Aan elkaar geklitte bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Paul67
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Aan elkaar geklitte bijen

Bericht door Paul67 »

Ik heb begrepen dat de bijen heel krap vervoerd zijn, dat is dom geef ze ruimte en een 10 á 11 raam volk vervoer die op twee broedkamers.
In elke omstandigheid geef de bijen maximaal een half uur rust en open dan de kast.
Dat is dom??? Weet je wat dom is? Dat ervaren imkers hier blijkbaar nog steeds geen rekening houden met het feit dat je als beginner te maken hebt
met 100 verschillende meningen van 100 verschillende ervaren imkers en dat je je vaak zelf maar moet uitzoeken wat nou daadwerkelijk de beste handelswijze is!En dat het voor ervaren imkers vaak makkelijk praten is, en voor een beginner zoals ik een moeilijke zoektocht naar de juiste antwoorden!

In elke omstandigheid geef de bijen maximaal een half uur rust en open dan de kast?
Nee daar heb ik niet voor gekozen: het was 's avonds, al bijna donker, flink koud en het regende hard. De bijen had ik vervoerd in een broedkamer
waar ik tijdelijk (voor het vervoer) een bodem (met ventilatie) onder had gemaakt. Aangezien de bijen door de verkoper al in de regen waren overgezet naar
mijn broedkamer besloot ik in die omstandigheid niet nóg een keer de bijen bloot te stellen aan de regen en kou. Dus heb ik ze gewoon neergezet en een nacht laten staan. De dag erna ben ik vroeg in de morgen naar de bijenstand gegaan, heb een nicotbodem op de juiste plaats gezet en heb vervolgens de tijdelijke bodem
van de broedkamer verwijderd. Daarna de broedkamer op de nicotbodem gezet en daarna een tweede broedkamer geplaatst met verse ramen.
Ik kan me niet voorstellen dat dat zo'n slechte manier van doen is geweest.........

groet Paul
FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Paul,
je hebt hoop ik toch wel de vliegopening opengezet toen je de bijen daar geplaatst hebt?
Dat wordt bedoelt met "open dan de kast" en niet dat je dan de hele kast moet open maken.
Ik ben ook een beginner maar dat zou je toch wel moeten weten van de cursus vind ik.

En een tip probeer je voordeel te doen met wat hier gezegd wordt en wees niet zo snel op je tenen getrapt want dat gaat op een bepaald moment echt tegen je werken.
Het zijn trouwens volgens mij niet 100 verschillende Imkers met 100 verschillende meningen maar ik heb het gevoel dat het 100 verschillende Imkers zijn met wel 150 verschillende meningen :whistle:

Nou suc6 en we hebben nog heel veel te leren maar bijna alles is op te zoeken o.a. op het WWW
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Paul67
Contacteer:

Bericht door Paul67 »

je hebt hoop ik toch wel de vliegopening opengezet toen je de bijen daar geplaatst hebt?
Ferry,

Welke vliegopening? Ik heb de bijen vervoerd in een broedkamer waar ik een bodem onder heb gemaakt (tijdelijk, voor het vervoeren)...
dan is er dus geen vliegopening... Er was wel een gat in de bodem met gaas afgedicht voor de ventilatie. Voor de rest is een broedkamer
helemaal dicht. Dus kan ik geen vliegopening open zetten. En voor de duidelijkheid: ik had geen andere mogelijkheid om ze te vervoeren.
Gezien de weersomstandigheid leek het me de beste keuze om de kast ter plekke neer te zetten en dan de volgende ochtend zo vroeg mogelijk terug
te komen om dan de kast fatsoenlijk neer te zetten. Zoals ik al eerder heb uitgelegd..........

