Waar koop ik biologische bijenwas

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Waar koop ik biologische bijenwas

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik kan daar op dit moment even niet uitkomen .
Volgens mijn geheugen had Apitol een werkzame stof ( zoals jij ook dacht )Flumetrin.

Maar de Apitol die toegelaten geweest is werd inderdaad door ; Giba -Geigy "geproduceerd met de werkzame stof ; cymiazol-hydrochloride." en als een poeder in zakjes van 2 gram aangeboden

een heel ander product dus . En dat producten met de eerder genoemde werkzame stoffen niet meer in de handel zijn waag ik te betwijfelen , enkel zoals al vermeld niet toegestaan tegen de varroa mijt .

Jaap v P
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op ma 27 feb 2012, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Inca

Bericht door Inca »

m.a.w. Biologische bijenwas, altijd!!
Bijo'loxis, = Bijvoeglijk naamwoord: Volgens de natuur tot stand gekomen of geproduceerd.
Jaap v.Popering
Contacteer:

Inca schreef:m.a.w. Biologische bijenwas, altijd!!
.
Op het moment dat de was geproduceerd wordt zal dit zeker het geval zijn , maar dan zul je ook die ook gelijk moeten oogsten . Wanneer deze raat ( door de Bijen ) gebruikt is , zal zij min of meer vervuild zijn met andere stoffen .

Jaap v P
Jaap v.Popering
Contacteer:

Nu wij het over toelatingen hebben Volgens Bijen -Wageningen UR
Ik heb nooit geweten dat daar een verplichting voor was .

Ik citeer Bijen -Wageningen UR ;

Zoals met elk middel dat aan een bijenvolk wordt toegediend laten ze sporen na, de zogenaamde residuen. Deze residuen kunnen in de was of in de honing terechtkomen. Dit geldt ook voor mierenzuur, thymol en oxaalzuur. Dit is niet te voorkomen, maar wel te beperken.

Varroabestrijding en wetgeving
Alle bijenhouders in Europa zijn op grond van Europese wetgeving verplicht varroa te bestrijden. Er is een toestemming voor het gebruik van thymovar en apiguard tegen varroa als diergeneesmiddel. Mierenzuur en oxaalzuur zijn niet toegelaten, maar het gebruik ervan wordt gedoogd. Het verwijderen van darrenbroed is een bedrijfsmethode waar geen wettelijke restricties aan vastzitten.
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op ma 27 feb 2012, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Inca

Bericht door Inca »

Jaap schreef(Het verwijderen van darrenbroed is een bedrijfsmethode waar geen wettelijke restricties aan vastzitten).

De vraag is: Houd je je volken varroa vrij (nou ja, min of meer) met alleen die bedrijfsmethode
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Jaap je hebt gelijk voor wat betreft de apitol, de werkzame stof was dat cymiazol-hydrochloride. Van Bayvarol is de werkzame stof Flumetrin.
Bayvarol is/was toegelaten in de UK.
Ik twijfel nu ook wanner apitol van de makt verdwenen is, ik dacht 1997/1998. Maar misschien was het ook wat eerder. Ik weet ook niet de reden waarom apitol verdwenen is. Ik dacht eigenlijk omdat de markt in nederland ervoor te klein was. Het kan ook zijn dat de toelating was ingetrokken.
Er wordt bij dit onderwerp steeds over gesproken dat de was residuen zou bevatten. Wat ik mis is een onderzoek waaruit dat zou blijken.
Het jongste onderzoek dat ik ken is uit 2007 in Frankrijk. Toen werden inderdaad residuen van Fluvalinaat en Coumaphos gevonden. Beide produkten worden echter nu al jaren niet of nauwelijks meer gebruikt. Is er recenter onderzoek waaruit het voorkomen van residuen in was (kunstraat) wordt aangetoond.

