Alarm! Darrenbroedige moer, eierleggende werksters o.i.d???

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Alarm! Darrenbroedige moer, eierleggende werksters o.i.d

Bericht door Hans van der Post. »

Even goed lezen: als een volk geen doppen aanzet zit er wel een moer in.
Als een moer niet legt of hooguit een paar darren eieren kan ze vliegen!!
Ze vliegt terug naar de plek waar de kast staat, staat nu een andere kast met wel een moer die goed is ...............
wat gebeurd er dan?
Zulke experimenten moet je nu nog niet doen. Later in het jaar heb je alle reserve tot je beschikking.
!Hans.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Santtu Pikkarainen schreef: De te jonge bijen en daarmee waarschijnlijk ook de leggende werkster gaan dood. Dat is jammer, maar de enige manier om nog iets van je volk te maken.
Als er leggende werksters zijn zijn er geen te jonge bijen meer.

ad staals
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Och hèh jongens toch het spijt me zooooo verschrikkelijk,
Heh darrenbroedig moet natuuuuuuurlijk een volk zijn met eierleggende werksters.

Communiceren is ook een vak hèh?

Of begrijp ik het nog niet volgens jullie.
Interesseerd me eigenlijk ook weinig hoor Thijs wat jij wil dat ik doe.

Ad ook tevreden zo of wil je nog meer weten?

Pfff ,dan kunne ze ineens héél goed lezen.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

[quote="alfa vulgaris].

Ad ook tevreden zo of wil je nog meer weten?

Pfff ,dan kunne ze ineens héél goed lezen.[/quote]

Nee :D . Het ging mij niet om darrebroedig of leggende werksters, maar het verwijderen van eitjes.

ad staals
jasper-k
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Contacteer:

Bericht door jasper-k »

@ Alfa, goed om te lezen dat het je zo verschrikkelijk spijt. Ben ik net als Ad wel heel benieuwd hoe je weet dat de werksters de onbevruchte werkstereitjes gingen opruimen? Hoe heb je dat in hemelsnaam gezien/waargenomen/geconstateerd?

@ GerbenS, ik heb vorig jaar twee klein volkjes verenigd waarvan er 1 eierleggende werksters had. Ik had de bijen uit het volk met de eierleggende werksters allemaal natgespoten en in een emmer geklopt. Het andere kleine volk (stond 11km verder) op de plek van het eileggende werkstervolk gezet. Gaas over de bk, lege hk opgezet en natte bijen in de HK geklopt, met een bakje water en bakje suiker. De bijen ruiken elkaar wel, maar zijn gescheiden. Na 5 dagen, ze zaten nog steeds opgesloten, het gaas een klein beetje opzij getrokken zodat ze werkelijk bij elkaar konden. Dit resulteerde in een goede samensmelting van de 2 volken.
Er was me verteld dat dit niet zou lukken maar lukte dus wel! In mijn beleving accepteren de opgesloten bijen de eierleggende werkster niet meer omdat ze een goede koningin ruiken en de geur van het broed. Volk is goed de winter uitgekomen.
Met vriendelijke groet, Jasper
alfa vulgaris

Aha Ad,

had ik jouw toch goed begrepen.

Ik heb dit gewoon geconstateerd door te kijken waar de eitjes zaten.
volgende dag weer kijken en de volgende dag weer en dan nog een keer en onthouden hoe het zat en op een geven moment zie je een heel langzaam filmpje van wat er gebeurt en concludeer je dat de werksters de werkstereitjes aan het weghalen zijn.
WANT ik neem aan dat de jonge reeds bevruchte koningin geen eitjes uit de cellen gaat halen en er geen werksters uit werkstereitjes komen.

Die ene keer dat ik dit gezien heb begonnen de werksters pas met verwijderen nadat de koningin aan de leg ging.
Duidelijk verschil nou één eitje in de midden of op de randen met veel tegelijk in de cel.

Ik moet toegeven dat ik nog nooit een werkster met een eitje tussen de kaken heb zien rondlopen of vliegen.
Leuk heh...het impliceert nogal wat :D

Grappig dat zo'n groentje zo'n rot in het vak nog wat bijbrengt :lol:

Alfa
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

Altijd leuk om te lezen die conversaties en als beginner probeer ik dan mee te denken....
Dan heb ik een tijdje lol met de Alpha interventies (beetje animo kan geen kwaad)
En dan komt er een Ad tussen met de vrolijke opmerking:

''Als er leggende werksters zijn zijn er geen te jonge bijen meer.''

En dan denk je weer... shit was ik daar maar eerder op gekomen :be9: :be9:
alfa vulgaris

Hier en daar een sigaretje en wat chocolade tussen de granaten door.

Bedankt jomme :)

Alfa is fan van logica.
Zit ook veel logica in het bijenvolk.

Oh ja nog wat....ik weet zelf eigenlijk zeker dat het met geur te maken heeft.
namelijk: Ooit eens in het groene imker enthousiasme een losse toplat in de kast gehangen die werd leuk volgebouwd met natuurbouw.
Er zat geen raam omheen en werd uiteindelijk het hele sootje afgesloten door raat.
Na een poosje kwam ik tot de ontdekking dat er werksters (veel eitjes en niet midden in de cel) eieren gingen leggen in het gedeelte wat afgesloten was van het broednest.Ik ging er toen van uit dat dit kwam omdat ze door de afsluiting de koningin niet meer konden ruiken.De boel losgesneden en houtjes eromheen en na een week ofzo waren de werkstereitjes weer verdwenen.

Ok ok eigenlijk zou ik dit een aantal malen moeten kunnen reproduceren om werkelijk wat te kunnen beweren,maar het is gebeurt dat zeker.
alfa vulgaris

Hans van der Post. schreef:De spermatheek hoeft niet leeg te zijn kan ook een onsteking in haar "legapparaat" zijn. Hoedan ook de bijen hebben het niet gemerkt - de stofjes =ferromonen die de moer afscheid: "hier ben ik" zijn aanwezig dus er worden geen doppen aangezet.
Hmm das een interessante...deze meegenomen in de logica kan mij het fenomeen verklaren wat ik bij een van mijn volken heb gehad.
Ik vermoedde destijds ook al dat het een moermanko was.

Ik begrijp het toch goed,er zitten toch geen bougies in het legapparaat toch.... :lol:
Luuk
Contacteer:

Bericht door Luuk »

Ik had ook een darrenbroedige moer. Het darrenbroed was mooi in één broednest, geen 'hagelschot'. Dat leek mij een duidelijk teken dat het een darrenbroedige moer was toch? Eierleggende werksters leggen toch niet zo'n mooi aanééngesloten broednest?

Gelukkig kon ik de koningin vinden en doden en het volk heb ik bij een ander volk er bovenop gezet.
Plaats reactie