Sja en toch ga ik terug komen op wat je zegt over op de tenen getrapt zijn: sorry maar ik vind het de omgekeerde wereld: er wordt me verteld dat ik dom
ben omdat ik dit of dat niet gedaan heb, en daar mag ik dan niks van zeggen? Waarom wordt iemand die iemand anders zo aanspreekt niet aangesproken?
Ik verdedig me alleen maar. Je kunt ook normaal reageren zonder iemand dom te noemen!

gr, Paul
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Ik heb gisteravond volken opgehaald uit Eindhoven. Dat was best wel wat gedoe...het probleem was dat de volken nogal krap zaten...en de volken eingelijk al te groot waren om nog in een tien ramer over te zetten. We kwamen hier achter halverwege overzetten. Daarom de ramen maat weer terug gezet.
Uiteindelijk de kasten de kar in maar na tien minten rijden heb ik deze kasten gevoeld en waren ze loeiheet. Ik heb de dekplanken er daarom maar afgehaald en ben zo verder gereisd. Er walm aan hitte kwam mij tegmoet toen ik de dekplanken eraftrok. Ik was toch bang vor warmlopen ondanks de koude temperaturen. In grote volken wordt er veel warmte geproduceerd tijdens reizen en die moet wegkunnen!

Groet,
Dekplank er af en met niet afgesloten kast gereisd? Iemand die zolang bijen heeft moet weten dat je niet moet gaan reizen met een kast zonder ventilatie. Een volle kast bijen waar mee gereisd gaat worden hoor je te voorzien van een reisraam op het volk. Een gaasbodem is ook niet voldoende, deze gaat dichtzitten als er iets gebeurd.

ad staals
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Ik vind dat de antwoorden wel in een iets vriendelijker toon gegeven mogen worden. Er wordt "op tenen getrapt", mensen worden dom genoemd, zeer ervaren imkers proberen beginnende imkers te imponeren met hun aantallen volken en ga zo maar door. Dat is naar mijn mening niet de manier om op een goede manier kennis met elkaar te delen, het werpt eerder drempels op. Er wordt wel eens gezegd dat er geen domme vragen zijn, maar er kunnen wel domme antwoorden gegeven worden.
Sorry, dit moest me even van het hart.......
Paul67
Contacteer:

Bericht door Paul67 »

Ik vind dat de antwoorden wel in een iets vriendelijker toon gegeven mogen worden. Er wordt "op tenen getrapt", mensen worden dom genoemd, zeer ervaren imkers proberen beginnende imkers te imponeren met hun aantallen volken en ga zo maar door. Dat is naar mijn mening niet de manier om op een goede manier kennis met elkaar te delen, het werpt eerder drempels op. Er wordt wel eens gezegd dat er geen domme vragen zijn, maar er kunnen wel domme antwoorden gegeven worden.
Sorry, dit moest me even van het hart.......Eddy Geurtsen
Juist! Bedankt voor deze bijval!!!

Groet, Paul
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Contacteer:

Bericht door petro »

Laat het duidelijk zijn dat het er vaak laatste moment akties zijn(Niet over kunnen zetten,kast blijkt een dichte bodem te hebben,etc..)
Dan maak je een keus en vaak gaat zoiets niet goed of minder goed dan gehoopt,als iemand dan zoiets op het forum plaatst,is goede raad om zoiets te voorkomen iets wat we mekaar kunnen geven.
Goede raad en geen opmerkingen van hoe dom iemand is.Of heb jij maar 2 volken , ik heb er wel 40.
Ik heb al zo,n 30 jaar bijen en toch "presteerde" ik het enige weken terug een volk met dichte bodem te vervoeren.Een laatste moment beslissing,gelukkig goed gegaan.
Waarmee ik wil aangeven dat ook oudere imkers nog de fout ingaan.
Laten we elkaar helpen inplaats van elkaar de grond in te boren net nare opmerkingen,dat helpen is namelijk zo belangrijk!!
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Dekplank er af en met niet afgesloten kast gereisd? Iemand die zolang bijen heeft moet weten dat je niet moet gaan reizen met een kast zonder ventilatie. Een volle kast bijen waar mee gereisd gaat worden hoor je te voorzien van een reisraam op het volk. Een gaasbodem is ook niet voldoende, deze gaat dichtzitten als er iets gebeurd.

ad staals
Beste Ad (en Eddy),

ben het voor 200% eens met je Ad.

