Dat is dom??? Weet je wat dom is? Dat ervaren imkers hier blijkbaar nog steeds geen rekening houden met het feit dat je als beginner te maken hebtIk heb begrepen dat de bijen heel krap vervoerd zijn, dat is dom geef ze ruimte en een 10 á 11 raam volk vervoer die op twee broedkamers.
In elke omstandigheid geef de bijen maximaal een half uur rust en open dan de kast.
met 100 verschillende meningen van 100 verschillende ervaren imkers en dat je je vaak zelf maar moet uitzoeken wat nou daadwerkelijk de beste handelswijze is!En dat het voor ervaren imkers vaak makkelijk praten is, en voor een beginner zoals ik een moeilijke zoektocht naar de juiste antwoorden!
In elke omstandigheid geef de bijen maximaal een half uur rust en open dan de kast?
Nee daar heb ik niet voor gekozen: het was 's avonds, al bijna donker, flink koud en het regende hard. De bijen had ik vervoerd in een broedkamer
waar ik tijdelijk (voor het vervoer) een bodem (met ventilatie) onder had gemaakt. Aangezien de bijen door de verkoper al in de regen waren overgezet naar
mijn broedkamer besloot ik in die omstandigheid niet nóg een keer de bijen bloot te stellen aan de regen en kou. Dus heb ik ze gewoon neergezet en een nacht laten staan. De dag erna ben ik vroeg in de morgen naar de bijenstand gegaan, heb een nicotbodem op de juiste plaats gezet en heb vervolgens de tijdelijke bodem
van de broedkamer verwijderd. Daarna de broedkamer op de nicotbodem gezet en daarna een tweede broedkamer geplaatst met verse ramen.
Ik kan me niet voorstellen dat dat zo'n slechte manier van doen is geweest.........
groet Paul