EWK gevuld en nu vliegen ze af....

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: EWK gevuld en nu vliegen ze af....

Bericht door petro »

Als de moer voordat ze crashte op vlucht is geweest.Is de kans dat ze darrebroedig raakt,net zo groot als niet.
Petro
Jelte Pieter Dijkstra schreef:Een moer vond ik op de grond tussen het gras. Deze moer heb ik naar huis gehaald en had een ondervleugel die niet goed zit. Tot mijn grote verbazing is ze gisteren (= 24 juni) aan de leg gegaan en vond ik enige eitjes. Maar grote kans dat deze moer darrenbroedig raakt.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hi JP,

Had je de moeren gemerkt voordat ze de EWK of de kielers in gingen?
Het probleem met de vleugels kan komen door draden trekkende lijm. Een vrijwel onzichtbaar draadje lijm plakt over de vleugels. Als ze dan proberen te vliegen scheurt dan de vleugel.

Groeten,

Tieme
Ja gemerkt voordat ze in de kielers gingen (normaal doe ik dat altijd na de bevruchting). Maar dit keer van afgeweken.
Zeker als de secondelijm iets loopt en er hoeft maar een miniscule drupje langs de vliegspieren te lopen, kan dit gedoe opleveren.
Overigens wil ik hier niet pretenderen dat ik precies weet wat de oorzaken zijn. Het blijft koffiedik kijken.
Wat ook nog kan, is dat dat ik te hard geknepen heb op het borststuk met merken. Zeker bij een pasgeboren K. is het chitinepantser wellicht nog niet helemaal uitgehard. Maar ik weet het niet.
JP
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Als de moer voordat ze crashte op vlucht is geweest.Is de kans dat ze darrebroedig raakt,net zo groot als niet.
Petro
Tja. De Moer is ergens de 8 of 9 juni gecrashed en nu pas de 23 of de 24ste aan de leg gegaan. Ik neem aan dat ze niet bevrucht is geweest op de eerste crash vlucht. Dan had ze al op de 14 of 15 juni kunnen leggen. Ik denk ondanks de slechte vleugel dat ze bij mijn thuis op de vlucht is gegaan of dat ze toch darrenbroedig is. We weten het over een week. Ik hoop dat ze goed zal zijn (want die meoren zijn van goede afstamming), maar ze gaat overwinteren in een drie ramer. Mocht ze in de late herfst toch darrenbroedig raken dan wil ik niet een heel groot volk om zeep hebben.

gr
JP
FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Ik had vorige week een schudzwerm gemaakt, dus helemaal zonder broed en 2 doppen ingehangen nou de hele zesramer zo ongeveer afgevlogen en de doppen ook niet uitgekomen.
Ik denk dat het toch heel belangrijk is dat zo'n schudzwerm een moer meekrijgt of 1 raampje open broed dan blijven de bijen in ieder geval het broed en de moer verzorgen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Ik heb soortgelijk fenomeen ook al meegemaakt Ferry. Mijn knop moet om in mijn hoofd en ik moet iets doen met de varroa. Doorgaan op de oude manier veroorzaakt teveel wintersterfte. Ik maak ook schudzwermen of sla bestaande volken af op kunstraat.
Bij twee volken (waren niet hele dikke volken) heb ik al het broed overgehangen in grote volken. Bijen behandeld in een grote witte emmer en besprenkeld met oxaalzuuroplossing. De bijen vervolgens weer op de ramen gekapt. Later de koningin erbij gedaan. Beetje suikerdeeg erop gelegd en twee dagen erna de voerbak erop. Het aantal bijen is sterk verminderd (toch wel flink wat dode bijen = teveel besprenkeld denk ik) in de twee volken. Bij 1 volk was de moer gaan lopen, maar uiteindelijk zat ze er toch in. Dit zijn mijn bastaardbijen, maar prachtige moeren die ik niet graag kwijt zou willen. Omdat de volken veel te klein zijn geworden en ik ze op kempische kasten heb gezet (grote ramen) gaat dit niet werken. Ik heb daarom zondag extra bijen uit een ander volk afgeslgaen, behandeld met oxaalzuur en deze op de twee volken gekapt. Dit waren jonge bijen en niet georienteerd en dus zou dit moeten werken.

Bij een ander volk op een ander stand heb ik ook al het broed verwijderd op 1 raam met open broed na. Bijen met oxaazuur behandeld. Dit volk heeft overigens een wat minder goede moer. Niettemin zat dit volk op een raam of 13 bijen. Nu waren er nog maar hoogstens drie ramen bijen over! waar zijn die andere 10 gebleven? Dat er wat bijen verdwijnen is niet zo erg, maar dit zijn er toch duidelijk veel te veel verdwenen bijen, ondanks het ene broedraam dat ervoro meost zorgen dat bijen niet zouden afschrikken. Ik heb duidelijk de schudzwermen maken nog niet onder controle. Overigens stonden de kasten op dezelfde plaats!

gr.
JP
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

Hebben julie de schutzwerm ook 2 nachte dicht gehad en op andere stand los gezet ?
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Nee, want bij mij waren ze ingevlogen...

gr
JP
Dirk C
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Contacteer:

Bericht door Dirk C »

Ik zet mijn kunstzwermen normaal ook op een andere stand.
Einde vorige week echter voor een andere imker twee kunstzwermen (1,8 kg.) gemaakt en met jonge leggende moer op dezelfde stand geplaatst.
Drie dagen op arrest (op kast met kunstraat) en gelijk suikeroplossing gevoerd.
Op de plaats waar de oude kast stond zaten er de dag na openen van de kast een vijftigtal bijen rond te vliegen.
Er staan op de oorspronkelijke plaats geen bijen meer en na een tweetal uurtjes geen bij meer te bekennen op die plaatst. Vraag blijft of die bijtjes terug naar de kast gegaan zijn (staat op ongeveer 50m.)

JP - als je graag komt zien hoe ik kunstzwermen maak ben je half juli welkom.
Is niet zo gek ver voor jou :)

Groeten,
Dirk
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Hoi Dirk,

het lijkt me zeker leuk om te komen en eens te kijken (maar ben wel erg druk met K. teelt en ga ook op vakantie dan). Ik stuur je morgen een PB.
Maar het zou bij mij ook wel eens kunnen dat ik de oxaalzuur wat anders dan normaal toepas en ook in te hoge concentratie.

gr.
JP
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Beste rubrieksbeheerder: zou dit onderwerp misschien in de rubriek Koninginneteelt kunnen worden geplaatst??

Dank u!

Vr. gr.
JP
Plaats reactie