Mogelijk claims na bijenincident (aug 2014)

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
jjmvaningen
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Mogelijk claims na bijenincident (aug 2014)

Bericht door jjmvaningen »

Dagblad De Gelderlander (woensdag 6 augustus):
KRANENBURG - De directie van de grensoverschrijdende spoorfietslijn Grenzland Draisine in Kranenburg krijgt mogelijk meerdere schadeclaims aan de broek vanwege een incident met stekende bijen op het traject van de voormalige spoorlijn. :hive: :be5:

Zie ook: http://www.gelderlander.nl/regio/nijmeg ... -1.4479114
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Contacteer:

Re: Mogelijk claims na bijenincident (aug 2014)

Bericht door maartenkleijne »

In het commentaar bij dit artikel wordt een bijenzwerm een 'zwerf' genoemd. Mooi nieuw woord.
gr,
m
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Het is toch komkommer tijd :?: :angelic-blueglow: :angelic-innocent: :be2:
!Hans.
ndj
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Bericht door ndj »

Ik heb het niet zo op kwamkwakkersloeg, de verledentijd van komkommersla.Mensen die een zwerm een swerf noemen, moeten denk ik iets worden bijgespijkerd.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

maartenkleijne schreef:In het commentaar bij dit artikel wordt een bijenzwerm een 'zwerf' genoemd. Mooi nieuw woord.
Vind ik natuurlijk óók Maarten.
Eergister maakte ik kennis met 'n jonge boer en z'n vrouw. Beide zaten op 'n squad, zo'n terreinwagen, kruising tussen
'n trekker en 'n jeep en motor. We maakten kennis. Uiteraard kwamen, na zijn koeien temidden van Jacobskruiskruid,
óók de bijen en drachtplanten ter sprake. Tussen neus en lippen door vertelde Harm, dat hij 3 dagen tevoren 'n zwerm bijen
op 'n weidepaaltje rond de 12 pinken (= tweejarige koeien) had gezien. 't Paaltje was er helemaal mee bedekt.
"Misschien zitten ze er nog. Stap maar op, dan rijden we er even heen" sprak hij , totaal niet verontrust.
Hij voorop de squad, ik in 't midden en Gonda achter me. Met een behoorlijke vaart reden we door de grote wei
naar het bewuste paaltje. Geen bij meer te bekennen, (zoals ik al vermoedde en gezegd had, dat hij zich de moeite
kon besparen om 't hek open te maken en over de wei te hobbelen). 't Ritje was 'n openbaring, zo vloeiend als 't ging.
"Prima vering" moest ik toegeven. "Wat een fraai koppel koeien". We werden besnuffeld en onderzoekend bekeken.
Ze NEUZELDEN mijn werkbroek. Harm, de biologische boer, was trots op z'n kudde en squad en uiteraard op zijn jonge vrouw.
Nu komt het ! Harm heeft geen enkel moment gesproken over eventueel gevaar van bijen voor z'n dartele pinken.
Ik óók niet. Wie van jullie heeft al eens gehoord hoe koeien of paarden reageren op bijen als die in de wei lopen
en gras en eventuele bijenbloemen eten ? En hoe op 'n zwerm die óver vliegt of aan 'n weidepaal gaat zitten ?
Gedraagt zich 'n normale zwerm anders dan 'n hongerzwerm die aan het zwerven is geslagen ,
waardoor je kunt spreken van zwerfbijen. 'n Normale zwerm is zachtaardig dank zij de met honing volgeladen buik.
Misschien was de zwerm tussen de spoorrails 'n hongerzwerm. :be1: Zj. :be1:

P.S. NEUZELEN is volgens Koenen-Endepols, 22ste druk van 1948, ONDERZOEKEN. Tegenwoordig zegt men NEUZEN.
'n NEUZELAAR is 'n SNUFFELAAR, Volgens mij heeft iemand in het topic 'BALSEMIEN 2014 er een andere betekenis
aan gegeven.
buzzer
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Bericht door buzzer »

