Waar koop ik biologische bijenwas
Moderator: Hans van der Post.
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Waar koop ik biologische bijenwas
Als ik dit alles lees zie ik toch veel wantrouwe in het gebruik van middelen en biologische was.
IK weet dat ik mijn was zelf bewerk en kook en pers en verkoop, al mijn kasten zijn van redceder en wissel elke 2 jaar alle ramen.
10 ramen gaan naar onder en er komen 10 nieuwe ramen met bak om uit te bouwen, dan naar het fruit weer 10 nieuwe ramen en ik kan nu vegers maken met uit gebouwde ramen.Maar als de ramen in het najaar te donker zijn krijgen ze ook nieuwe uitgebouwde ramen.
Maar zo als Jaap schrijft over de middelen tegen varoa zijn ze nog allemaal te koop, en worden ook nog gebruikt.
Maar amitrast wordt veel gebruikt en werkt goed zegt men, maar wat zijn de gevolgen voor was en honing maar
zeker voor mijn kleinkinderen als ze te veel honing eten ik durf het niet te gebruiken.
Hier moet een onderzoek naar komen, als het zo goed werkt maar niet goed voor mens en dier( kat en hond) is of het wel gebruikt kan worden bij de bijen.
IK weet dat ik mijn was zelf bewerk en kook en pers en verkoop, al mijn kasten zijn van redceder en wissel elke 2 jaar alle ramen.
10 ramen gaan naar onder en er komen 10 nieuwe ramen met bak om uit te bouwen, dan naar het fruit weer 10 nieuwe ramen en ik kan nu vegers maken met uit gebouwde ramen.Maar als de ramen in het najaar te donker zijn krijgen ze ook nieuwe uitgebouwde ramen.
Maar zo als Jaap schrijft over de middelen tegen varoa zijn ze nog allemaal te koop, en worden ook nog gebruikt.
Maar amitrast wordt veel gebruikt en werkt goed zegt men, maar wat zijn de gevolgen voor was en honing maar
zeker voor mijn kleinkinderen als ze te veel honing eten ik durf het niet te gebruiken.
Hier moet een onderzoek naar komen, als het zo goed werkt maar niet goed voor mens en dier( kat en hond) is of het wel gebruikt kan worden bij de bijen.
Tinus Kolsters
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Hmm geen koninginnerooster bij biologisch?...ik zoek altijd naar logisch.
Misschien omdat ze meestal verzinkt zijn?
ik heb een tip voor het produceren van zéér natuurzuivere was in kleine hoeveelheden zonder je vok te slopen.
Afgelopen jaar heb ik de wasdekseltjes van de honingkamer apart gesmolten in wat water voor evt. omlarfen.
Het is wat werk voor weinig,maar het resultaat mag er zijn.
Zonder verdere raffinage houd je een prachtig blokje spierwitte was van ongeveer 40 gram over van 1 honingkamer.
Biologischer en zuiverder kan denk ik niet.
En met wassende maan smelten dan is het nog biodynamisch ook
Zoals ik al zei:" Het is NIET te koop"
Misschien omdat ze meestal verzinkt zijn?
ik heb een tip voor het produceren van zéér natuurzuivere was in kleine hoeveelheden zonder je vok te slopen.
Afgelopen jaar heb ik de wasdekseltjes van de honingkamer apart gesmolten in wat water voor evt. omlarfen.
Het is wat werk voor weinig,maar het resultaat mag er zijn.
Zonder verdere raffinage houd je een prachtig blokje spierwitte was van ongeveer 40 gram over van 1 honingkamer.
Biologischer en zuiverder kan denk ik niet.
En met wassende maan smelten dan is het nog biodynamisch ook

Zoals ik al zei:" Het is NIET te koop"
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Ik vrees, dat die logica ver te zoeken is. waarom zouden die celdekseltjes geen residuen hebben en de celwanden met de opgeslagen honing wel.ik zoek altijd naar logisch
oes
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Zie de opmerking van ad Staalsm.kolsters. schreef:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 30#p144218
- alfa vulgaris
Ik heb kort zitten denken en meen hier een heel lang verhaal van te kunnen maken.Oude Essink schreef: waarom zouden die celdekseltjes geen residuen hebben en de celwanden met de opgeslagen honing wel.
oes
Er zijn namelijk vele uitgangssituaties.
probeer ik 1 ding zo kort mogelijk.
- Indien er residuen in de waswafels zitten.
Ik weet dat mijn bijen van de waswafels al kauwend er ook celwanden van maken.
Als nu mijn waswafels geel zijn en de celdeksels zilverwit?
Dan weet ik dat er geen was van waswafels in die celdeksels zitten anders waren de celdeksels cremekleurig toch?
Terugkomend op het onderwerp,ik smeer liever creme met van die witte celdeksels op mijn huid dan van die lekkere bruine broedramen vol met pollen en cocon spinsels.
Heh bah ik houd helemaal niet van dat getut!
Jaa,dit is wat.
1 bericht in het hok gooien en wegwezen.
Dat geeft bij mij een nieuwe vraag...
Ik begrijp dus dat de bijen vanuit de kunstraat was gebruiken in de celwanden (dat wist ik niet!!) Gebruiken ze die was verder dan ook nog? Als ik tussen de kunstraat een stuk raat helemaal zelf laat bouwen om als raathoning te 'oogsten'... is de kans dan groot dat daar ook van die Chinese was in zit?
Lijkt me echt wel wat voor die efficiënte bijen trouwens... oh we moeten nog even snel wat uitbouwen... die kunstraat is lekker dik, laten we daar dan maar was van gebruiken....
Ik begrijp dus dat de bijen vanuit de kunstraat was gebruiken in de celwanden (dat wist ik niet!!) Gebruiken ze die was verder dan ook nog? Als ik tussen de kunstraat een stuk raat helemaal zelf laat bouwen om als raathoning te 'oogsten'... is de kans dan groot dat daar ook van die Chinese was in zit?
Lijkt me echt wel wat voor die efficiënte bijen trouwens... oh we moeten nog even snel wat uitbouwen... die kunstraat is lekker dik, laten we daar dan maar was van gebruiken....
- alfa vulgaris
Ik heb Semar al eens horen zeggen dat als je de bijen teveel waswafels geeft ze deze was gaan afvreten en verplaatsen,indien ik mij dit goed herinner.
Ik heb zelf wel eens gezien waneer ik de bijen een raat in de voerbak aanbood ze uiteindelijk ook de was naar het nest gingen verplaatsen.
Dat ja....uitgangssituatie heh.....
Ik heb zelf wel eens gezien waneer ik de bijen een raat in de voerbak aanbood ze uiteindelijk ook de was naar het nest gingen verplaatsen.
Dat ja....uitgangssituatie heh.....
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
wat ik zei alfa,
is,dat als je bijen probeert allen werksterbroed te laten kweken door alleen ramen met werkstercellen te geven,
waarme je hun voortplantings instinct belemerd ze desnoods kustraam en uitgebouwde ramen afknagen on vervangen door darre raat.
een volk houden zonder darren zullen de bijen proberen te voorkomen.
en personlijk denk ik dat het onwenselijk is.
het komt uit een discusie over darrenbroed snijden.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
is,dat als je bijen probeert allen werksterbroed te laten kweken door alleen ramen met werkstercellen te geven,
waarme je hun voortplantings instinct belemerd ze desnoods kustraam en uitgebouwde ramen afknagen on vervangen door darre raat.
een volk houden zonder darren zullen de bijen proberen te voorkomen.
en personlijk denk ik dat het onwenselijk is.
het komt uit een discusie over darrenbroed snijden.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)