Twijfel: verder met Carnica F1 of bastaard bijen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Twijfel: verder met Carnica F1 of bastaard bijen

Bericht door Hans van der Post. »

Alex Mönch schreef:De upper lijnen zijn wat feller dan de downer lijnen(opvliegender dus)
Uppers hebben wat meer temperament.
Downers zijn rustiger.
Dit heeft wat met buckfast te maken :)

Bij de carnica gaat dit wat simpeler.
erikzhs Zou gewoon met de carnica doorgaan. Heb zelf een zuivere moer. Mijn werkwijze is; maak van de volken een "veger" breek in de hoofdvolken op de tiende dag ALLE DOPPEN en hang dan in elk volk een raam met larfjes of een strook raat waar larfjes in zitten, laat het volk doppen aanzetten op het carnica broed.
Uiteindelijk heb je dan F1 volken waar perfect mee te imkeren is - in korte broek. :be2:
!Hans.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Alex Mönch schreef:Bij buckfast bijen moet je er wel op letten dat als je moeren nateelt van een raszuivere moer en die door de Nederlandse straatbij laat bevruchten,dit enorm agressieve nakomelingen kan geven wanneer het een upper lijn is..
Zo had ik eens een jonge raszuivere KB067 stand bevrucht....haalden enorm veel honing,maar waren vreselijk agressief.
De KB067 was een upper lijn die vooral bij kouder weer erg lastig was, een downer lijn zal in de f1 veel zachtaardiger zijn.

Upper downer lijn?? die term heb je zelf bedacht??
nog nooit iets van gemerkt. iedere familie heeft af en toe een zwart schaap ertussen, dat helemaal uitsluiten is een ilusie en ik vind een score van 3 pinnige moeren in 20 jaar een prima track record, en het probleem is snel opgelost, de stoute dame verwijderen en door een van haar lievere zusjes vervangen.

zoals gezegt ik wissel tussen een aantal moeren leveraciers, en het is me de afgelopen 20 maar een paar maal voorgekomen dat ik inderdaad een slechte kruising had (dit kan je met elke bij overkomen). over het algemeen is het prima werken met de halfbloedjes, marreh darren dominantie help je wel (en ongewild de omligende volken)

Groet

Semar(Dominique)
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Ik heb begrepen dat juist de kruising Buckfast-moer met Carnica-darren enorm agressieve bijen kan geven. Voorlopig hou ik het bij Buckfast, voor zover ik weet wordt daar bij mij in de buurt het meest mee geimkerd.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Santtu Pikkarainen schreef:Ik heb begrepen dat juist de kruising Buckfast-moer met Carnica-darren enorm agressieve bijen kan geven. Voorlopig hou ik het bij Buckfast, voor zover ik weet wordt daar bij mij in de buurt het meest mee geimkerd.

dat heb ik ook gehoord vooral van de duitse imkers, in onze situatie is dat natuurlijk moeilijk te achterhalen wie de papa´s van de prikdames zijn. maar tot nu toe loopt het hier goed, een enkele uitvaller om de paar jaar moet je acepteren als het weer in somige jaren :lol:
( en naar handelen, zo´n dame krijgt bij mij niet de kans zonen of dochters voort te brengen)

