Mierenzuur en koninginnen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
buzzer
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Re: Mierenzuur en koninginnen

Bericht door buzzer »

Kijk eens even op de temperatuurmeter. Het is buiten 17 gr. en ik heb 3 uur geleden koud mierenzuur op een vilten lapje op plastic op de varoalade gelegd. Vannacht lekker langzaam verdampen en morgen wat sneller. mijn ervaring is dat het met 1 1/2 dag er niet meer vochtig uitziet maar ik denk dat het nog wel even uitdampt.
Gebruik altijd een mondkapje, let op de windrichting en draag vochtbestendige handschoenen (100 stuks € 1 bij de action). 3x met een tussenpoos van 4 dagen en dan moet het goed zijn volgens de deskundigen op dit forum die elkaar ook nog wel eens (vaak) tegenspreken......
Vorige jaren de schokmethode met een doekje bovenop het volk gedaan met goed resultaat, nu maar afwachten.
Alle begin is (bij) zonder honing.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Ewout schreef:
Kroese schreef:Ook moet je geen 85% gebruiken, maar dat staat duidelijk in de beschrijving.
Ik citeer uit de handleiding van bijen@wur:
BENODIGDHEDEN
  • Mierenzuur 85%
  • Liebig-verdamper
  • Lege broedkamer en een pvc-ring of blokjes van 10 cm
Of de handleiding van Liebig zelf:
The necessary amount of 85 % formic acid (see table 1) is measured with the help of the filling scale on the bottle
Oeii fout uit mijn geheugen. (leeftijd ??) Des te sterker die 85%
Erik Konijn
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door Erik Konijn »

Ik ben ook bezig met een mierenzuur behandeling enwe wonen dicht aan de kust met wat lagere temperaturen. Ik constateer dat er aardig wat vliegen op de vliegplank rondlopen en proberen naar binnen te dringen. Wat zegt dit?
Bijlagen
5.jpg
Wat is er aan de hand?
Wat is er aan de hand?
FerryB
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Up date: Vandaag gekeken in het samengevoegde volk en wat schetst mijn verbazing daar loopt mijn kweekmoer nog in de rondte en de moer van het samengevoegde volk verdwenen dus afgestoken.
Dus vorige week te snel in paniek.
Want mijn kweekmoer had dus gewoon een broedpauze ingelast door het mierenzuur, dus door mijn dommigheid ben ik nu echt een P moer kwijt.

Ik ben wel erg blij dat mijn teeltmoer nog leeft.
In het moerlozevolk met doppen met succes een andere P moer ingevoerd.

Ben nu wel aardig door mijn reserves heen helaas.
Ben dus uiteindelijk door de mierenzuur behandeling niet 4 maar drie moeren kwijtgeraakt.

Dus mensen niet te snel wanhopen na de Mierenzuur behandeling maar gewoon even twee weken wachten en bijna zeker dat er dan gewoon weer broed inzit.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
renske
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door renske »

Ik heb hier ook gemerkt dat de moeren een paar dagen van slag zijn. Na het mierenzuren wel eitjes gezien, maar geen larven, dus ze hebben toch een paar dagen niet gelegd. De hoeveelheid broed gaat hard achteruit, maar ik heb alle volken behandeld en weet dus niet of dat de tijd van het jaar is of door de mierenzuurbehandeling. Als ik in mijn kaarten van vorig jaar kijk, komt het wel overeen, alleen is alles nog steeds later.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

FerryB schreef:Up date: Vandaag gekeken in het samengevoegde volk en wat schetst mijn verbazing daar loopt mijn kweekmoer nog in de rondte en de moer van het samengevoegde volk verdwenen dus afgestoken.
Dus vorige week te snel in paniek.
Want mijn kweekmoer had dus gewoon een broedpauze ingelast door het mierenzuur, dus door mijn dommigheid ben ik nu echt een P moer kwijt.
Hoe had je de afwezigheid van die moer geconstateerd?

ad staals
FerryB
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Hoe had je de afwezigheid van die moer geconstateerd?

ad staals
Ad, helemaal geen broed meer geen open broed en ook geen gesloten broed heel veel darren en zeer onrustige bijen, geen doppen.
Ik vond al er klopt iets niet ok omdat er geen doppen waren dacht later aan een stille wissel, want was drie weken niet in de kast geweest.
maar allemaal fout dus.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Ik heb geen ervaring met mierezuur maar ik wil als Mite away quick strips (MAQS) die gebaseerd zijn op mierenzuur in Frankrijk is toegelaten, en dat zal waarschijnlijk volgend jaar zijn, wel eens proberen.

Jos
Plaats reactie