Ik wil op enkele zaken mijn visie geven.Jelte Pieter Dijkstra schreef:Dag allemaal,
Ook ik denk (ondanks dat ik helemaal niet in dit vak zit) dat (individuele!) imkers terrein verliezen omdat de imkerij verzuimd heeft genoeg tegenwicht te bieden (tegen telers en hommelproducenten).
De Imkerij heeft dit niet verzuimd , maar verkwanseld

Ook aangaande de Bijensterfte is er heel veel misgegaan , ik denk maar aan dat er voldoende grotere Imkers zijn die daar wel me overweg kunnen , en een minimale uitval hebben .Verder is het weinig zinvol om op zo'n forum een ( bestuivingscursus ) te geven omdat je op afstand geen adviezen kunt geven . Ik noem een voorbeeld ; Lavendel of Violen onder glas het ene jaar geven die planten wel stuifmeel , het volgend jaar reken je daar weer op en dan ontbreekt het daar weer aan , een volk moet zo nodig gedurig bijgesteld worden .
Jij noemt aardbeien . Hebben wij te maken met veelal substraatteelt en dan is dit ook weer afhankelijk van het ras wat geteeld wordt . Dat de massaliteit in een kas niet tot zijn recht zou komen en de Honingbijen met donker weer niet vliegen klopt natuurlijk niet ,dit is afhankelijk van het moment waarop de plant nectar produceert , zelfs buiten heb ik de Bijen in het donker zien vliegen . Jij vergeet dat het klimaat onder glas anders is zowel temperatuur als luchtvochtigheid . Nee de tuinders zijn om die reden niet overgestapt op de Hommel .
In de Hommelbestuiving wordt heel vaak bestuiving verkocht , wanneer de teler er te weinig ziet vliegen worden er doodleuk een aantal ( naar behoefte ) volkjes bij geplaatst en na gedane arbeid op één hoop gegooid en de brand er in .
Ook de ervaring die Ad Staals schrijft , komt voor in vele variaties .
Jaap v P