hij juist toe aan een gebrek aan goed stuifmeel en overpopulatie aan bijen!

Jos
Plaats reactie