Uiteraard zijn die zuren niet goed voor de bijen, daarom mag men maar 1 zuren behandeling per generatie bijen toepassen, dus per 5 weken.
Ik gebruik voor de zuren altijd beevital hiveclean (ik weet niet of dit ook in Nederland te vinden is), het bevat een mengeling van mierenzuur, oxaalzuur, etherische oliën,...
simpel in gebruik gewoon tussen de ramen druppelen, daarbij vermijd je ook het gebruik van die zuivere zuren waarbij je handschoenen en maskers nodig hebt.
Deze behandeling doe ik 3à4 keer tijdens het seizoen, en daarnaast nog een behandeling in putje winter wanneer er geen broed meer is. daarnaast doe ik 1à2 behandelingen met thymovar plaatjes (thymol) die je op de ramen laat liggen, let wel dat je de bodemschuif sluit zodat de dampen zoveel mogelijk binnenblijven dit gedurende 4 weken laten liggen.
Voor mij is dit al elk jaar voldoende geweest om de bijen de winter door te sleuren. Dit gaat dan ook gepaard met veel kunstzwermen maken en de productievolken na het seizoen zoveel mogelijk te ontbinden. Daarom volgend jaar zeker een brodeloze aflegger maken van je volk en direct behandelen met beevital (oxaalzuur). De inwintering gebeurt vanaf 30 juli tot
1 september. 15 kilo suiker oplossen in verhouding 3 op 2 en dit gedurende die periode in kleine hoeveelheden toedienen.