Dat kan (dat bruidsvlucht verstoord wordt), maar toch denk ik dat dat mee gaat vallen... maar ik zeg erbij dat dit een gevoel is en ik hier 0 ervaring mee heb.
1 ding over druppelen van oxaalzuur. Druppelen werkt alleen goed als de bijen op een tros zitten. Bij broedloze volken in de zomer werkt het veel slechter dan vernevelen. Schudzwermen enzo zou ik behandelen met een 3-4% oxaalzuuroplossing in de plantenspuit. Zorgen dat er een lichte nevel uniform over alle bijen komt. Beetje oppassen met ademen, rekening houden met de wind of gebruik een maskertje.
In vervolg op de opmerking van Ad hierboven. Hoeveel (natuurlijke) varroa val is er iegenlijk. Ik kom in mijn kasten niet verder dan maximaal 2 per week.
waarom dan behandelen.
Mijn nieuwe afleggers zijn afleggers van twee aangekochte volken. Op zich is hierin vorig jaar de varroa bestreden, maar mss. toch nog goed om opnieuw hierin te bestrijden.
Verder heb ik niet de natuurlijke val bijgehouden (wat overigens wel goed is om te doen). Ik zal in ieder geval wel de val bijhouden na de bestrijding.