Santtu Pikkarainen schreef: Hans, dit is wat de imker bij het Honingmagazijn me vertelde. Ze hadden op 1 stand Buckfast en Carnica staan met hele agressieve bijen als gevolg. Ik weet niet of de Buckfasten of de Carnica's agressief werden en ook niet welke generatie het was. Mijn keuze voor Buckfast is ingegeven omdat mijn mentor er ook mee imkert.
Helemaal mee eens dat je met de zelfde soort bijen imkerd als je mentor!
Het gaat mijn niet om strijd tussen buckfast & carnica.
Erik schrijft:
Heb jij een Schier carnica raszuivere moer?
Nu de laatste paar jaar een moer van Ad Staals weet even niet de oorspronkelijke afkomst.
Hoeveel ruimte hebben de F1 volken nodig? Is 2 spaarkast broedkamers + 1 of 2 honingkamers genoeg of gebruiken ze meer broedkamers?
Ik heb geimkerd met twee broedbakken - voor 1983, na die tijd met
duhoka ramen ( dubbele honingkamer ramen) zijn 29 cm hoog. En gebruik als het nodig is een of twee HK bakken voor de honing opslag.
Hoelag duurde het bij jou voordat de F1 volken zachtaardig werden?
Na zes weken zijn alle bijen van de oorspronkelijk afkomst uitgewerkt. Als je in het najaar een carnica standbevruchte moer invoert heb je in het voorjaar nog oude bijen.
Ik heb nu al 2 jaar raszuiver materiaal gebruikt, maar het verschil tussen de carnica F1 en de bastaardbijen is nauwelijks te merken.
Zou zeggen kom eens langs en overtuig je. De F1 en het zuivere volk verschilt van karakter weinig. Wel zie je in de F1 volken ongeveer een derde bijen met gekleurde achterlijfsringen.
!Hans.