Methode van der Palen
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Methode van der Palen
Heeft hier iemand ervaring met de methode van der Palen? Het lijkt me een mooie methode waarbij je het volk minder stoort omdat je geen doppen hoeft te breken. Mijn beide volken hebben een vol bezette bovenbak, maar de onderbak pas deels uitgebouwd en nog niet belegd. Zou het dan ook bruikbaar zijn?
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Methode van der Palen
Deze methode werd toegepast om bruidszwermen te voorkomen na het maken van een veger. Door de doppen boven een open separator te hangen, zodat de jonge koningin in een afgevlogen volk uitkomt. Niet bij een vlieger omdat die toch geen bruidszwerm zal geven. In de hier boven beschreven situatie niet van toepassing omdat volken nog veel te zwak zijn. Bij deze methode komen eierleggende werkbijen vaak voor (verdwijnt na verenigen). Het gaat uiteraard ook mis als in de onderste bak doppen achterblijven.Santtu Pikkarainen schreef:Heeft hier iemand ervaring met de methode van der Palen? Het lijkt me een mooie methode waarbij je het volk minder stoort omdat je geen doppen hoeft te breken. Mijn beide volken hebben een vol bezette bovenbak, maar de onderbak pas deels uitgebouwd en nog niet belegd. Zou het dan ook bruikbaar zijn?
Het volk wordt ook niet minder gestoord.
ad staals