Kalibrering Brix refractometer

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Kalibrering Brix refractometer

Bericht door Primus »

alfa vulgaris schreef:Brix is de eenheid voor massaprocent sacharose opgelost in water.

Voor honing wordt er voor het gemakt 0,7 ofzo bij opgeteld of afgetrokken weet ik niet meer precies.
Vochtgehalte honing wordt dus met een sacharose oplossingsmeter gemeten.

Klooien met die suikeroplossing maken gaat niet werken,kijk maar eens naar de significantie.
Inderdaad ik heb geprobeerd om een suikeroplossing te maken van 82 gr suiker en 18 gr water, dit werkt dus niet.
Zal toch maar een potje ijkhoning bij het bijenhuis bestellen, de honing kost dan wel drie keer minder dan de verzendkosten.
Toch iedereen bedankt voor de informatie die ik hierover kreeg.
Primus
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

In het onderwerp "hoe is de dracht bij jullie" ontstond opnieuw een kleine discussie over het ijken van refractometers, interessant genoeg om even in een dit onderwerp verder de behandelen.
Primus schreef:Bij de mijne is 71 brixwaarde gelijk aan 25.2 % vochtgehalte.
Op mijn refractometer gaat het vochtgehalte tot 27% en die staat iets boven de 71 brix lijn... (bijbehorende vochtgehalte is dus iets hoger dan 27%)
Als ik het keuringsreglement van de Nederlandse Commissie voor Bijenproducten erbij pak, dan heb ik twee mogelijkheden:

100% - ( % suikergehalte + 1,7) = ... % vochtgehalte

bij 71 brix is dat 100-(71+1,7)= 27,3% (ik maakte een fout telde de 1,7 aan de verkeerde kant op in het andere onderwerp). Dit komt wel ongeveer overeen met de schaal op mijn brixmeter. Waarom de refractometer van Primus 25,2 aangeeft begrijp ik niet!

De tweede mogelijkheid is het gebruiken van de tabel bij hfst. 4.4, maar die gaat helaas maar tot 75. Die tabel is wat nauwkeuriger dan de 1,7 vuistregel. Bij 75 wordt er een afwijking van 1.5 genomen, maar dan komt het dus nog hoger uit: 27,5%.

IJkhoning ligt vaak meer de in de buurt van de 16-17%. Wanneer je calibreert kun je dat altijd het beste doen in de buurt van waar je gaat meten, daar wil je namelijk je precisie garanderen, IJkhoning is dus beter geschikt dan calibratievloeistof van 71 brix (maar misschien beter dan helemaal niet te calibreren?)

Waar koop je ijkhoning? In Nederland bij het Bijenhuis of BijDaan (nog meer adressen?)

Waar haalt de Vlaming zijn IJkhoning?
Ewout
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Primus schreef:Ik kan hem toch maar alleen gelijk zetten met die 71% Brixwaarde en dan geeft hij nog maar 27 % vochtgehalte. 71+ 27 = geen 100 :mrgreen:
Uiteraard ijk je met een 71 brix vloeistof op brix. Maar met het vochtpercentage weet je beter waar je ijkt tov je honing.

Dat het geen 100 is komt omdat brix een waarde is voor de hoeveelheid sucrose in een oplossing met water. Omdat honing voornamelijk fructose en glucose bevat is de brekingsindex en bijbehorende brixwaarde niet kloppend - vandaar de correctie van 1.7.
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door Primus »

ik zou niet weten waar je in België ijkhoning kan kopen! Als iemand het wel weet?
FerryB
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Ewout schreef:Je hebt daarvoor ijkhoning nodig, bij verschillende bijenshops (oa bijenhuis) verkrijgbaar.
Helaas kan het Bijenhuis de IJkhoning niet leveren.
Dus iemand een idee waar ik het dan kan krijgen?
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Bijkersgilde schreef:Alfa en Roel, maar ook voor allen!
Ijkhoning is al langere tijd niet beschikbaar via het Bijenhuis!
Waarom niet? Daarvoor kan je ze bellen!
Het Bijkersgilde betrekt haar ijkhoning van de Nederlandse Commissie voor BIjenproducten.
Zij zijn de overkoepelende Commissie voor alle bijenorganisaties en verenigingen mbt keuring en het vastleggen van het keuringsreglement voor bijenproducten.
Kontakt adres/persoon is de heer Joop Kamps ( beemail: jh-kamps (at) hetnet.nl ) en beschikt ook over de ijkhoning!
even zoekfunctie forum..heel handig.
Ewout
Contacteer:

Bericht door Ewout »

alfa vulgaris schreef:
Bijkersgilde schreef:Alfa en Roel, maar ook voor allen!
Ijkhoning is al langere tijd niet beschikbaar via het Bijenhuis!
Waarom niet? Daarvoor kan je ze bellen!
Het Bijkersgilde betrekt haar ijkhoning van de Nederlandse Commissie voor BIjenproducten.
Zij zijn de overkoepelende Commissie voor alle bijenorganisaties en verenigingen mbt keuring en het vastleggen van het keuringsreglement voor bijenproducten.
Kontakt adres/persoon is de heer Joop Kamps ( beemail: jh-kamps (at) hetnet.nl ) en beschikt ook over de ijkhoning!
even zoekfunctie forum..heel handig.
Verouderde informatie Alfa! Eric Blankert is tegenwoordig de aangewezen persoon: moc.liamtoh@treknalbcire (email adres achterstevoren)
Ewout
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Mocht er nog iemand op zoek zijn naar ijkhoning: Ik heb van de Nederlandse Commissie voor Bjjenproducten een potje ijkhoning die ik zelf in geen 20 jaar op krijg. Voor €1,50 incl verzendkosten stuur ik eenieder die dat wil een ampul met diezelfde ijkhoning per briefpost (€2,00 incl. verzendkosten voor België). Stuur mij even een persoonlijk bericht als je interesse hebt!
Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Bericht door Ruinerweg »

Gerard,

Ik heb nog een potje IJkhoning van de genoemde commissie met een houdbaarheidsdatum tot november 2014! En laat het gemeten percentage nu precies kloppen met een pot accaciahoning die ik gekregen heb van een bevriend imker uit de ex-ddr!

Is het een idee daar potjes :D van te maken?

Groeten,

Roel.

Die vandaag een paar zes-ramers met verf op waterbasis groen heeft geverfd. Nu een keer met een dure halve liter Wijzonol!
In het gebruik wel 5 keer voordeliger dan de goedkope watergedragen verven!
Plaats reactie