Drie jaar geleden een zwerm van een weidepaaltje verwijderd. Volgens getuigen waren de paarden, toen de zwerm overvloog, redelijk in paniek en gingen in de uiterste hoek van het weiland staan. Ver weg van de bijen. Toen we bezig waren de bijen te scheppen kwamen ze redelijk in de buurt maar waren wel alert op vliegende bijen gezien hun gedrag. Gezond (paarden)verstand won het van hun nieuwsgierigheid en ze bleven redelijk op afstand. Ik heb een aantal kasten staan op korte afstand van een schapenweitje en eigenlijk nooit wat gemerkt van onrust. Tevens is er op een afstand van 100 meter een kleine manege en nog nooit problemen bemerkt, dus ik denk dat de beestjes het zelf wel uitzoeken en elkaar uit de weg blijven. Jack R., onze hond heeft vorige week zijn tweede leermoment gehad en weet nu dat hij weg moet blijven bij de kasten en bij onraad naar binnen moet vluchten........(door het vliegengordijn). Van deze tweede steek had hij meer last dan de eerste keer dus en goede les!
O ja..... zo'n boerenvierwielbrommer is een Quad... :dance:
Alle begin is (bij) zonder honing.
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door Primus »

jjmvaningen schreef:Dagblad De Gelderlander (woensdag 6 augustus):
KRANENBURG - De directie van de grensoverschrijdende spoorfietslijn Grenzland Draisine in Kranenburg krijgt mogelijk meerdere schadeclaims aan de broek vanwege een incident met stekende bijen op het traject van de voormalige spoorlijn. :hive: :be5:

Zie ook: http://www.gelderlander.nl/regio/nijmeg ... -1.4479114
Hoe kan een verantwoordelijke gevonden worden als men zelfs niet weet van wie die bijen waren. Een zwerm kan vele kilometers ver komen en zich zelfs in de buurt van jou stal neerzetten. Volgens mij als niemand gezien heeft waar en uit welke kast of korf de zwerm vertrok er niemand verantwoordelijk kan gesteld worden.
Ik ben geen advocaat maar vind dit maar logisch en denk dat elke rechter daar zo over gaat denken als hij zich verdiept in bijen en zwermen, tenminste als hij de moeite wil doen voor een rechtvaardige uitspraak.

MVG CP
jjmvaningen
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Contacteer:

Bericht door jjmvaningen »

Ik ga uit van het volgende:
Je hebt als eigenaar van een weg (mits die voor publiek openbaar toegankelijk is) een zorgplicht.
Die gaat van het onderhoud van de weg, via dode beesten en overhangende takken, waarschijnlijk ook wel zo ver tot schade, veroorzaakt door dieren op je weg.
Tenzij je kan aantonen dat je op een bepaalde frequentie over je weg heen bent geweest en daardoor zorg hebt gedragen voor "preventie".
Ik kan overigens ook de andere kant op redeneren).
buzzer
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Bericht door buzzer »

jjmvaningen schreef:Ik ga uit van het volgende:
Je hebt als eigenaar van een weg (mits die voor publiek openbaar toegankelijk is) een zorgplicht.
Die gaat van het onderhoud van de weg, via dode beesten en overhangende takken, waarschijnlijk ook wel zo ver tot schade, veroorzaakt door dieren op je weg.
Tenzij je kan aantonen dat je op een bepaalde frequentie over je weg heen bent geweest en daardoor zorg hebt gedragen voor "preventie".
Ik kan overigens ook de andere kant op redeneren).
En dan loopt er een (wild) beest voor je auto/motor/fiets. Of vliegt er een domme duif tegen je koplamp of bedenk ze maar....
Je kan Rijkswaterstaat toch ook niet aansprakelijk stellen als er op een dijkweggetje een haas onder je voorwiel rent en je op je plaat gaat?
Anders is het ( volgens mij) als je een bijenstal pal naast een fiets/wandelroute hebt en geen maatregelen hebt getroffen om de aanvliegende bijen een veilige route te laten vliegen bijv. de vliegopening aan de tuinkant te hebben of door het plaatsen van een hoge haag of schutting of iets dergelijks. Aansprakelijkheid voor een loslopend huisdier lijkt me gemakkelijker te realiseren dan voor losvliegende bijen, tenzij je ze allemaal chipt....... :naughty:
Alle begin is (bij) zonder honing.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

buzzer schreef: tenzij je ze allemaal chipt....... :naughty:
breng ze maar niet op ideen!

:wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie