afgelopen zondagavond (zoals ik al eerder had geschreven) ben ik bezig geweest met het maken van wasdoppen. Ik heb er zo'n 100 gemaakt, kan ik ook een aantal weggeven binnen de vereniging die wil testen.
Het begin was moeizaam. Het vormhoutje min. een nacht in water liggen zoals Dirk beschrijft lijkt mij ook noodzakelijk (het moet volgezogen zijn met water). In de vriezer heeft idd waarschijnlijk geen zin.
IJswater (koudwater met ijsblokjes) is wel praktisch om mee te werken. Laat de wasdoppen niet geheel afkoelen want dan zijn ze ook weer lastig van het vormhoutje af te krijgen. Ze moeten hard genoeg gestold zijn om beet te pakken maar dus nog niet afgekoeld. Twee keer gedaan en je bent er mee weg.
Mijn vormhoutje is 14.2 cm lang.
De dunnere stukken zijn ca. 3.5 cm lang.
Het middenstuk is ca. 6.2 cm lang.
De dikte van de dunnere stukken zijn 9.5 mm
De dikte van het middenstuk is. 17 mm.
Ik heb in elke dop 1 gat van 1.5 mm geboord/gedrukt met een boortje.
Het is de bedoeling dat als de koningin in het dunnere stuk zit het dikkere stuk af te knijpen (zonder de koningin te pletten! natuurlijk). Vervolgens een sateprikker boven door het platgeknepen stuk doorsteken en dan in het volk hangen. Niet omvouwen dus. Tenminste dat is de bedoeling.
Ik neem aan dat de koningin niet kan omkeren in 9.5 mm breedte. Mss. een onaangepaarde koningin? Lijkt me schier onmogelijk.
gr.