In het onderwerp "hoe is de dracht bij jullie" ontstond opnieuw een
kleine discussie over het ijken van refractometers, interessant genoeg om even in een dit onderwerp verder de behandelen.
Primus schreef:Bij de mijne is 71 brixwaarde gelijk aan 25.2 % vochtgehalte.
Op mijn refractometer gaat het vochtgehalte tot 27% en die staat iets boven de 71 brix lijn... (bijbehorende vochtgehalte is dus iets hoger dan 27%)
Als ik het
keuringsreglement van de Nederlandse Commissie voor Bijenproducten erbij pak, dan heb ik twee mogelijkheden:
100% - ( % suikergehalte + 1,7) = ... % vochtgehalte
bij 71 brix is dat 100-(71+1,7)=
27,3% (ik maakte een fout telde de 1,7 aan de verkeerde kant op in het andere onderwerp). Dit komt wel ongeveer overeen met de schaal op mijn brixmeter. Waarom de refractometer van Primus 25,2 aangeeft begrijp ik niet!
De tweede mogelijkheid is het gebruiken van de tabel bij hfst. 4.4, maar die gaat helaas maar tot 75. Die tabel is wat nauwkeuriger dan de 1,7 vuistregel. Bij 75 wordt er een afwijking van 1.5 genomen, maar dan komt het dus nog hoger uit: 27,5%.
IJkhoning ligt vaak meer de in de buurt van de 16-17%. Wanneer je calibreert kun je dat altijd het beste doen in de buurt van waar je gaat meten, daar wil je namelijk je precisie garanderen, IJkhoning is dus beter geschikt dan calibratievloeistof van 71 brix (maar misschien beter dan helemaal niet te calibreren?)
Waar koop je ijkhoning? In Nederland bij
het Bijenhuis of
BijDaan (nog meer adressen?)
Waar haalt de Vlaming zijn IJkhoning?