Jos
Jaap v.Popering
Contacteer:

Inca schreef:Jaap schreef
Ik heb dit even aangepast omdat dit niet helemaal duidelijk was

Jaap v P
Fay
Contacteer:

Bericht door Fay »

Eddy Geurtsen schreef:Ik vraag me af of de meeste imkers wel weten waar de was, waar hun kunstraat van gemaakt is, vandaan komt. Of liever gezegd: uit welk land of werelddeel die was vandaan komt. Net als velen dacht ik altijd dat de Nederlandse kunstraat ook van Nederlandse was gemaakt was, maar het aandeel Nederlandse was in onze kunstraat blijkt heel beperkt te zijn. Dus zolang er nieuwe kunstraat wordt ingekocht door imkerend Nederland, zolang kan de kwaliteit van die kunstraat (m.b.t. stoffen die er niet in horen te zitten) niet worden gegarandeerd.
Waar de was vandaan komt is toch inderdaad belangrijker dan de Nederlandse wetgeving (en of mensen zich daaraan houden) in dit geval? Ik heb heb niet zwart op wit staan, maar bij mijn imkercursus afgelopen jaar is mij geleerd dat de was die verkocht wordt bij het Bijenhuis uit China komt.
En hoewel ik dat ook niet zwart op wit heb, krijg ik niet zoveel positieve gevoelens bij producten uit China. Waar soms voedsel voor menselijke consumptie al niet in orde is volgens onze Nederlandse maatstaven.

Overigens heb ik ook gewoon die (Chinese?) was gekocht. Ik begin net en heb alleen nog lege ramen en geen eigen was. Voor de honingkamers heb ik die biologische was van de Werkbij gekocht. Was vast niet noodzakelijk, maar het rook wel erg lekker :wink:
Ik hoop in de toekomst zo veel mogelijk van mijn eigen was te gebruiken. Ook wil ik een raampje raathoning hebben waar ik dus geen kunstraat in zet maar de bijen helemaal zelf laat bouwen.

Ik vind die regels voor biologische honing trouwens maar een beetje raar hoor. Waarom mag honing uit een kunststof kast niet biologisch zijn? Maarja dat is weer een ander onderwerp.

Persoonlijk haal ik liever eitjes bij iemand die in zijn achtertuin voor de liefhebberij kipjes heeft, niet biologisch maar wel het beste voor met zijn dieren en eieren. Ook mijn honing haal ik liefst bij een imker (hopelijk zelf dit jaar!), dan biologisch bij de supermarkt. En in mijn creme zou ik het liefst was willen hebben van diezelfde imker van nieuwe, helemaal zelf uitgebouwde ramen. Wellicht nieuwe honingraat? Ik zie wel eens van die schoonheidsdingen met honing dus dan zijn de restjes honing misschien ook extra goed voor de huid.

Dus mijn advies aan de topic starter is, maak contact met een imker in je buurt die eventueel wel was voor je heeft. Ga eens bij hem/haar langs en kijk hoe diegene is met de bijen en hoe de omgeving eruit ziet. Heb je hierna een heel goed gevoel... dan moet je die was hebben. De meeste hobby imkers hebben het beste voor met hun bijen en dus ook de was die ze maken om op te leven!!
Vind je dat teveel gedoe, neem die runstraat van de Werkbij (ook online te bestellen: http://www.dewerkbij.nl/bestellen.php?vLS=55123 ) Het ruikt wel heel sterk met een rook aroma, daar moet je van houden... gerookte creme :lol:
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Wat is biologisch?

Er bestaat een biologische certificering dat wanneer 95% van de oorsprong biologisch is een product een biologisch keurmerk mag dragen.
Ik kan me wel 5% toevoeging voorstellen waarbij je na het nuttigen van dit product een nabestelling van 6 planken kan doen.

Er bestaat overigens ook nog een verschil tussen biologisch en biodynamisch.
Niet in kunststof kasten imkeren is een voorwaarde voor biodynamisch waarschijnlijk niet voor biologisch.

Persoonlijk ben ik over het algemeen verzot op biodynamische produkten(ik vind ze meestal lekkerder) maar imkeren zonder koninginnerooster vind ik gekkenwerk.

Hier kan je vinden welke bedrijven in Nederland een biologische certificering hebben:

http://www.skal.nl/Checkcertificaatofbe ... fault.aspx
Fay
Contacteer:

Bericht door Fay »

alfa vulgaris schreef: Niet in kunststof kasten imkeren is een voorwaarde voor biodynamisch waarschijnlijk niet voor biologisch.
Zowel geen koninginnenrooster, als een kast van hout (of stro) zijn voorwaarden....
(het hout mag overigens ook alleen met natuurlijk middelen zijn beschermd)
Zie je, jij vindt het ook raar :wink:
Plaats reactie