Ik heb eenmaal (jaren terug) een warmgelopen volk gehad. 'Gelukkig' maar 1, want wil dit liever niet weer meemaken. Dit kwam omdat ik overdag reisde (van Groningen naar Antwerpen) op een zeer hete dag met alleen maar onderventilatie. Ik dacht dat dit voldoende was. Bovendien had ik de dag ervoor het volk kleiner gezet omdat ik tien ramen bijen eraf had gehaald en had ik de ramen gerangschikt. De bijen zijn tijdens de reis op het rooster gevallen en hebben de luchttoevoer geblokkeerd. Reizen in de zomer zonder bodem- en bovenventilatie (reisraam) is vragen om problemen. Dat is mij toen wel duidelijk geworden.

Het probleem dit keer was dat ik de bijen ophaalde voor een collega en ik zelf niet de afspraak had gemaakt of op de hoogte was van de specifieke details. Ik was ervan uitgegaan dat ik alleen 10 broedramen moest overzetten. Ik had natuurlijk op een andere dag terug kunnen komen, wat ik overwogen heb, maar de volken moeten zeer binnenkort ingezet worden en ik had eigenlijk geen tijd de rest van de week om dit nog te doen. Verder bleek toen ik de kasten van de verkoper in de auto schoof er geen bodemventilatie in te zitten! Al met al was er sprake van een zoals Eddy het beschrijft een 'laatste moment actie' en moest ik een noodgreep toepassen. Ik zag maar een mogelijkheid: de dekplanken eraf (bij twee van de vier volken). Bovendien is mijn aanhangwagen afgesloten met een deksel.
Allerminst fijn, en ik baalde erg van de situatie. Maar ik denk toch dat mijn inschatting juist is geweest aangezien de volken ontzettend warm waren itt de andere 2 onaangeroerde volken. Bij thuiskomst heb ik meteen de deksel voorzichtig erop gelegd en de vliegplanken geopend.

Gisteren zijn alvast twee volken overgzet en die zijn moergoed gelukkig. Bij het derde volk was de koningin tegen de deksel gekropen en had ik dat eerst niet door. Vierde volk is nog niet gecontroleerd, gebeurd vandaag.

Het klopt Eddy dat ik ditsoort fouten toch hier noem: zo kunnen andere ook lezen dat niet altijd alles vlekkeloos verloopt en wat je moet doen in bepaalde noodgevallen. Er gaat ook veel goed bij mij hoor. Het merendeel.

Verder is van belang om je altijd goed op de hoogte te stellen van alle ins en out (grote volken, type kasten, ventilatie, etc) en voldoende reservematerialen mee te nemen als je volken gaat kopen en overzetten (extra broekdkamers, horgaas). Dat was nu niet het geval.

Groet,
JP
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Van fouten kan iedereen leren, het is ook de kunst om anderen van jouw fouten te laten leren. Mijn reactie had alleen maar betrekking op de manier waarop er werd gereageerd, dat kan anders.
Over het warmlopen van een volk: Dat is mij ook één keer overkomen. Eén van mijn beste volken had ik beloofd aan een collega-imker. Het volk 's avonds dichtgezet, volledige bodemventilatie, kunststof kast. De volgende dag 's middags is het volk warmgelopen, want in een kunststof kast blijkt het volk de warmte van de bovenbak niet voldoende naar beneden te kunnen ventileren. Een rooster/reisraam op de bovenbak was hier de oplossing geweest.
Doe er jullie voordeel mee. Groeten, Eddy
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Filmpje van broeder Adam...op alle kasten ligt een reisraam.
Dit is de enige zekere manier om oververhitting van sterke volken te voorkomen.

http://www.youtube.com/watch?v=RriNoKaroHw

Veel plezier bij het kijken van dit mooie filmpje.
Plaats reactie