Het is zo als Willem schrijft, alleen als je als 50 plus

een spaarkast verzet dan is het ook geen overbodige luxe om met 2 man te zijn. Daarom ben ik al een aantal jaren geleden al begonnen met een aangepaste te maken, de Berkelkast om maar een naam te noemen. Als eerste heb ik gekeken tot welke grote ik een raam kon maken, wat ook nog in de slinger paste. als tweede naar de hout maten. Zo kwam ik aan de kastmaat 61 x 30 x 38 cm (l x b x h ) , wat betekent dat je uit een plaat multiplex van 122 x 61, een broedbak kunt halen. Je kunt deze kasten makkelijk optillen en hanteren, nadeel de raampjes moest ik zelf maken, tot ik in Duistland raampjes vond die bijna de maat hadden, Goltzmaat. Mijnen waren 3 cm hooger , en omdat ik toch al de Goltz/Bremer kast wilde hebben, heb ik van mijn kasten en raampjes 3 cm afgehaald.
De Brekelkast is nu dus een halve Goltzkast geworden, waar je een honingbak op kunt zetten. Tevens kan ik er twee kunstzwermen in kwijt door de kast 90 graden te draaien en een tussenschot te plaatsen, de bodem heeft ook daar twee vliegopeningen. De raam oppervlakte van de Berkelkast is iets minder dan 2 broedbakken, spaarkast.
Hier een raampje van de Berkelkast.