maartenkleijne schreef:In het commentaar bij dit artikel wordt een bijenzwerm een 'zwerf' genoemd. Mooi nieuw woord.
Vind ik natuurlijk óók Maarten.
Eergister maakte ik kennis met 'n jonge boer en z'n vrouw. Beide zaten op 'n squad, zo'n terreinwagen, kruising tussen
'n trekker en 'n jeep en motor. We maakten kennis. Uiteraard kwamen, na zijn koeien temidden van Jacobskruiskruid,
óók de bijen en drachtplanten ter sprake. Tussen neus en lippen door vertelde Harm, dat hij 3 dagen tevoren 'n zwerm bijen
op 'n weidepaaltje rond de 12 pinken (= tweejarige koeien) had gezien. 't Paaltje was er helemaal mee bedekt.
"Misschien zitten ze er nog. Stap maar op, dan rijden we er even heen" sprak hij , totaal niet verontrust.
Hij voorop de squad, ik in 't midden en Gonda achter me. Met een behoorlijke vaart reden we door de grote wei
naar het bewuste paaltje. Geen bij meer te bekennen, (zoals ik al vermoedde en gezegd had, dat hij zich de moeite
kon besparen om 't hek open te maken en over de wei te hobbelen). 't Ritje was 'n openbaring, zo vloeiend als 't ging.
"Prima vering" moest ik toegeven. "Wat een fraai koppel koeien". We werden besnuffeld en onderzoekend bekeken.
Ze NEUZELDEN mijn werkbroek. Harm, de biologische boer, was trots op z'n kudde en squad en uiteraard op zijn jonge vrouw.
Nu komt het ! Harm heeft geen enkel moment gesproken over eventueel gevaar van bijen voor z'n dartele pinken.
Ik óók niet. Wie van jullie heeft al eens gehoord hoe koeien of paarden reageren op bijen als die in de wei lopen
en gras en eventuele bijenbloemen eten ? En hoe op 'n zwerm die óver vliegt of aan 'n weidepaal gaat zitten ?
Gedraagt zich 'n normale zwerm anders dan 'n hongerzwerm die aan het zwerven is geslagen ,
waardoor je kunt spreken van zwerfbijen. 'n Normale zwerm is zachtaardig dank zij de met honing volgeladen buik.
Misschien was de zwerm tussen de spoorrails 'n hongerzwerm.

Zj.
P.S. NEUZELEN is volgens Koenen-Endepols, 22ste druk van 1948, ONDERZOEKEN. Tegenwoordig zegt men NEUZEN.
'n NEUZELAAR is 'n SNUFFELAAR, Volgens mij heeft iemand in het topic 'BALSEMIEN 2014 er een andere betekenis
aan gegeven.