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

Santtu Pikkarainen schreef:Ik heb begrepen dat juist de kruising Buckfast-moer met Carnica-darren enorm agressieve bijen kan geven. Voorlopig hou ik het bij Buckfast, voor zover ik weet wordt daar bij mij in de buurt het meest mee geimkerd.
Weet je; "van horen vertellen" kom je niet zover. Ik heb jaren carnica bijen. In mijn directe omgeving zit Aad Wolvers met heel veel buckfast volken :? .
Heb geen probleem met op mijn stand bevruchte nakomenlingen van carnica eiland moer. Pas in de derde generatie worden het F16 volken. :be5:
Als ik handel zoals ik het beschrijf in deze topic zijn de F16 uitgebannen.
!Hans.
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Hans van der Post. schreef:
Weet je; "van horen vertellen" kom je niet zover. Ik heb jaren carnica bijen. In mijn directe omgeving zit Aad Wolvers met heel veel buckfast volken :? .
Heb geen probleem met op mijn stand bevruchte nakomenlingen van carnica eiland moer. Pas in de derde generatie worden het F16 volken. :be5:
Als ik handel zoals ik het beschrijf in deze topic zijn de F16 uitgebannen.
Hans, dit is wat de imker bij het Honingmagazijn me vertelde. Ze hadden op 1 stand Buckfast en Carnica staan met hele agressieve bijen als gevolg. Ik weet niet of de Buckfasten of de Carnica's agressief werden en ook niet welke generatie het was. Mijn keuze voor Buckfast is ingegeven omdat mijn mentor er ook mee imkert.
erikzhs
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Contacteer:

Bericht door erikzhs »

Ik heb een paar vragen aan Hans:
Heb jij een Schier carnica raszuivere moer?
Hoeveel ruimte hebben de F1 volken nodig? Is 2 spaarkast broedkamers + 1 of 2 honingkamers genoeg of gebruiken ze meer broedkamers?
Hoelag duurde het bij jou voordat de F1 volken zachtaardig werden?

Ik heb nu al 2 jaar raszuiver materiaal gebruikt, maar het verschil tussen de carnica F1 en de bastaardbijen is nauwelijks te merken.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

Santtu Pikkarainen schreef: Hans, dit is wat de imker bij het Honingmagazijn me vertelde. Ze hadden op 1 stand Buckfast en Carnica staan met hele agressieve bijen als gevolg. Ik weet niet of de Buckfasten of de Carnica's agressief werden en ook niet welke generatie het was. Mijn keuze voor Buckfast is ingegeven omdat mijn mentor er ook mee imkert.
Helemaal mee eens dat je met de zelfde soort bijen imkerd als je mentor!
Het gaat mijn niet om strijd tussen buckfast & carnica.

Erik schrijft:
Heb jij een Schier carnica raszuivere moer?
Nu de laatste paar jaar een moer van Ad Staals weet even niet de oorspronkelijke afkomst.

Hoeveel ruimte hebben de F1 volken nodig? Is 2 spaarkast broedkamers + 1 of 2 honingkamers genoeg of gebruiken ze meer broedkamers?
Ik heb geimkerd met twee broedbakken - voor 1983, na die tijd met duhoka ramen ( dubbele honingkamer ramen) zijn 29 cm hoog. En gebruik als het nodig is een of twee HK bakken voor de honing opslag.

Hoelag duurde het bij jou voordat de F1 volken zachtaardig werden?
Na zes weken zijn alle bijen van de oorspronkelijk afkomst uitgewerkt. Als je in het najaar een carnica standbevruchte moer invoert heb je in het voorjaar nog oude bijen.

Ik heb nu al 2 jaar raszuiver materiaal gebruikt, maar het verschil tussen de carnica F1 en de bastaardbijen is nauwelijks te merken.
Zou zeggen kom eens langs en overtuig je. De F1 en het zuivere volk verschilt van karakter weinig. Wel zie je in de F1 volken ongeveer een derde bijen met gekleurde achterlijfsringen.
!Hans.
erikzhs
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Contacteer:

Bericht door erikzhs »

Hans, bedankt voor je antwoorden. Ik heb nog eens op de site van Vereniging Carnica gekeken en ik denk dat het wel uitmaakt welke lijn je gebruikt in hoeveel ruimte ze nodig zijn.

Zijn er ook nog imkers met ervaringen met zelf selecteren en natelen van bastaard bijen?
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Ja, ik.
Mij maakt het niet uit of een bij zwart, grijs of geel is, als hij maar honing haalt. Dat is alles waar ik naar kijk.
Jos
Plaats reactie